مهدی اشهاریان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در دسترس بودن و فراگیر شدن استفاده از تکنولوژی روز و وسایل هوشمند برای تفریح، سرگرمی و ارتباطات کودکان یک واقعیت انکارناپذیر در زندگی امروزی است، اظهار کرد: کودکان را نمیتوان به صورت کلی و همیشگی از این تکنولوژی محروم کرد و نیاز است والدین با آگاهی و استفاده صحیح و مناسب از روشهای فرزندپروری، رعایت حد و مرز و اعمال محدودیتهای لازم در خصوص استفاده از فضای مجازی و بازیهای رایانهای، استفاده کودکان از این تکنولوژیها را کنترل کنند.
وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری خانواده از پیامدهای منفی تلفن هوشمند، فضای مجازی و رسانهها افزود: والدین آگاه باشند که موبایل و تبلت نیاز و حق فرزندان نیست، بلکه آنها به امنیت، محبت، پذیرش و تفریح نیاز دارند و استفاده از آموزش، امکانات بهداشتی، غذا و سرپناه حق آنها است؛ بنابراین لازم است والدین دیدگاههای خود نسبت به استفاده از موبایل و تبلت را تغییر دهند و بههیچوجه برای فرزندان بهویژه کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان دوره دبستان موبایل و تبلت شخصی تهیه نکنند.
روانشناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: اگرچه تکنولوژیهایی همچون موبایل میتواند خواسته و میل فرزندان باشد و در بعضی مواقع میتوان به عنوان پاداش از آن استفاده کرد، اما برخی والدین معتقدند که اگر فرزندمان تلفن همراه شخصی نداشته باشد، دچار کمبود است، برخی والدین نیز استفاده از فضای مجازی و رسانهها را نشانه فرهنگ و جایگاه اجتماعی میدانند، در صورتی که امروزه شاهد آن هستیم که خانوادهها در کشورهای پیشرفته محدودیتهای زیادی در این باره برای فرزندان خود قائل هستند.
اشهاریان ادامه داد: والدین درباره خطرها و آسیبهایی که در فضای مجازی وجود دارد، به فرزندان آموزش و آگاهی لازم را ارائه دهند، زیرا فرزندان از تجربه کافی برخوردار نیستند و تحت تأثیر همسالان و فضای مجازی هستند و میتوانند در معرض خطر بیشتری قرار گیرند، بنابراین والدین باید در مورد انتشار تصاویر خصوصی و شخصی، ارتباط با غریبهها و افراد ناشناس، انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی و گروههای فعال و گمراهکننده موجود در فضای مجازی به فرزندان آموزش کافی و مناسب دهند.
وی اضافه کرد: والدین باید در مورد چگونگی استفاده از تلفن همراه، رسانههای اجتماعی و مدت زمان استفاده از آن به کودکان آموزش دهند و در مورد نقض قوانین و پیامدهای آن از قبل صحبت کنند و به توافق برسند، برای مثال بین اعضای خانواده این قانون مورد توجه قرار گیرد که استفاده از تلفن همراه و رسانههای اجتماعی هنگام خواب، در مهمانی و زمان درس خواندن ممنوع است.
روانشناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه والدین روی میزان استفاده از اینترنت، گردش در شبکههای اجتماعی، بازیهای نصب شده، فهرست جستوجوها و زمان استفاده کودک از تلفن همراه باید نظارت کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در صورتی که والدین متوجه نقض قوانین از سوی کودکان بر اساس توافق صورت گرفته با آنها در خصوص استفاده از تلفن همراه شدند، باید مداخله لازم را به صورت ارتباط مناسب و همدلانه انجام دهند و نظرات خود را مطرح کنند و در صورت نیاز محدودیتهایی را برای کودک در نظر گیرند.
اشهاریان با اشاره به ارتباط میان پناه بردن افراطی کودکان به اینترنت و فضای مجازی، وجود تنشها و تضادهای شدید خانوادگی و نبود رابطه صمیمانه و همدلی در خانواده افزود: والدین باید روی ایجاد روابط صمیمانه و ارتباطات کلامی و غیرکلامی سازنده با کودکان کار کنند و سعی داشته باشند، فضای خانوادگی مثبت و بانشاطی را میان اعضای خانواده برقرار کنند.
وی با بیان اینکه صدای رفتار بلندتر از صدای گفتار است، تاکید کرد: والدین باید به صورت حساب شده و منطقی از فضای مجازی استفاده کنند، زیرا آنها الگوی فرزندان هستند و اگر استفاده درست و مناسبی از فضای مجازی نداشته باشند، نمیتوان از کودکان انتظار استفاده بهینه و به اندازه از چنین تکنولوژیهایی را داشت؛ پس نیاز است والدین الگوی مناسب و مؤثری برای فرزندان خود باشند.
روانشناس و مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: والدین باید بهگونهای برای فرزندان خود برنامهریزی کنند که آنها با تفریح و سرگرمی، ارتباط مؤثر و همدلانه با همسالان، حضور در طبیعت، انجام فعالیتهای لذتبخش، فعالیتهای ورزشی و حرکتی بیشتر در فضای حقیقی زندگی کنند و به آن علاقهمند شوند تا گرایش و تمایل آنها به فضای مجازی و تکنولوژی رسانهها کمتر شود.
نظر شما