به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت دادگستری، امین حسین رحیمی، در مراسم پایانی رقابت علمی دانشجویان حقوق در قالب موت کورت ملی حقوق کیفری که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، برگزاری این رویداد را در کنار آموزشهای رایج حقوق، فعالیتی شایسته و ارزشمندی برشمرد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش جامعه حقوقی و ارتقای مهارتهای آنها موجب تقویت اندیشه و استدلال حقوقی در مسیر ارتقا عدالت و حکمرانی قانون در کشور میشود، افزود: آموزش مهارتهای مربوط به تهیه و تنظیم اسناد و لوایح حقوقی، استدلال و دفاع، اخلاق حرفهای و روحیه دفاع از حق و عدالت، نیاز مبرم حقوقدانان است که خلاء آن در دانشکدههای حقوق به چشم میآید، استفاده از روش موت کورت میتواند این کاستیها را بر طرف کرده و موجب شود که دانشجویان نحوه رسیدگی، نحوه استدلال و نحوه حضور در دادرسیها تجربه کنند.
وزیر دادگستری گفت: موت کورت از حدود ۱۵۰ سال پیش در برخی کشورها مرسوم بوده که امروز روشی محبوب و جهانشمول و مورد استفاده همه کشورها برای آموزش دانشجویان، وکلای تازه کار و حتی دانشآموزان دبیرستانی است. در برخی کشورها این روش به بخشی اجباری از آموزش حقوقی تبدیل شده و دانشجویان باید حتماً دوره موت کورت را با موفقیت سپری کنند.
وی ادامه داد: در دنیا دو روش برای شبیهسازی دادرسی وجود دارد، یکی موت کورت (moot court) است که هدف آن آموزش دانشجویان بر اساس پرونده فرضی دارای چالشهای حقوقی است که دو گروه دو تا پنج نفره از دانشجویان با هدایت یک مربی روی پرونده فرضی تحقیق و لایحه تهیه میکنند و در قالب دادستان و وکیل یا وکلای خواهان و خوانده نزد هیئت قضات، لوایح و دفاعیات خود را در دو مرحله ارائه میکنند، هیئت قضات هم به عنوان قاضی و در عین حال داور مسابقات ایفای نقش میکنند که موقعیت ظریف و پیچیدهای است.
رحیمی خاطرنشان کرد: در کنار این روش، یک روش دادگاه مجازی(virtual court) یا دادرسیهای شبیهسازی شده (mock trial) وجود دارد که در آن بر اساس یک پرونده واقعی، دادرسی شبیهسازی میشود و عناصر مختلف دادرسی از قاضی و وکیل و دادستان و شاهد و طرفین دعوا حضور دارند و هدف آن بیشتر کمک به رسیدگیهای قضائی واقعی است. برای این منظور معمولاً اتاق دادرسی در دانشکدههای حقوق تعبیه میشود. در کشور غالباً هر دو این روشها را به عنوان موت کورت میشناسند، اما اینها دو روش مختلف بوده و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند.
وی با اشاره به برگزاری چند ساله موت کورت در دانشکدههای حقوقی کشورمان اضافه کرد: موت کورت روشی آموزنده و پدیدههای فراگیر است که علاوه بر دانشکدههای حقوق دانشگاههای تهران در سایر دانشکدههای حقوق کشور نیز برگزار میشود، دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور نقش بسزایی در توسعه و ترویج این روش ایفا کرده است، از یک طرف در برگزاری و بومیسازی این روشها در کشور پیشتاز بوده و از طرف دیگر دانشجویان این دانشگاه موفق شده اند با شرکت در مسابقات جهانی افتخارات ارزندهای برای کشور کسب کنند؛ البته در موضوع موت کورت فقط برنده شدن ملاک نیست و باید در مسیر خیرخواهی و عدالت باشد، در واقع این روش آموزشی، بیش از آن که شبیهسازی دادگاه باشد، درس دادگری است. در این مسیر دانشجویان تلاش میکنند تا با دانش حقوق و اخلاق حرفهای در مسیر رقابت منصفانه حقوقی، دادورزی کنند، آنان رقابت میکنند تا حق و داد و عدالت و اخلاق برنده شود.
وزیر دادگستری افزود: موت کورت با کارآموزی متفاوت است، در کارآموزی، کارآموز قضاوت و وکالت، تجربه قاضی و وکیل را میآموزد، اما در موت کورت، دانشجویان زیر نظر قضاتی که جزو بهترین افراد توانمند جامعه حقوقی از قضات و وکلا و اساتید هستند، میآموزند که با دو بال اخلاق و حقوق در مسیر عدالت گام بردارند. دانشکدههای حقوق در فرایند برگزاری موت کورت علاوه بر آموزش دانش و مهارت به دانشجویان سهم خود را در ارتقا عدالت حقوقی در جامعه ایفا میکنند و به ارائه راه حل در پروندههای دشوار به قوه قضائیه کمک میکنند.
وی توانایی استدلال، توانایی کار تیمی، توانایی سخنرانی، اندیشیدن، شنیدن فعال و استفاده از زبان بدن، توانایی به کارگیری درست اصطلاحات و عبارات محاورهای، حقوقی و فقهی، توانایی شناخت آداب حضور در دادگاه و تسلط بر اخلاق حرفهای را از جمله دستاوردهای و زمینه ساز برتری در زندگی حرفهای و ارتقای تواناییهای دانشجویان برشمرد.
نظر شما