به گزارش خبرگزاری ایمنا در البرز، جواد چپردار صبح امروز _دوشنبه بیستم فروردین_ در نطق پیش از دستور صدوشصت و یکمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج، اظهار کرد: همانگونه که بارها عرض کردهام، برابر قانون و عهدی که به مردم سپردهایم، تکالیف ما در شورا برنامه، نظارت، مشورت و تذکر به مدیریت شهری و مسئولیت شهردار اقدامات اجرایی در اصلاح امور است.
وی افزود: بدیهی است ما هر وقت در تکالیف خود به شایستگی عمل کنیم، حل مطالبات و رضایتمندی مردم حاصل شده است و در تعلل از آن، این مهم محقق نخواهد شد.
سبک مدیریت مالی در شهرداری را اصلاح کنید
عضو شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: بخش عمدهای از تحقق بودجه ۲۰ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۳، خط مقدم رضایتمندی شهروندان و مطالبات مردم بر عهده مدیریت دهگانه مناطق شهرداری است.
چپردار اضافه کرد: دو نکته مهم آن است که پرداختن به پروژههای مرکزی، تقاطعها، قطار شهری، خطوط بی، آر، تی، خرید اتوبوس برقی، تکمیل بزرگراه شمالی و هزینههای بلا اثر در تعاملات یکسویه با سایر دستگاهها نباید ما را از حداقلی مطالبات محلی و عمران مناطق که تکالیف ذاتی شهرداری است، غافل کند.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ وضعیت زباله، ترمیم آسفالت معابر، بازسازی جوی و جداول با درخواست مردم، پتانسیل مالی مناطق و پشتیبانی سازمانهای مرکزی تطبیق نداشته است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: مبنای اینکه تا ۷۰ درصد درآمد مناطق به محض تحقق به ستاد مرکز واریز میشود، چیست؟ اگر به کارآمدی مدیران اطمینان دارید، این سبک را اصلاح کنید و اجازه دهید تا درصد بیشتری از درآمد محقق از اخذ عوارض نقدی و تهاتر مناطق خرج هزینه عمران، آبادانی و مطالبات پیمانکاری همان منطقه شود.
چپردار ادامه داد: سرباری هزینه زیاندهی سازمانها و ارقام میلیاردی پروژه یا پیمانکاریهای مرکزی نباید امور محلات و مناطق را مختل کند. تدبیر آن است که مازاد درآمد مناطق آن هم پس از تحقق تعهدات مقرر به ستاد مرکزی واریز شود، نه آنکه اولین برداشت در ماه یا ماههای اول سال و قبل از تحقق امور جاری باشد.
وی اضافه کرد: کارخانه آسفالت داریم، اما آسفالت معابر مطالبه معوقه مردم است، در شهرداری کلانشهری که خود کارخانه آسفالت، سازمان عمران و این همه ردیف بودجه مصوب دارد، شایسته نیست که مطالبه معوقه مردم ترمیم آسفالت معابر باشد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: پیشنهاد میکنم در سال جاری شهرداری مطابق با سیاست شورا در بودجه و تبصرههای مصوب، جهاد واقعی در تولید، پخش و ترمیم آسفالت معابر و مناطق را در اولویت برنامه و اقدامات قرار دهد.
جایگاه حقوقی مدیریت شهری نباید نقض شود
چپردار تصریح کرد: قرارگاهها نباید موجب نقض جایگاه حقوقی شهرداری شود، احصای مطالبات محلات از طریق قرارگاه اجتماعی برای اقدامات مدیریت مناطق قابل تقدیر است اما آنچه مورد تذکر جدی من است، نقض جایگاه حقوقی مدیریت کلان شهرداری در فرماندهی، سیاستگذاری، برنامهریزی و تحقق اولویتهای بودجه است که این مهم در خلع مدیریت واحد و کلان سبب دوگانگی در تکالیف مدیران مناطق َشده است.
وی افزود: دستدرازی بعضی دستگاهها به قلک شهرداری را متوقف کنید، از ادوار گذشته تا به امروز مبنای بیشتر تعاملات و تکالیف مشترک شهرداری با نهادها، سازمانها و دستگاهها در عوض محوریت قانون، گاهی گرفتار معادلات یکسویه از بیتالمال و دست درازی به قلک شهرداری شده است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: اگر شما یا مدیرانتان در این باب قدری احتیاط یا درنگ در تأمین وجوه ریالی داشته باشند، بهانه تعلل در همکاری و توقف تکالیف مقرر میشود.
چپردار گفت: این رویه مرسوم در نظام اسلامی که مدعی صیانت از بیتالمال، قانونگرایی، تبلور ایثار و مرهون شهادت است یک نقیصه شرمآور است و بدتر از آن اینکه برخی مدیران مناطق و سازمانها نیز گله داشتهاند.
وی ادامه داد: گاهی در داخل مدیریت شهری برای ارائه خدمات پشتیبانی از سوی معاونتها، سازمانها و ادارات کل ستادی نیز آثار این معادلات از تکالیف مقرر و ردیفهای مصوب مقدمتر است، باید در صیانت، نظارت و اصلاح این رویههای نادرست اقدام بنیادی، مؤثر و عاجل کرد.
بیتوجهی به گزارشهای حراست و بازرسی
این عضو شورای شهر کرج تاکید کرد: باید دلیل بی توجهی به گزارشهای ادارات کل حراست و بازرسی مشخص شود، انتخاب مدیران سالم، کارآمد و نظارت بر عملکرد آنها با وجود ادارات کل حراست، بازرسی و دفاتر متعدد آن قبل از ورود سایر دستگاههای نظارتی بر عهده جنابعالی است.
چپردار اضافه کرد: بی توجهی به گزارشهای مستند ادارات کل، تذکرات قانونی اعضای شورا، گاهی منجر به تخطی محرز برخی مدیران و خدشه در سلامت مدیریت شهری شده است.
وی تاکید کرد: واقعیت آن است که انتصاب شایسته، ممیزی عملکرد، اخطار جدی به مدیریتها، صیانت از پاک دستی مدیران خادم، دفاع از اتهامات واهی، حفظ آبروی مدیریت شهری و عزل مدیران متخلف همه از وظایف و اختیارات شما است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: استمرار مدیریتهای نا کارآمد، خاطی و عواقب ناشی از آن به هیچ وجه در مصلحت مدیریت شهری یا فارغ از مسئولیت شما نیست.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با طرح این سوال که تجاریسازی اداره کل ارشاد البرز با کدام مجوز بوده است، گفت: با وجود آنکه مستحضر هستید اقدام قاطع و قانونی شهرداری در رفع تخلف اداره اوقاف و تجاریسازی ضلع جنوبی امامزاده محمد (ع)، الزام هر نهادی به صدور مجوز قانونی از سوی شهرداری را محرز کرده، اما چگونه است که در پی تعلل عوامل شهرداری اداره کل ارشاد در مجاور در ورودی و ضلع جنوبی این اداره کل در بلوار شهید مطهری و در منظر معبر عمومی اقدام به تغییر کاربری و تجاریسازی کرده است.
چپردار با تاکید بر اینکه سنخیت تکالیف ارشاد با فروش چیپس، پفک، میوه و خواروبار چیست، افزود: اگر لایحه مصوب یا مجوز قانونی برای این تغییر کاربری وجود دارد، یک نسخه از آن را در اسرع وقت برای ممیزی به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ارسال کنید و اگر مجوزی صادر نشده است ضمن اقدام عاجل در اعمال قانون و قاطعیت در رفع تخلفات، مقتضی است ترک فعل مدیریتهای مرتبط در بروز این تخلف گزارش شود.
نتیجه مزایده مجموعه حیاتوحش
وی تاکید کرد: نتایج مزایده حیاتوحش در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بدون اخذ تاییدیه از اداره کل محیط زیست به کجا انجامید؟ به سازمان مربوطه بفرمائید گزارش شروع به کار و اقدامات پیمانکاری که از نظر شما واجد صلاحیت قانونی بوده است را به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری برای ارائه به حامیان محیط زیست و مردم کلان شهر کرج ارسال کند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: بیتدبیری مدیریت شهری، اهلیت مورد تذکر و سبقه تخلفات پیمانکار نباید امکان برخورداری شهروندان از موهبت حیات وحش، تفرج و گردشگری را متوقف یا معطل کند.
نظر شما