انتظار بهره‌برداری از پل چهارم بشار یاسوج ۶ ساله شد

پل چهارم بشار یاسوج به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری نقش موثری در کاهش ترافیک دارد، اما با وجود گذشت شش سال از آغاز عملیات اجرایی آن، مردم همچنان منتظر قیچی شدن روبان این پل هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج به عنوان یکی از شهرهای مطرح کشور در موضوع مهاجرپذیری روز به روز در حال گسترش ساخت‌وساز و افزایش جمعیت است.

آب‌وهوا، قرار گرفتن شهر یاسوج در مسیر کریدور شمال به جنوب و ارزانی ملک در حاشیه این شهر را می‌توان از مهم‌ترین عوامل رشد جمعیت در این شهر دانست و البته در کنار این عوامل از مهاجرت روستاییان کهگیلویه و بویراحمد به این شهر به دلیل نبود امکانات رفاهی، نباید چشم‌پوشی کرد.

در کنار همه عوامل مؤثر برای قرار گرفتن شهر یاسوج در کانون توجه برای مهاجرت، باید به معضلات و مشکلات نیز پرداخت، شهر یاسوج را می‌توان تنها مرکز استانی در ایران دانست که از لحاظ زیرساخت‌های لازم در زمینه اشتغال با مشکل جدی مواجه بوده و شهرک‌های صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل موید این موضوع است.

علاوه بر نبود زیرساخت‌های اشتغال، نبود زیرساخت‌های مهم برای زندگی شهری از جمله نبود پارکینگ‌های عمومی، نبود مکان‌های فرهنگی و تفریحی، ضعف شدید در زیرساخت‌های معابر شهری، ترافیک خسته‌کننده شهر را نیز باید به مشکلات اساسی اضافه کرد.

گره کور ترافیک یاسوج و پروژه‌های نیمه‌تمام

ترافیک خسته‌کننده شهر یاسوج هر سال با آغاز سال تحصیلی و شروع تعطیلات تابستانی موجی از اعتراض را بین شهروندان به‌وجود می‌آورد، به عقیده کارشناسان راه برون‌رفت از ترافیک خسته‌کننده شهر یاسوج چاره‌اندیشی اساسی برای ایجاد راه فرار از قبیل کمربندی‌های ارتباطی دور شهر است.

از سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی برای ایجاد کمربندی‌های ارتباطی جهت حل معضل ترافیک شده است که از جمله آن می‌توان به بلوار آیت‌الله ملک‌حسینی، تعریض خیابان جمهوری، احداث پل‌های سوم و چهارم بشار اشاره کرد که هم‌اکنون به صورت نیمه‌تمام یا راکد به شهر یاسوج نیشخند تلخ می‌زنند.

در سال ۹۴ با حضور محمدباقر نوبخت، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، کلنگ احداث پل چهارم بشار یاسوج به زمین زده شد و هدف از احداث این پل، اتصال شهر یاسوج به بیمارستان امام سجاد (ع) به منطقه سروک و سرابتاوه عنوان شد، پروژه‌ای که قرار بود تا سال ۹۸ به پایان برسد، اما وعده افتتاح آن از دهه فجر به هفته دولت و از هفته دولت به دهه فجر دیگر پاس داده می‌شود.

این پل دارای چهار دهانه است و در سه دهانه ۳۰، ۳۷ و ۳۳ متری به طول ۱۵۰ متر چهارمین پلی است که روی رودخانه بشار یاسوج احداث در حال احداث است که سازه‌ای اثربخش برای اتصال چند مسیر شهر و خروج شهر از ترافیک به‌شمار می‌رود.

انتظار بهره‌برداری از پل چهارم بشار یاسوج ۶ ساله شد

قصه پل چهارم بشار و وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان

سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهور در سفر نخست به تکمیل پل‌های مهم شهر یاسوج می‌گوید: اعتبارات لازم برای تکمیل پل چهارم بشار در نظر گرفته شد.

به گفته وی پل چهارم بشار رو به پایان است و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از سفر نخست رئیس‌جمهور ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار استانی دارد و ۱۰۰ میلیارد ریال از سفر به آن افزوده شده‌است.

احمدزاده این موضوع را نیز یادآور شد که در سال ۱۴۰۱ به‌رغم اینکه یاسوج شهر نفتی نیست، اما از محل اعتبارات نفت ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه در نظر گرفته شد.

علی‌محمد روستا، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، نیز در این ارتباط می‌گوید: پل چهارم بشار شهر یاسوج به عنوان پروژه‌ای مهم با هدف کاهش بار ترافیکی یاسوج و بهبود وضعیت جاده دسترسی بیمارستان امام سجاد (ع) در سال ۱۳۹۴ کلنگ‌زنی شد.

وی می‌افزاید: عملیات اجرایی پل چهارم بشار از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ آغاز شد و اکنون پس از حدود ۹ سال در مراحل پایانی بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اعتبار اولیه ساخت این پل بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود، تصریح می‌کند: با بهره‌برداری از پل چهارم بشار بخش زیادی از مشکلات ترافیکی شهر یاسوج برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در عملیات تکمیل این پل می‌گوید: با توجه به تردد زیاد دانش‌آموزان و ترافیک بیش از دو کیلومتری در ورودی و خروجی شهر یاسوج در روزهای پایانی هفته افتتاح پل چهارم بشار بار ترافیکی یاسوج را تا حدود زیادی کاهش خواهد داد.

انتظار بهره‌برداری از پل چهارم بشار یاسوج ۶ ساله شد

کیوان آشنا، شهردار شهر یاسوج با بیان اینکه در سه ماه اخیر با تکمیل جدول‌گذاری، زیرسازی ورودی‌های پل، نصب گاردریل، سنگ‌ریزی و بتن غوطه‌ای پشت پل اقدامات اساسی انجام شده است و در ادامه با عایق‌کاری و آسفالت پل و اتصالات، تکمیل سنگ‌ریزی انتهای پل و روشنایی آن به امید خدا آن را زیر بار ترافیک خواهیم برد، می‌گوید: با افتتاح این پل، شریان‌های شهر آزاد می‌شوند و بسیاری از گره‌های کور ترافیک یاسوج باز خواهد شد.

آشنا می‌افزاید: اقدامات اصلی برای اتصال پل به آن طرف رودخانه انجام شده است و با تکمیل عملیات مخلوط‌ریزی، این اتصال برقرار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طول این پل ۱۱۵ و عرض آن ۲۰ متر است، تصریح می‌کند: این پل با عرشه فلزی، چهار باند رفت و برگشت دارد و مجهز به کنارگذر و زیرگذر است و تاکنون ۴۵ میلیارد تومان برای احداث آن طی سه قرارداد به پیمانکار پرداخت شده است.

شهردار یاسوج کل اعتبار این پروژه را ۶۵ میلیارد تومان می‌داند و می‌گوید: امیدواریم به‌زودی مردم از برکات این پروژه مهم بهره‌مند شوند و شاهد کاهش ترافیک شهر باشیم.

کد خبر 736502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.