به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی عباسی در جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار کرد: رویکرد شورا در عوارض به گونهای است که فرآیند صدور پروانه را به سمتی ببریم تا هم ساده سازی و هم تفسیر پذیری حل و فصل شود و شهروند محوری نیز در صدور پروانه محقق شود.
وی افزود: رویکرد شورا در تغییرات این بود که عوارض نسبت به سال قبل حداقل تغییرات را داشته باشد تا چالشی برای قیمت مسکن نباشد،.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: عدهای دوست دارند به لحاظ روانی وزن تصویب عوارض را به قیمت مسکن ارتباط دهند و به همین دلیل در مورد بررسی عوارض در حوزه نظارت فنی قیمت عوارض را نسبت به سال گذشته تغییر ندادیم چرا که نظارت فنی حوزه رصد تخلفات ساختمانی را پیگیری میکند و فرد متخلف باید جریمه بدهد.
عباسی با بیان اینکه در کمیسیون شهرسازی فرمولها تغییراتی نداشت زیرا احساس کردیم برای شهرداری به لحاظ فرصتهای درآمدی مشکلاتی ایجاد کند؛ افزود: البته قابلیت ساده سازی دارد و باید برای سال آینده این مهم را در نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: تخفیف ۵۰ درصد برای بافت فرسوده بالای محور انقلاب، و برای پایین محور انقلاب ۱۰۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: یک کسری پارکینگ محاسبه میشود، اما یک نگرانی است که در مورد پایان کار چه کنند که باید بعداً تصمیم بگیریم.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: کمیسیون شهرسازی افزایش در حد معقول را ارائه کرد تا بحران در قیمتهای مسکن ایجاد نشود، و همچنین فرمول محاسبه عوارض باید سادهتر باشد تا افراد خودشان محاسبه کنند.
وی با بیان اینکه باید عادلانه پیش برویم و نباید از این سمت ساختمان و از آن سمت ساختمان بیفتیم، گفت: نرخ عوارض ساختمانی حداکثر یک یا دو درصد کل یک ساختمان میشود و باید همه این مسائل را در نظر گرفته و افزایش اندک داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید افزایش نرخ عوارض از نرخ افزایش حقوقها کمتر باشد، گفت: ما به گران شدن سیمان و میلگرد کار نداریم و بر اساس کمترین افزایش نرخها که مربوط به حقوق است این نرخ عوارض را لحاظ میکنیم و این پیام را میدهیم که از عوارض نمیخواهیم درآمدهای شهرداری را تأمین کنیم.
چمران با بیان اینکه عوارض را در شورا تصویب کنیم و باید عین همان دریافت شود نه بیشتر و نه کمتر، افزود: حتی میتوانیم وزن این عوارض را در نظر بگیریم مثلاً در شمال خط انقلاب ۵۰ هزار تومان و جنوب خط انقلاب ۴۰ هزار تومان افزایش داشته باشیم.
وی گفت: پیشنهاد افزایش ۱۹ درصد نرخ عوارض شهرسازی را باید سیستم قفل کند که پیشنهاد کمیسیون شهرسازی هم است و باید این حداکثر در فرمولها و سیستم شهرسازی بنشیند و دقت داشته باشید که سیستم به گونهای تنظیم میشود که در هر نقطه از تهران فقط ۱۹ درصد افزایش نرخ عوارض دریافت شود.
حمید صارمی، معاون شهرسازی شورای شهر تهران در دفاع از لایحه پیشنهادی شهرداری تهران، اظهار کرد: سیاست شهرداری بر افزایش حداقلی عوارض است و مقرر شده که افزایش عوارض بیشتر از نرخ تورم مسکن نباشد، و تورم مسکن ۸۰ درصد بود اما رقم پیشنهادی شورا ۲۶ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه در عوارض ساختمانی در مقایسه با بسیاری از کلانشهرهای ایران قیمت بسیار پایینتر است، اضافه کرد: یکی از نگرانیها برای تعاونیهای مسکن بود.
معاون شهرسازی شورای شهر تهران افزود: باید دقت داشته باشند که تعاونیها ۲۰ درصد تخفیف دارند و حتی از آن جایی که سفر آموزشی ۲۸ درصد سفرها است، سعی داریم تخفیفهایی را برای اساتید دانشگاه بالای ۱۰ سال فعالیت تا یک شعاعی از دانشگاه در نظر بگیریم.
صارمی با بیان اینکه برای معماری سبز ۱۰ درصد تخفیف میگیرند، گفت: امید میرود اعضای شورای شهر با ۲۶ درصد افزایش نرخ عوارض موافقت کنند که نهایتاً در برخی مناطق ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رشد داشته باشد.
منبع: فارس
نظر شما