به گزارش خبرگزاری ایمنا، صنعت سینما یکی از مهمترین حوزهها برای هر کشور است زیرا هم نشانگر و هم پاسدار هویت و فرهنگ آن است و البته میتواند بسیار پولساز نیز باشد.
آمار فروش سینمای ایران در یک دهه اخیر و به خصوص با شیوع کرونا با فراز و نشیبهای فراوانی همراه بود و زمانی که به آمار مخاطبان این ۱۰ سال نگاه میاندازیم، شاهد این اختلافات چشمگیر هستیم؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون نفر، در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ میلیون نفر، در سال ۱۳۹۹ کرونایی حدود ۶۷۰ هزار نفر، در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۶ میلیون نفر، در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸ میلیون نفر، ۱۳۹۶ حدود ۲۳ میلیون نفر، در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۶ میلیون، در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۳ میلیون، در سال ۱۳۹۳ کمتر از ۱۳ میلیون، در سال ۱۳۹۲ کمتر از ۱۰ میلیون و در سال ۱۳۹۱ کمتر از ۱۱ میلیون مخاطب داشته اما سال جاری این آمار (تا بیستوپنجم اسفند ۱۴۰۲) به بیش از ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با فروش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی رسیده است و این عدد یعنی رشد چشمگیر و رونق فرهنگ و هنر در کشور.
البته نکته قابل توجه آن است که هرچند این آمار در سال جاری، ارقامی امیدبخش برای آینده فرهنگ و هنر کشور است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بیشتر این بار بر دوش کمدیها بوده است؛ مروری گذرا بر آمار فروش فیلمهایی که سال جاری روی پرده آمدهاند، حکایت از این میکند که فیلمهای کمدی در صدر جدول فروش قرار دارند و همچنان در جذب مخاطب موفقتر از فیلمهای دیگر عمل میکنند، یعنی فروش رکوردشکن سینمای ایران تا حد زیادی مدیون و مرهون کمدیهای روی پرده است.
احیای دوباره سینمای کودک در سال ۱۴۰۲
از گذشته سینمای کودک و نوجوان نیز یکی از گونههای محبوب در سینمای جهان بوده و وضعیت اکران سال جاری نشان میدهد که این نگاه در سینمای ایران نیز دوباره محقق شده و بعد از فیلمهای کمدی، بیشترین مخاطبان را انیمیشنها و فیلمهای کودک و نوجوان دارند که این امر در صدرنشینی فیلمهایی مانند «بچهزرنگ»، «مسافری از گانورا» و «نارگیل ۲» مشهود است و رتبههای بعدی جدول فیلمهای پرفروش را نیز فیلمهای اجتماعی و سیاسی به خود اختصاص دادهاند که نشاندهنده تمایل اندک مخاطب این روزهای سینمای ایران نسبت به چنین آثاری است.
در ادامه مروری بر ۸ فیلم پرفروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت:
فسیل
فیلم فسیل، پرفروشترین فیلم سال جاری بود؛ فیلمی با کارگردانی کریم امینی و بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی و ایمان صفا که با فروش ۳,۲۲۳,۲۷۲,۰۹۷,۶۰۳ ریالی خود، پرفروشترین فیلم سینمای ایران لقب گرفت؛ همچنین از نظر تعداد مخاطب نیز توانست پس از سالها رکورد تعداد مخاطبهای فیلم «اخراجیها ۲» را جابهجا کند؛ این فیلم دهنمکی نوروز ۱۳۸۸ روی پرده سینماها رفت و با بلیت ۳ هزار تومانی توانست ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروش کند؛ در آن سال ۵ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۲۹۷ مخاطب به تماشای «اخراجی ها ۲» نشستند و فسیل در فروش یکساله خود ۷,۴۳۳,۶۲۹ مخاطب را به سینما کشاند.
فسیل که ژانر کمدی دارد، داستان سه دوست را روایت میکند که پیش از انقلاب با یکدیگر یک گروه موسیقی را تشکیل دادهاند که بهتازگی معروف شده و در حال پا گرفتن است؛ این گروه سهنفره شامل اسی با بازی بهرام افشاری، سعید با بازی هادی کاظمی و صفا با بازی ایمان صفا است.
این گروه در مسیر شهرت و معروفیت خود با چالشهایی روبهرو میشوند که تلاش میکنند آنها را از سر راه خود بردارند و درست در زمانی که به نظر میرسد نوبت موفقیت آنها رسیده است، همهچیز با به کما رفتن اسی و اتفاقات پس از آن در ایران خراب میشود.
هتل
هتل با کارگردانی مسعود اطیابی، دومین فیلم پر فروش سال جاری بود که با فروش ۲,۷۴۸,۴۵۵,۷۴۳,۳۱۰ ریالی و مخاطبان ۶,۲۲۴,۱۹۱ نفری خود، روایتگر یک داستان طنز است؛ رامین بعد از یک ازدواج ناموفق، با مهتاب آشنا میشود و با او ازدواج میکند. او در روز عروسیاش با تماسی از جانب سهیلا، همسر سابقش، روبهرو میشود که از او میخواهد در برابر بخشیدن کل مهریه و مقداری پول، با او به سفر برود و وانمود کنند که هنوز با یکدیگر زن و شوهر هستند تا بتوانند از عمه سهیلا پول قرض کنند. رامین به مهتاب میگوید که باید به مأموریت برود و راهی سفر میشود. از طرف دیگر مسعود، رئیس رامین، با منشی شرکت، خانم دائمی، در همان هتل رامین اقامت دارد و قصد دارد به همسرش خیانت کند و با منشیاش ازدواج کند. مهتاب که پس از عروسی از داماد جدا شده است، با پدرش به محل اقامت رامین میآید تا کنار او باشد و ماجرا از همینجا شروع میشود. رامین که باید سهیلا را از مهتاب مخفی نگه دارد با آمدن ستاره، همسر مسعود، خودش را همسر خانم دائمی معرفی میکند و اوضاع پیچیدهتر میشود.
حضور پژمان جمشیدی و محسن کیایی در این فیلم، همچون تجربه قبلی همکاری این دو نفر در فیلم لونه زنبور، ترکیب موفقی پدید آورده؛ همچنین با توجه به اینکه ضبط آن در جزیره کیش انجام شده است، بهرهگیری از یک منطقه گردشگری میتواند از ویژگیهای این فیلم حساب شود؛ با این حال محتوای ضد خانواده و اصالت ایرانی-اسلامی که با خیانت توأم شده، از مهمترین نقدهای وارد شده به این فیلم است.
هاوایی
هاوایی، سومین فیلم پرفروش سال جاری با ژانر کمدی به کارگردانی بهمن گودرزی است که فروش ۸۲۶,۰۴۴,۱۳۲,۵۰۰ ریالی و مخاطب ۱,۶۷۶,۶۹۹ را کسب کرد؛ از جمله بازیگران این فیلم میتوان امیر جعفری، امین حیایی و امیرحسین رستمی را نام برد؛ مضمون این فیلم، موضوع پناهندگی است؛ در واقع داستان یک ورزشکار ایرانی که برای پیشرفت خود میخواهد زیر بار مهاجرت و پناهندگی کشور دیگری رود اما بعد در ماجرایی قرار میگیرد که او را به فرد سرشناس مجازی تبدیل میکند و سرنوشت برای او جور دیگری رقم میخورد.
شهر هرت
شهر هرت، چهارمین فیلم پرفروش سینمای ۱۴۰۲ به کارگردانی کریم امینی و با فروش ۷۷۵,۴۱۹,۱۴۵,۵۷۵ ریالی و مخاطبان ۱,۸۲۳,۱۳۵ نفری است؛ پژمان جمشیدی و شبنم مقدمی از بازیگران آن هستند که در نقش دو خواهر و برادر، به قول خودشان پولدارها را تیغ میزنند.
این دو خواهر و برادر با نامهای «پرویز» و «پرستو» خرج خود را از راه سرکیسه کردن خانوادههای پولدار درمیآورند. پرویز با کرایه کردن یک ماشین نعشکش به خانه مردههای پولدار میرود و با دادن نشانی آنها به خواهرش پرستو شرایط کلاهبرداری را مهیا میکند. پرستو بهعنوان همسر دوم متوفی و با یک صیغهنامه جعلی وارد مراسم میشود و با معرفی کردن خود به عنوان همسر مبلغی حقالسکوت دریافت میکند.
پرستو که ۴۴ ساله است و نامزدش در زندان به سر میبرد تلاش میکند او را آزاد کند. اما در یکی از کلاهبرداریهای مشترکشان با پرویز اسیر باند خطرناک و مافیاییِ «سالار» میشوند که بهتازگی مقدار زیادی دلار اختلاس کنند و با جا زدن خود به عنوان مرده قصد فرار از ایران را دارد.
ویلای ساحلی
ویلای ساحلی، فیلم کمدی به کارگردانی کیانوش عیاری با فروش ۶۳۴٬۷۰۵٬۶۷۵٬۰۰۰ ریالی و تعداد مخاطبان ۱,۳۵۶,۹۹۵ است که بازیگران آن رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ریما رامینفر هستند؛ این فیلم داستان خانوادهای روستایی را روایت میکند که به عنوان سرایدار قرار است برای شش ماه از یک ویلا نگهداری کنند. چاوش، صاحب ویلا، قرار است برای دانشگاه رفتن دخترش شش ماه در خارج از ایران زندگی کند و ویلا را به یونس (پژمان جمشیدی) و همسرش (ریما رامینفر) میسپارد و آنها با ۳ فرزندشان به ویلا نقل مکان میکنند. اما برادرزن یونس (رضا عطاران) با ورود به خانه داستانهایی را رقم میزند...
بچه زرنگ
بچه زرنگ، انیمیشنی با ژانر ماجراجوئی به تهیه کنندگی حامد جعفری با فروش ۶۲۴٬۸۱۷٬۵۴۸٬۱۰۳ ریالی و مخاطب ۱,۹۲۱,۴۶۰ نفری است؛ این، سومین انیمیشن سینمایی «گروه هنر پویا» بعد از شاهزاده روم و فیلشاه محسوب میشود و محصول مشترک «گروه هنر پویا» و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که توانسته یک قهرمان واقعی را در میان نقشهای پوشالی قهرمانانی چون بتمن و مرد عنکبوتی روایت کند.
درباره خلاصه این فیلم میتوان گفت که محسن رحمتی پسر بچهای عاشق ابر قهرمانهای فیلمهاست و همیشه تلاش میکند تا با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با ببری مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران (ببر مازندران) است و تصمیم میگیرد تا به آن حیوان هم کمک کند و او را به زادگاهش مازندران بازگرداند.
ورود خروج ممنوع
این فیلم با فروش ۳۱۴٬۴۰۰٬۲۳۰٬۰۰۰ ریال و تعداد مخاطبان ۶۹۷,۹۴۳ نفری به کارگردانی امید آقایی و تهیهکنندگی مرتضی شایسته است که محمدرضا شریفینیا، اکبر عبدی، هادی کاظمی، نیوشا ضیغمی، محمدرضا هدایتی، پوریا پورسرخ، علی صادقی، مجتبی شفیعی، نیما شاهرخشاهی، سپند امیرسلیمانی و سعید امیرسلیمانی در آن نقشآفرینی میکنند.
داستان این اثر حول محور یک روحانی میگردد که بر اثر اتفاقاتی وارد یک زندان میشود. او در برخورد با زندانیان متوجه نحوه رفتار آنها شده و به چالشهای فراوانی کشیده میشود.
نارگیل ۲
این فیلم در ژانر کمدی-موزیکال به کارگردانی داوود اطیابی، توانست فروش ۲۸۱٬۴۰۴٬۸۱۱٬۷۰۰ ریالی و مخاطبان ۷۳۱,۲۱۶ نفری را کسب کند؛ از جمله بازیگران آن بیژن بنفشهخواه، سحرقریشی و غلامحسین لطفی هستند و داستان آن دربارهی سه عروسک طلسم شده است که بابا حاجت از آنها مراقبت میکند و به دنبال معجونی میگردد تا طلسم بدی را از آنها بردارد. از سوی دیگر بابا حاجت مریض میشود و دامادهای او به این فکر میافتند تا سراغ گنج پنهان او بروند، اما پس از پیدا کردن گنج و باز کردن در صندوقچه، با سه عروسک به نامهای نارگیل، لیوه و لنگه روبهرو میشوند که سعی دارند با چربزبانی طلسم خود را به آنها انتقال دهند و خود تبدیل به انسان شوند و شرارت کنند.
آنچه به نظر میرسد این است که در روزگار پر تلاطم امروز، گیشهها منتظر محتواهای طنز هستند که مخاطب به سینما بیاید و حتی مدت کوتاهی بتواند بخندد و خوش باشد، به لطف همین فیلمهای کمدی، وعده میلیاردی شدن فروش سینماها محقق شد؛ اما باید تأمل کرد که آیا افزایش فیلمهای به ظاهر طنز اما بیمحتوا که سبک آن دور از فرهنگ ایرانی-اسلامی ما است میتواند راه درستی برای رسیدن به فروشهای میلیاردی باشد؟
آیا هنگام خروج مخاطب هزینه کرده از سینما، چیزی به او اضافه شده و رضایت دارد؟ البته که فیلمهای بامحتوایی هم در سینما حضور دارند اما دغدغه تمام کسانی که دلسوخته سینما هستند، با هر تفکر و عقیدهای، نظارت و ایجاد راهحلی برای ساخت طنزهایی است که بر جان مخاطب بنشیند نه اینکه تنها چند دقیقهای او را از دغدغههای خود جدا کند.
نظر شما