به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تلاشها برای کاهش ازدحام در شهرهای بریتانیا بهشدت مورد انتقاد واقع شده است، بهطوری که محلههای کمترافیک (LTN) موضوع انتقاد شدید آنلاین و برخی محافل رسانهای است. LTNها مناطقی با جادههای ساکتتر هستند که احساس امنیت بیشتری دارند و ساکنان را تشویق میکنند تا در محیطی سالمتر و جذابتر پیادهروی، دوچرخهسواری، بازی و با یکدیگر ملاقات کنند. این مفهوم که بهطور اساسی شامل ایجاد موانع استراتژیک در بعضی از جادههای مسکونی برای جلوگیری از استفاده از خودروهای شخصی است، توسط عدهای از مردم «جنگ با رانندگان» لقب گرفته است و جلسات شورا در مورد این موضوع بهطور فزایندهای در حال افزایش است تا جایی که با توجه به نزدیک شدن انتخابات در بریتانیا، اجرای هر سیاستی که دسترسی خودروهای شخصی افراد را محدود میکند، اقدامی خطرناک برای نمایندگان محسوب میشود. شرایط به حدی جدی است که بعضی مناطق لندن به لغو طرح محلههای کمترافیک اقدام و پروژههای ساختوساز آتی این مناطق را متوقف کردهاند.
نظرسنجیها از هزاران پاسخدهنده طی یک مشاوره عمومی با این وجود نشان میدهد که در مجموع حامیان محلههای کمترافیک دو برابر بیشتر از مخالفان آن هستند و مزایای بالقوه این مناطق بسیار بیشتر از خطرات آنها است. به این ترتیب بعضی از شهرها شهر از LTNها بهعنوان «محلههای قابل زندگی» یاد میکنند که هدف آن کاهش ازدحام و ترویج تغییر رفتارهای حملونقل است، بهویژه که در این مناطق هیچکس از داشتن ماشین یا استفاده از خیابان محروم نیست، اما بعضی خیابانها به روی تردد خودروها بسته میشوند تا شیوههای فعال تردد در میان مردم رواج پیدا کند. فضای اضافی ایجادشده میتواند برای پارکهای جیبی، زهکشی پایدار درختان، پارکینگ دوچرخه و در واقع برای ایجاد محیطی بهتر برای پیادهروی و دوچرخهسواری مورد استفاده قرار گیرد.
با این حال انتقاداتی اغراقآمیز از LTNها در انگلستان وجود دارد که بعضی از آنها بیمورد نیست. برای مثال محدودیتهای این مناطق باعث تأخیر در زمان رسیدن وسایل نقلیه عمومی شده است. وسایل نقلیه اورژانس نیز به دلیل محدودیتهای موجود نمیتوانند به همه خیابانها دسترسی داشته باشند.
محلههای کمترافیک در بریستول
شهرهای انگلیسی در پاسخ به این نقدها خاطرنشان کردند که شواهد ارائهشده بیشتر انگیزه ایدئولوژیک دارد تا اینکه مبتنی بر واقعیت باشد و نحوه برنامهریزی این محلهها بهنحوی بوده است که دسترسی به همهجا امکانپذیر باشد. گسترش حملونقل عمومی نیز مشکلات ناشی از تأخیرها را برطرف کرده است.
شورای بریستول به این ترتیب برای درک دیدگاههای ساکنان، یک فرآیند سه مرحلهای را آغاز کردهاند که شامل کشف، توسعه و طراحی مشترک میشود. آنها در ابتدا بازخوردها را از طریق پلتفرم مشارکت شهروندان آنلاین در مورد تجربیات فعلی ساکنان از محلههای یادشده جمعآوری، سپس از ساکنان دعوت میکنند تا در جلسات مجازی و حضوری شرکت کنند و در مورد گزینههای مختلف طراحی خیابانها بیاموزند و بر اساس اولویتهای خود ایدههایی را پیشنهاد دهند. شورا همچنین بهعنوان بخشی از فرآیند تعامل با مؤسسات گوناگون همکاری میکند تا داشبوردی ایجاد کند که در آن ساکنان بتوانند سناریوهای مختلف را برای کمک به درک چگونگی تغییر دسترسی پس از استقرار طرحهای آزمایشی بررسی کنند. این داشبورد کمک میکند تا مردم یک منطقه را تقسیمبندی کنند و با چگونگی دسترسی به جادههای خاص در نقاط خاص آشنا شوند.
نظر شما