به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصغر منتظرالقائم صبح امروز _سهشنبه بیستوچهارم بهمن_ در همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان اظهار کرد: قرآن نور و پیامبر، رحمت عالم است از اینرو سیره او مورد مطالعه قرار گرفته و از آنجا که اصفهان پیش از اسلام نیز شهر فرهنگ، علم و ادب بود و پس از آن نیز در سال ۲۳ هجری مسلمانان به آن مهاجرت کردند، این شهر پایگاه علم، فرهنگ و تمدن اسلامی شد.
وی ادامه داد: اصفهان در دوران آلبویه با پیوستن دو محله یهودیه و جی شهر بزرگی شد و به پایتختی دولت آلبویه و سپس به پایتختی دولت سلاجقه درآمد و مدارس و محلات زیادی در این شهر به وجود آمد؛ از اینرو اصفهان پایگاه فرهنگ، علم و ادب علوم اسلامی و پایه علم طب قرار گرفت.
مسئول همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان با بیان اینکه ایرانیان در فرهنگ و تمدن اسلامی نقش بسزایی ایفا کردند، تصریح کرد: شکوه اصفهان در دوره صفویه اتفاق افتاد و نهضت تمدنسازی آن نیز به وسیله حکمای اسلامی شکل گرفت، در این راستا ایرانیان به بلوغ تمدنی رسیدند و توانستند به فرهنگ و ادب اسلامی کمکهای شایستهای به عمل آوردند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۰۰۶ اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد، افزود: این شهر بهعنوان بزرگترین، زیباترین و پرجمعیتترین شهر جهان تبدیل شد چراکه اصفهان بزرگترین شهر دوره صفویه بود.
منتظرالقائم گفت: عظمت فرهنگی اصفهان بعد از انقلاب نیز چونان بود که ۲۸ هزار نفر شهید تقدیم انقلاب کرد و در سال ۱۳۸۴ از سوی کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد و سرانجام هیئت دولت جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۸ این شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی و تمدن ایرانی اسلامی به رسمیت شناخت.
وی با بیان سخنی از رهبری ادامه داد: «اصفهان دارای خصوصیات متعددی است، اما برجستهترین آن علم، ایمان، جهاد شجاعانه، هنر و صنعت است»، از اینرو دانشگاه اصفهان که میراثدار این تمدن عظیم و پشتوانه فرهنگی است مأموریت داشت که در معرفی قرآن کریم و سیره نبوی به جهانیان گام بزرگی بردارد در همین راستا در این مسیر پیشقدم شد و گروهای علوم قرآن، تاریخ و ادبیات با همکاری معاونان دانشگاه موفق به برگزاری این همایش شدند.
رئیس همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان تصریح کرد: مطالعه و پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده، در همین راستا مطالعات آنان درباره قرآن از ترجمه آن آغاز و در طول تاریخ طیف گستردهای از فعالیتهای علمی را در این حوزه رقم زده است.
وی افزود: این مطالعات از قرن ۱۹ در ابعاد روش شناسی و محتوایی تغیرات مهمی داشته و در راستای اسلامشناسی و سیرهپژوهی غربیان نیز دستخوش تحولات مهمی در اثر حاضر شده و طیفهای مختلف رویکردهای افراطی، شکاکانه در کنار رویکردهای اعتدالی و علمی در جای خود قرار داده است.
منتظرالقائم گفت: با توجه به به ضرورت آشنایی بیشتر تعاملات علمی دو جانبه و نقد و بررسی دیدگاههای اروپاییان، این همایش طراحی و برگزار شد که در آن شاهد برگزاری بیانات ۴۵ سخنران از بین ۱۷۰ مقاله که به همایش ارسال شده هستیم که با حضور و دعوت تعدادی از پژوهشگران مطالعات اسلامی اروپایی و جهان اسلام با رویکرد تعاملی درصدد ایجاد زمینههای همفکری و همکاری در حوزه مطالعات قرآنی و سیرهپژوهی است.
مسئول همایش بینالمللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان با توجه به اهداف همایش ادامه داد: معرفی و تبیین آثار و رویکردها و روشهای نوین مستشرقان در حوزه قرآن و سیره نبوی، تحلیل، نقد و پژوهش اروپاییان در حوزه مطالعات قرآنی و سیره نبوی، بسترسازی جهت تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، نقد و بررسی آثار غربیان و مقابله فکری با اسلامستیزی و قرآنسوزانی، تبیین پروژههای تحقیقاتی اروپاییان در حوزه قرآن و سیره نبوی با تکیه بر پروژه قرآنپژوهی اروپایی است.
وی با اشاره به پیشهمایشهای دهگانه تصریح کرد: مقالات برگزیده در ۱۵ مجله علمی که قول همکاری با این همایش را دادهاند، چاپ خواهد شد.
نظر شما