به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروزه اینترنت و فضای مجازی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارند و تمام فعالیتها بهویژه در حوزه آموزشی به سمت برخط شدن پیش میرود، بنابراین ثبتنام آنلاین مدارس باعث صرفهجویی در زمان والدین دانشآموزان میشود و حاکی از حرفهای بودن سیستم آموزشی مدرسه است، بنابراین طی سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش برای کاهش مراجعات حضوری و حفظ پروتکلهای بهداشتی بستر مناسبی را برای ثبتنام اینترنتی ثبت درسی دانشآموزان فراهم کرده است.
بر این اساس، توسعه دولت الکترونیک و بهمنظور تسهیل دسترسی دانشآموزان به کتابهای درسی، نظارت نظاممند بر فرایند توزیع مواد آموزشی، ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دورههای تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانشآموزان استعدادهای درخشان، همچنین کتابهای درسی محصلان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی پیوست انجام و پیرو آن کتابهای درسی، بر اساس سفارشات ثبت شده در سامانه، توزیع میشود.
در همین راستا، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوهنامه سفارش و توزیع کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را ابلاغ کرد، از اینرو مدارس موظفند هرچه سریعتر با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتابهای درسی دانشآموزان اقدام و از ارجاع دانشآموز یا اولیای دانشآموز به کافی نتها پرهیز کنند.
مدارس باید ضمن اطلاعرسانی به دانشآموزان به شرح جدول تقویم زمانی زیر نسبت به ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانشآموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. در صورت موفق نشدن دانشآموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.
دانشآموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل میتوانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانشآموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانشآموز، رمز عبور ورود به سامانه است.
کتابهای درسی دانشآموزان تمام دورههای تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانشآموز قید شده است، توزیع میشود. دانشآموز یا اولیای دانشآموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. به دلیل الکترونیک بودن فرایند فروش و توزیع کتابهای درسی، کنترل ثبت سفارش کتاب درسی دانشآموزان از طریق سامانه امکانپذیر است؛ لذا درخواست ارائه نسخه چاپی (پرینت) برگ سفارش کتاب درسی از دانشآموز یا اولیای دانشآموز ممنوع است.
آغاز فرایند ثبت سفارش از ۲۸ فروردین سال جاری
سیدعلی مدینه، معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا از ارسال شیوه نامه سفارش و توزیع کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ خبر داد.
وی با اشاره به آغاز فرایند ثبت سفارش از ۲۸ فروردین ماه سال جاری، گفت: ثبت سفارش کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دورههای تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) و کتابهای درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانشآموزان استعدادهای درخشان و محصلان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir یا سامانه سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.com و www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی شیوهنامه انجام و کتب درسی بر اساس سفارشهای ثبت شده در سامانه توزیع میشود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع، لازم است «کارگروه تخصصی برنامهریزی سفارش و توزیع کتابهای درسی و بستههای آموزشی منطقه» مطابق با شیوهنامه و با مسئولیت مستقیم رئیس، مدیر آن ناحیه و منطقه تشکیل و پس از دریافت بخشنامه با اجرای شایسته مفاد شیوه نامه، فرایند سفارش اینترنتی و توزیع از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نحو احسن مدیریت، نظارت و پایش و گزارش اقدامات و جلسات به صورت ماهانه به کارگروه استان در اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ارائه شود.
مدینه افزود: ثبت سفارش و توزیع کتب درسی دانشآموزان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا و در صورت قطعی بودن ثبت نام دانشآموز انجام میشود؛ مدارس باید آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامهای و تحصیلی دانشآموزان را به صورت صحیح و دقیق در سامانه سیدا بهروزرسانی و در اولین فرصت دانشآموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ ثبتنام قطعی کنند.
وی گفت: مبنای توزیع کتب در تمام دورهها، سفارشهای مثبوت در سامانه است و انتظار میرود با دقت نظر و پیگیری مستمر ادارات و مدارس، زمینه ثبت سفارش به موقع کتب درسی ترجیحاً به صورت گروهی فراهم و از ارجاع موردی دانشآموزان و اولیا به کافینت برای ثبت سفارش انفرادی پرهیز شود. نظر به اینکه فهرست سفارش دانشآموزان در سامانه به صورت لحظهای قابل مشاهده است و درخواست نسخه چاپی ثبت سفارش فردی از اولیا دانشآموز توسط مدارس به جهت صرفهجویی ممنوع است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: بر اساس جدول زمانبندی شیوهنامه، از ثبت سفارش تمام دانشآموزان اطمینان حاصل شود و در خصوص آن دسته از دانشآموزانی که در مهلت مقرر نسبت به ثبت سفارش کتاب درسی اقدام نکردهاند، پیگیری لازم توسط تمام اعضای کارگروه اجرایی شود.
مدینه ادامه داد: مدیران مدارس فهرست قیمت کتب درسی را در معرض دید اولیا و دانشآموزان قرار دهند، لازم به ذکر است بهای کتابهای درسی بر اساس قیمت پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.
وی افزود: در صورت تغییر پایه، مدرسه یا رشته تحصیلی دانشآموز و نیاز به اصلاح سفارش، بر اساس تقویم زمانبندی اعلام شده در شیوهنامه پیوست و قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه یا دانشآموز ملزم به اصلاح سفارش کتب (فقط یک مرتبه) است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از شاخصهای مهم در ارزیابی پروژه مهر در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، روند ثبت سفارش و توزیع صحیح کتب در همه مقاطع تحصیلی توسط ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق است که به صورت مستمر توسط این اداره کل مورد ارزیابی قرار میگیرد.
مدینه اظهار کرد: عاملان توزیع موظف هستند گزارشی از ارزیابی «ثبت نام و فروش» و «توزیع به مدارس» را به صورت مستمر و هفتگی تهیه و در اختیار تمام اعضای کارگروه تخصصی برنامهریزی سفارش و توزیع کتابهای درسی و بستههای آموزشی ناحیه و منطقه قرار دهند.
وی افزود: توزیع کتب مطابق شیوهنامه پیوست و بر اساس جدول زمانبندی که متعاقباً توسط این اداره کل اعلام میشود؛ انجام میپذیرد، بنابراین در صورت نداشتن مراجعه ناحیه و منطقه در زمانهای مشخص شده، کتب توسط انبار مرکزی بارگیری و به آن اداره ارسال میشود. تمام مسئولیتهای آن (هزینههای بارگیری و حمل و نقل، کسری و کمبود احتمالی در بار) بر عهده رئیس آن اداره است.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطر نشان کرد: ثبت سفارش تکجلدی (آزاد) کتابهای درسی و بستههای آموزشی ویژه معلمان از تاریخ بیستودوم مهر ۱۴۰۳ و برای دانشآموزانی که تنها به تعدادی از کتابهای درسی نیاز دارند از تاریخ ششم آبان آغاز و تا دهم اسفند سال جاری ادامه خواهد داشت.
نظر شما