گردشگری را از شهر خودمان آغاز کنیم

در میان گونه‌های رایج صنعت گردشگری، گردشگری در زادگاه یا شهری که در آن سکونت داریم، کمتر مورد توجه قرار گرفته و همزمانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای پرداختن به این جنبه کمتر شناخته شده از گردشگری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار، فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای کلان‌شهرها و مادر شهرهای جهانی از جمله کلانشهرهای ایران به‌وجود می‌آورد، همچنین فضاهای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات مهمان‌نوازی، مراکز خرید و بازارها جزو شاخص‌های مهم شکل‌گیری گردشگری شهری به حساب می‌آید.

امسال و تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن فرصتی متفاوت را پدید آورده است، چرا که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شاید کمتر فرصت سفر پدید آید، اما از سویی شهرهای ایران به قدری ظرفیت در خود جای داده‌اند که علاوه بر مسافران، برای شهروندان نیز جاذبه‌های فراوانی ایجاد کند.

مرتضی خاکسار، از کارشناسان حوزه گردشگری اظهار می‌کند: تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز مسافرت‌ها را بر حسب ظاهر کم خواهد کرد، اما با توجه به تجاربی که در زمینه برنامه‌ریزی برای پذیرش گردشگر داریم، می‌توانیم با تبلیغات بیشتر افراد را جذب کنیم؛ به‌طوری که اگر برای گردشگران و شهروندان برنامه‌های متنوع در شهر و سایر مناطق تابع داشته باشیم و از طرفی بسته‌های تشویقی را نیز به طور جدی در اختیار افراد قرار دهیم این تقارن اثر آن‌چنانی در موضوع گردشگری نخواهد داشت.

نگاهی که از شمال کشور به مرکز معطوف شد

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر سیاست‌ها بر این تنظیم شد که ما به استان‌های داخلی، مرکز و کلان‌شهرهای بزرگ همچون اصفهان، یزد و شیراز که پایتخت گردشگری هستند نگاه عمیق و همه‌جانبه داشته باشیم، ادامه می‌دهد: در چهار تا پنج سال اخیر کارشناسان سفر، برنامه‌ریزی‌ها، شورای سفر و گردشگری شهرهایی مانند اصفهان بر این نظر بودند تا ذهنیت‌های مردم را با چاپ پوستر، برنامه‌های مختلف، ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی که جاذبه‌های گردشگری کل کشور را به ایرانیان می‌شناسانند، روشن کنند؛ یعنی در واقع اگر به شناسنامه گردشگری ایران نگاه کنیم، در گذشته تا صحبت از سفر می‌شد مردم به جاده چالوس، هراز و مسیر ساری فکر می‌کردند، اما در حال حاضر این نگاه تغییر پیدا کرده است.

کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه برخورد خوب در یک بازار خوب اتفاق می‌افتد، تصریح می‌کند: دیدگاه عمومی و نگاه جامعه میزبان به جامعه هدف و گردشگران اثرگذار خواهد بود، یعنی تبلیغات خوب جامعه میزبان می‌تواند در ذهن گردشگر اثر مثبت بگذارد و اگر این تبلیغات توأم با واقعیات باشد و طوری تعریف شود که قوانین و استانداردها در آن رعایت می‌شود، می‌توانیم این انگیزه‌ها را تبدیل به انگیزه موفق و همیشگی کنیم، به‌طوری که در نگاه جامعه‌شناسی، اقتصاد گردشگری و مدیریت ارتباط با مشتری حفظ خواهد شد، چراکه وقتی مشتری خدمات خوبی با ملاک‌های انسانی، اخلاقی و استانداردهای فیزیکی را در ابعاد مختلف ببیند می‌تواند برای شهر میزبان سفیر تبلیغ شود و تبدیل به مشتری وفادار دائم شود.

گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی، می‌توانیم جذب بیشتری از بازار پررونق اقتصادی داشته باشیم، می‌افزاید: نوع نگاه ما و برخورد مشتری ما در ارائه خدمات اثرگذار خواهد بود یعنی اگر در چهارچوب شهرها ستاد برنامه‌ریزی نوروزی و سایر سازمان‌ها بیایند و به آژانس‌های مسافرتی، هتل‌های پنج ستاره و سایر موارد از این دست، اقامتگاه‌های گردشگری و هتل آپارتمان‌ها بسته‌ها و مشوق‌های حمایتی بدهد به این شرط که با مسافران برخورد خوبی داشته باشند و خدمات خوبی را ارائه دهند؛ در بلندمدت روی کار و اقتصاد و سایر ابعاد شهری اثر خواهد گذاشت یعنی پذیرش یک مسافر با برنامه‌ریزی اقتصادی و کارشناسانه و نگاه همیشگی و مستمر توسط سازمان‌های نظارتی می‌تواند درآمدهای ناخالص ارزی شهر اصفهان را در ایام اینچنینی بالاتر ببرد و در ادامه این مورد نه‌تنها به استان‌های پیرامون تعمیم پیدا کند، بلکه در کل کشور ارائه خدمات استانی به منظور پایگاه مسابقه بزرگ تبدیل شود و استان‌ها برای برنده شدن مسابقه دهند.

خاکسار می‌گوید: بعد از صنعت نفت و اتومبیل سازی امروزه ۹۸ درصد کشورهای دنیا همچون سنگاپور روی اقتصاد گردشگری تمرکز کرده‌اند که برای مردم نیز پیامدهای خوبی داشته است؛ همه این‌ها در سایه وجود برنامه‌ریزی در صنعت سبز گردشگری پدید آمده است.

لزوم برنامه‌ریزی مدون برای گردشگران

کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: داشتن برنامه‌ریزی مدون و شورای برنامه‌ریزی گردشگری نوروز برای کلان‌شهرهای مهمی همچون اصفهان، تبریز و یزد که سبقه تاریخی دارند بسیار حائز اهمیت است، از این‌رو همه نمایندگان ادارات کل گردشگری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، هلال‌احمر، پلیس راهور و مواردی از این دست که گرداننده مسافران نوروزی هستند باید برای پیشبرد کارها پای کار بیایند.

وی تصریح می‌کند: اگر بین سازمان‌ها هماهنگی‌های لازم در شورای برنامه‌ریزی استانی و گردشگری وجود داشته باشد اتفاقات خوبی را نه‌تنها در آن زمان خواهیم داشت، بلکه در ماه‌ها و سایر مواقع نیز اتفاقات خوبی را از نظر جذب اقتصاد و پذیرش گردشگری در استان‌ها می‌توانیم داشته باشیم.

خاکسار با بیان اینکه باید برنامه‌های به‌روزی را در نظر داشته باشیم، می‌افزاید: اگر برنامه‌های جذب توریست و گردشگر را در طول سال، ماه‌ها و روزها داشته باشیم روز به روز تجارب جدید به ما کمک خواهد کرد که نیازهای مسافران و حتی شهروندان را بشکافیم و در جامعه میزبان و مقصد آن نیازها را مرتفع کنیم. همچنین امنیت اجتماعی مسافران، نیروهای امنیتی و نظارتی از جمله موارد حائز اهمیت هستند.

گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم

وی با اشاره به اینکه همه ریزمولفه‌ها در جذب ذهن گردشگر داخلی تأثیرگذار است، می‌گوید: در قسمت معرفی فضاهای شهری و برنامه‌ریزی باید مکان‌یابی شهر، تابلوها، معرفی خوابگاه و محل تعمیرات به شکلی باشد که مسافر در شهر گمراه نباشد تا حال خوبی را تجربه و در جذب آنان مؤثر باشد، همچنین تورهای خارجی حجم وسیعی از درآمدهای اقتصادی ما هستند از این رو بازار خوبی محسوب می‌شوند، چراکه اگر در شبکه‌های اجتماعی سرویس خوبی بگیرند تبلیغ خوبی خواهند کرد؛ یعنی یک انعکاس آن‌ها شاید به اندازه پنج هزار بازتاب داشته باشد.

کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه تبلیغات خوب و رفتار خوب جامعه مهمان از ۷۰ تا ۹۰ درصد در جذب ذهن گردشگر اثر مطلوب خواهد گذاشت، اظهار می‌کند: گردشگران خارجی ماحصل تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست در سطح جهانی به اشتراک می‌گذارند که این رویکرد در بلندمدت در موفقیت طرح‌های گردشگری تأثیر خوبی خواهد گذاشت.

نتوانسته‌ایم کشش‌پذیری مقاصد گردشگری را بالا ببریم!

در ادامه فرخ میرشاهزاده، از دیگر کارشناسان حوزه گردشگری نیز اظهار می‌کند: با توجه به اینکه ما از سه تاریخ میلادی، شمسی و قمری استفاده می‌کنیم، گاهی اوقات در صنعت گردشگری با چالش‌هایی من جمله چالش‌هایی که مبتنی بر زمان‌بندی تاریخی است مواجه هستیم.

وی می‌افزاید: به‌خاطر شرایط خاص به وجود آمده بازار گردشگری متزلزل شده و سیاست‌های این حوزه ضربه‌های بسیار عجیب و بزرگی را به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری به ویژه هتل‌ها وارد کرده است که به راحتی جبران‌پذیر نیست، در همین هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و نوروز می‌تواند برای ما یک مزیت باشد، چرا که اگر به سایر کشورهای مسلمان جهان به عنوان الگو نگاهی بیندازیم می‌بینیم در ماه مبارک رمضان موضوع مهمانی، دورهمی، کرامت و مسائل این چنینی مطرح است اما رویکرد ما یک مقدار با دیدگاه متفاوت‌تری جلو می‌رود، از این‌رو وقتی به سایر کشورها می‌رویم به محض اینکه اذان مغرب را می‌گویند و افطار می‌شود، همه دور هم جمع می‌شوند و به شادی می‌پردازند و ضیافتی را تا سحر ادامه می‌دهند و همه قداست را حفظ و رعایت می‌کنند.

گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم

میرشاهزاده می‌گوید: اکنون در شرایطی هستیم که بسیاری از مراکز گردشگری به لحاظ چنین مسائلی دچار بحران‌های حقوقی شده‌اند و از چرخه عملیات خارج و ضرر و زیانی که به آنها وارد می‌شود قابل جبران نیست، از این رو باید برای این رویکرد فکر اساسی شود تا بتوانیم یک شرایط مساعدی را برای گردشگران رقم بزنیم.

وی می‌گوید: به لحاظ رونق گردشگری نیازمند یک اقدام فرهنگی مؤثر هستیم که هم فرهنگ گردشگری و گذراندن اوقات فراغت را آموزش دهد و هم بستری را فراهم کنیم تا همه بتوانند از این زمینه مهیا شده استفاده کنند که همه اینها به نگاه ما بر صنعت گردشگری و گذراندن اوقات فراغت که نیاز به یک بازنگری اساسی و رویکرد تحول آفرین دارد می‌گردد.

کارشناس گردشگری با بیان اینکه امروزه در دنیا اقتصاد تحول یافته است و این مسیر را روز به روز طی می‌کند، اظهار می‌کند: ما از اقتصاد خدماتی عبور کردیم، به اقتصاد تجربی رسیدیم و امروز اقتصاد، خلاقیت و مشارکت در در دنیا حرف اول رو می‌زند؛ چراکه اقتصاد تجربی اقتصادی مبتنی بر پس رویدادهای عنوان شده است که در حوزه رویداد محوری هم مدیریت درست و برنامه‌ریزی هدفمندی را نداریم.

میرشاهزاده تصریح می‌کند: رویداد محوری مهم‌ترین اقدام است که در عرصه بین‌المللی در حال اتفاق است، به‌طوری که شاهد هستیم برخی کشورها هیچ جاذبه گردشگری ندارند، اما با مدیریت رویدادها، برگزاری زمان‌بندی شده و اصولی رویدادها گردشگران را به آن مقصد می‌کشند تا از امکانات پیش‌بینی شده و فرصت گذراندن اوقات فراغت بهرمند شوند، اما ما در حوزه مدیریت زمان‌بندی رویدادها ضعیف هستیم.

کارشناس گردشگری می‌گوید: اگر رویداد محوری متناسبی اتفاق بیفتد، کشش‌پذیری بازار را بالا خواهد برد و مخاطبان به آن هدف هدایت خواهند شد؛ در همین راستا باید با داشته‌های فرهنگی خود رویدادهایی را خلق کنیم که مخاطب آن حاضر باشد به خاطر چنین برنامه‌ای مسافت زیادی را طی کند.

گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم

به گزارش ایمنا، امروزه، شهرها به‌دلیل برخورداری از ظرفیت نهفته و آشکار برای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یکی از نهادهای مؤثر و ویژه در توسعه گردشگری به حساب می‌آیند و بر این اساس، می‌توان گردشگری را از جمله فعالیت‌هایی به‌شمار آورد که به توسعه پایدار کمک می‌کند و نیز از ظرفیت شهر برای تحقق این مهم، بهره می‌برد؛ بر اساس این امر گردشگری شهری، به‌عنوان یکی از انواع گردشگری و فضای جدید ارتباطات و تأثیر متقابل گردشگری شهری و دیپلماسی شهری به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزار در دسترس است.

بر اساس آنچه که بیان شد، نیاز است که متولیان و فعالان حوزه گردشگری، علاوه بر تمرکز بر جذب گردشگران خارج از منطقه، برنامه‌هایی متناسب را مدنظر قرار دهند تا شهروندان مناطق مختلف کشور نیز از ایام تعطیلات به‌خوبی بهره برده و با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی منطقه خود آشنا شوند.

کد خبر 739827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.