به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، بابک نیکومرام اظهار کرد: در بعضی مواقع وجود بعضی دستورالعملهای تبلیغاتی، بدون مشورت صاحب نظران در این حوزه تهیه شده که نتیجه معکوس داشته و گاهی جلوی تبلیغات سالم همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک و دیگر رشتههای مرتبط که بهطور حرفهای و مطابق استانداردهای بینالمللی درس جراحیهای پلاستیک و زیبایی را خواندهاند برای فعالیت در فضای مجازی گرفته میشود، درحالیکه افراد غیرپزشک و دلالان به وفور با گذاشتن عکسهای اغواگرایانه و گمراهکننده، بیماران را از چرخه سالمی که میتواند داشته باشد دور کرده که میتواند خسارات جبرانناپذیری برای سلامت بیماران به همراه داشته باشد.
وی افزود: اگر در این بمباران انبوه تبلیغاتی اعمال جراحی زیبایی در فضای مجازی، فرصت رشد افراد صاحب صلاحیت واقعی و قانونی داده نشود، بیماران دچار سردرگمی میشوند و نمیتوانند جراحان واقعی صاحب صلاحیت اعمال جراحی زیبایی را از غیر تشخیص دهند، خروج بیماران از چرخه صحیح بیماریابی باعث میشود که بیماران توسط افراد غیر صاحب صلاحیت قانونی ویزیت شوند و اساس این تبلیغات خارج از اصول چون از اصل دروغین و گمراهکننده است و مبنای آن سودجویی است، بیماران بهخوبی مشاوره نشده و ممکن است اندیکاسیونهای غیرعلمی برایشان گذاشته شود و این انحرافات در بیماریابی موجب اخلال در سلامت بیماران میشود.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: برای مثال یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با توجه به آموزشهای رسمی دانشگاهی طولانی و مطابق اصول علمی که دیده است در انتخاب بیمار، از نظر سن و بلوغ فکری لازم برای اعمال جراحی زیبایی بر اساس آموزشهایی که دیده است، بیشترین تأمل و دقت را هنگام مشاوره با بیمار انجام میدهد که ممکن است در چرخههای ناسالم بیماریابی برای سود بیشتر این اصول در نظر گرفته نشود و سن اعمال جراحی زیبایی در کشور با شیب تندی پایین بیاید.
وی تاکید کرد: برای اینکه ما بتوانیم سلامت جامعه را از هر لحاظ در انجام اعمال جراحی زیبایی تأمین کنیم باید تمهیداتی را در نظر بگیریم؛ باید تبلیغات زیبایی در فضای مجازی به طور هوشمند کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذیصلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر بهطور مؤثری جلوی فعالیت مداخله گران گرفته شود.
نیکومرام با تاکید بر اینکه باید فضای کسب و کار جراحانی که به طور قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی با خرج سرمایههای هنگفت کشور تربیت شدهاند، تسهیل شود، افزود: برای مثال میتوان تسهیلاتی را در نظر گرفت که فارغالتحصیلان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک بهسرعت مطب بزنند و بتوانند وارد بازار کار شوند و از دانشی که با صرف عمر زیاد در این راه کسب کردهاند، برای بهبود سلامت مردم استفاده کنند.
وی ادامه داد: موجبات قانونی و تسهیلات لازم برای احداث کلینیکهای پلاستیک و زیبایی فراهم شود و مسئولیت فنی آنها به متولیان اصلی این امور سپرده شود که بتوانند با دانش بالایی که کسب کردهاند در اداره و نظارت اینگونه کلینیکها و تضمین سلامت مردم به کار ببرند نه آنکه شاهد آن باشیم که سرمایهداران و تاجران بیشتر در این عرصه وارد شوند.
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: آمار جهانی اعمال جراحی زیبایی نشاندهنده این است که جراحان پلاستیک اعمال جراحی خود را ۳۱ درصد در تسهیلات مطبی و کلینیکی مربوط به خود انجام میدهند که میتوانند اعمال نظر مدیریتی و نظارتی خودشان را داشته باشند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود است که نظارتشان و مسئولیت آنها کمتر است، اما در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام اعمال جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که باید برای آن چارهاندیشی شود.
وی گفت: آئیننامه جامع صریح و روشن درباره تمام اعمال جراحی زیبایی با استفاده از توان بالای صاحبنظران و متولیان اصلی رشتههای دانشگاهی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و برای حفظ ضمانت اجرایی این آئیننامه اعمال جراحی زیبایی، مقررات و قوانین حوزه پزشکی در مجلس مورد بازبینی قرار گیرد تا قوانین محکم و شفاف با اثر بازدارندگی مؤثر در این حوزه تدوین و ابلاغ شود.
نظر شما