به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی از کمنظیرترین شهرهای جهان به لحاظ معماری و بافت شهری بهشمار میرود. میدان مرکزی این شهر همدان با اتصال به شش خیابان اصلی، راه رسیدن به تمام آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی این شهر را فراهم میکند.
همدان از شهرهای تاریخی و گردشگری ایران محسوب میشود و ویژگیهای منحصربهفرد آن این شهر را در بین سایر شهرها متمایز میکند. یکی از اماکن تاریخی همدان که جزو جاذبههای گردشگری آن نیز محسوب میشود میدان مرکزی این شهر است. میدان امام خمینی (ره) همدان به عنوان میدان مرکزی شهر همدان یکی از کهنترین و عظیمترین میادین سراسر ایران محسوب میشود.
این میدان از نظر معماری، عظمت و ورودی خیابانها شایسته دریافت عنوان بینظیرترین میدان کشور است که با دسترسی مستقیم و ورودی خیابانها، تمام شهر را در اختیار خود دارد. شهر همدان به سبب وجود این میدان با نظم تر ین شهر ایران از نظر شهرسازی محسوب میشود.
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است
سیدمسعود حسینی، شهردار همدان هفتم دی سال جاری در نخستین نشست هماندیشی مدیران گردشگری شهرداریهای کلانشهرهای کشور اظهار کرد: در طرح جامع شهر همدان که چند روز پیش مصوب شد، شش خیابان اصلی منتهی به میدان امام (ره) به پیادهراه تبدیل میشود که دو خیابان در حال حاضر پیادهراه شده است.
وی افزود: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران محسوب میشود و در حوزه گردشگری اهمیت چشمگیری دارد.
شهردار همدان با بیان اینکه همدان از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی ظرفیت خدادادی زیادی دارد که میتوان به گنجنامه، منطقه عباسآباد و غار علیصدر اشاره کرد و ادامه داد: آرامگاه عارفانی همچون ابوعلی سینا و باباطاهر در همدان قرار دارد و امیدواریم همدان سهم خود را از گردشگری همچون استانهایی که در این زمینه سرآمد هستند بگیرد.
حسینی تاکید کرد: اصلیترین سرمایه این شهر مردمانش است که استقامت خود را از الوند، علم و دانایی را از بوعلی سینا و ادبیات خود را از باباطاهر میگیرند و مردمی بسیار سختکوش، قدردان و دارای فرهنگی غنی هستند.
وی با اشاره به وجود یک هزار و ۷۵۲ آثار تاریخی در استان اضافه کرد: ۱۰۰۴ مورد از این اثرها در فهرست ثبت آثار ملی جای گرفته است.
شهردار همدان با اشاره به اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی در حوزه گردشگری از سوی شهرداری همدان طی سال جاری تصریح کرد: طرح خوبی را در بازار همدان آغاز کردیم و حدود دو کیلومتر بازسازی را در برنامه داریم.
حسینی خاطرنشان کرد: ۱۷۰ خانه واجد ارزش داشتیم که شاید عزم برخی مالکان بر تخریب بود اما شهرداری همدان پیشقدم شد تا مواردی را احیا کند.
وی با بیان اینکه گذر تاریخی و فرهنگی همدان را وارد بودجه کردیم و حوضخانههایی با ۳۰۰ سال قدمت را در دستور کار مرمت قرار دادیم، تاکید کرد: احیای مسجد تاریخی را در گذر تاریخی مورد توجه قرار دادهایم و ستاد گردشگری تشکیل شده است تا تمام مباحث و سیاستگذاری گردشگری در آنجا مطرح و به نمایش گذاشته شود.
شهردار همدان گفت: پارک ۲۴۰ هکتاری را کنار سد اکباتان ایجاد خواهیم کرد که در حوزه گردشگری فعال خواهد بود.
خیابانهای فعلی همدان ارتباط زیادی با دروازههای قدیمی شهر دارد
حسن سجادزاده، مشاور طرح پیادهراهسازی همدان در خصوص ساختار شهری همدان به خبرنگار ایمنا گفت: ساختار همدان یکی از خاصترین ساختارهای شهری در کشور است.
وی با اشاره به تلفیق تفکر مدرنیته و سنتی در این فضای شهری خاطرنشان کرد: پس از تهران، همدان نخستین شهر با نقشه مشخص و البته تلفیق تفکرات مدرنیته و بافت سنتی است.
مشاور طرح پیادهراهسازی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: این نوع نقشه و معماری الگویی است که در دوران پهلوی اول و با تاسی از الگوی شهرسازی پاریس به دستور رضاخان در همدان اجرا شد.
سجادزاده تصریح کرد: در سال ۱۳۰۷ «کارل فریش» مهندس معمار آلمانی، اقدام به طراحی نقشهای برای کهن شهر همدان کرد. فریش پس از بازبینی نقشه هوایی شهر همدان متوجه شد این شهر جزو معدود شهرهای دایرهای شکل و متحدالمرکز است و بر همین اساس، نقشه شعاعی با مرکزیت میدانی به سبک باروک را طراحی کرد که شش خیابان از این میدان مرکزی دایره شکل منشعب میشود و با گسترده شدن و توسعه شهر به شکلی غیرمستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزی قرار خواهد گرفت.
وی تأثیر از شهرسازی و معماری پاریس را یکی از اصلیترین عوامل نقشه همدان دانست و عنوان کرد: کارل فریش که به شغل چرمسازی مشغول بوده است، به دستور رضاخان این طرح را در همدان اجرایی کرد و این معماری نوین نیز به تدریج در بافت و ساختار شهر همدان شکل میگیرد.
مشاور طرح پیادهراهسازی شهرداری همدان با تاکید بر اینکه این ساختار منجر به تخریب بعضی بناهای باستانی خواهد شد، اظهار کرد: این ساختار منجر به تولید فضاسازیهای جدیدی همچون میدانهای آرامگاهی، خیابانها و بناهایی که در این شهر شاهد هستیم، شده است.
سجادزاده اضافه کرد: در زمان گذشته، هگمتانه با عنوان هفت حصار شناخته میشد و خیابانهای فعلی همدان ارتباط بسیاری با دروازههای قدیمی شهر دارند.
وی تاکید کرد: با گذشت زمان، بافت قدیمی شهر همدان با بافت فعلی این شهر پیوند عاطفی برقرار کرده و این ساختار شعاعی دستمایه توسعههای بعدی شهر نیز شده است.
مشاور طرح پیادهراهسازی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: محورهای همدان در توسعههای بعدی پیوند میان بافت جدید و قدیم را برقرار کرده و ارتباط عاطفی میان گذشته و حال را از دست نداده است.
سجادزاده از اربیل عراق به عنوان شهری با ساختار و شهرسازی همچون شهر همدان یاد کرد و گفت: این صحبتها به معنی تأیید کامل این ساختار نیست و در توسعههای بعدی در شمال همدان، شاهد پیروی نکردن از این ساختار هستیم.
نظر شما