به گزارش خبرگزاری ایمنا، هاشم کارگر امروز _سهشنبه هفدهم بهمن_ با سفر به استان اصفهان در آئین افتتاح ساختمان جدید ثبت احوال شهرستان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان اصفهان، جزو استانهای شاخص در زمینههای گوناگون و جزو مهمترین ادارات کل ثبت احوال کشور است که عملکرد آن میتواند بر عملکرد کلی سازمان تأثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال، سازمانی است که به نظمدهی در کشور بسیار کمک میکند و در این مسیر بر امورات گوناگون مؤثر است، افزود: بسیاری از فعالیتها بدون نگاه به این سازمان غیرممکن است و مهمترین بخش اسناد هویتی هر فرد توسط سازمان ثبت احوال مورد تأیید قرار میگیرد و در ادامه نیز در زندگی فردی و اجتماعی افراد و حتی پس از فوت افراد مؤثر است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم، موضوع جمعیت و بحث رشد جمعیت و جوانی جمعیت است؛ دستگاههای مختلفی در این خصوص مسئول هستند و یکی از تکالیف و وظایف سازمان ثبت احوال، احصا کردن شاخصهای گوناگون جمعیت در کشور است تا دستگاههای مختلف نسبت به تکالیف خود عملکردی بهتر و سایر بخشها و مراکز تخصصی نیز پروژههای مطالعات خود را داشته باشند تا در راستای افزایش و جوانی جمعیت، عملکرد صحیحی صورت گیرد.
راهاندازی مرکز رصد جمعیت کشور برای نخستین بار در کشور
وی در پاسخ به خبرنگار ایمنا مبنی بر تشریح روند مرکز رصد جمعیت در کشور گفت: مرکز رصد جمعیت ابتدای دیماه سال جاری با حضور وزیر کشور در سازمان مرکزی ثبت احوال کشور ایجاد و پس از آن مقرر شد در تمام ادارات کل استانها نیز با همکاری استانداریها راهاندازی شود، در این مرکز، اطلاعات جمعیتی هویتی سازمان ثبت احوال نگهداری میشود و تحت عنوان داشبوردهای جمعیتی فعال است.
کارگر افزود: این اقدام براساس بند ۱۴ سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) رصد مستمر سیاستهای جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخصهای بومی توسعه انسانی و انجام پژوهشهای جمعیتی و توسعه انسانی و تکلیف بند ت ماده یک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با عنایت به بند ز ماده یک قانون ثبت احوال که جمعآوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن را جز وظایف سازمان ثبت احوال قرار داده است، صورت گرفته و برای رصد مستمر تحولات جمعیتی میزان موالید و نرخ کلی باروری در کشور است.
وی با اشاره به راهاندازی مرکز رصد جمعیت کشور برای نخستین بار در کشور بیان کرد: به منظور رصد تحولات جمعیتی کشور سازمان ثبت احوال اقدام به راهاندازی این مرکز کرده است که در این راستا اتاق وضعیت جمعیت کشور با رویکرد ارائه آمار لحظهای از تحولات جمعیتی در ذیل این مرکز ایجاد شده است، مرکز رصد جمعیت کشور در ساماندهی رصد و نظارت بر مدیریت جمعیت و برای همافزایی دستگاهها و اثربخشی فعالیتها در حوزه جمعیت حائز اهمیت است و در این مرکز سعی میشود با بررسی تحولات جمعیتی و تحلیل داده و با استفاده از آخرین روشهای انتشار اطلاعات جامع اقدام تا سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه جمعیتی بتوانند از اطلاعات آن بهرهمند شوند.
روند توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان (سامانه هدا)
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه ارائه راهحلهای عملی و علمی در حفظ ساختار جوان جمعیت کشور و برنامهریزی و چارهاندیشی در این خصوص از اهداف راهاندازی مرکز رصد کشور در این سازمان بوده است و در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا با اشاره به روند توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان (سامانه هدا)، اضافه کرد: سامانه «هدا»، سامانهای است که سازمان ثبت احوال کشور نیز بر اساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژههای اولویتدار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران، به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانوادههای ایرانی اقدام به ایجاد آن کرده است؛ در حقیقت هدف کلان این پروژه ارائه خدمت احراز هویت ملی از مجموعه خدمات ملی هویتی اشخاص حقیقی ایرانی به صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان است.
وی گفت: از آنجایی که بیشتر خدمات این سازمان در بستر اینترانت انجام میشود، سامانه هدا نیز طراحی شده است تا به عنوان مبنای ارائه خدمات در اختیار بخشهای خصوصی و مردم قرار گیرد، این سامانه به احراز هویت افراد کمک میکند و مراحل پایانی احراز هویت غیرحضوری نیز تا دو سه هفته آینده انجام میشود.
کارگر با اشاره به طراحی، پیادهسازی و گسترش راهکار جامع احراز هویت و مدیریت دسترسی اشخاص حقیقی به عنوان یکی از مهمترین اهداف این پروژه، ادامه داد: ارائه بستههای متنوع از خدمات احراز هویت مبتنی بر ریسک، کمینه کردن مراجعه حضوری افراد برای احراز هویت و استفاده از تکنولوژیهای جدید برای افزایش ضریب نفوذ رویکردهای احراز هویت در فضای مجازی از دیگر اهداف این پروژه قلمداد میشود.
وی به ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده سببی و نسبی اشاره و اظهار کرد: ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده به منظور پوشش روابط سببی و نسبی یکی از مهمترین نیازهای کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند، اجرایی شد؛ در حقیقت ایجاد پایگاه سببی و نسبی و پایگاه خانوار و خانواده؛ یکی از افتخارات بزرگ برای سازمان ثبت احوال کشور است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی و خانوادهها، ارتباطات سببی و نسبی، به عنوان موجودیتی جدید در زمان ثبت احوال کشور مدیریت میشود، در واقع در راستای انجام یکی از تکالیف اولویتدار دولت الکترونیک، سازمان ثبت احوال کشور با ایجاد پایگاه خانواده یعنی روابط سببی و نسبی بر اساس توان داخلی و استفاده از ظرفیتهای موجود آغاز کرده و مبتنی بر دادههای استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام صورت گرفته است.
افرادی که کارت ملی خود را دریافت نکردهاند، منعی برای شرکت در انتخابات ندارند
وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال برای اولین بار در حوزه اطلاعات جمعیتی نیز اقدام و بعضی اقدامات ثبتی مبنا مانند اطلاعات نرخ باروری را جمعآوری کرد و سرویسهای الکترونیکی را در این راستا ارائه داد، ادامه داد: با شروع دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰ میلیون کارت ملی معوقه از سالهای قبل وجود داشت که افراد مدارک خود را ارائه داده بودند، اما کارت ملی دریافت نکرده بودند که سال گذشته با همت مجموعه ثبت احوال کشور این ۱۰ میلیون کارت ملی صادر شد.
کارگر با بیان اینکه شمار افرادی که طی یک سال اخیر حدود دو میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبتنام کرده، اما هنوز آن را دریافت نکردهاند و با اشاره به شرایط افرادی که تاکنون کارت ملی خود را دریافت نکردند، اضافه کرد: افرادی که کارت ملی خود را دریافت نکردهاند برای شرکت در انتخابات منعی ندارند، چراکه افراد فیش ثبتنام برای کارت ملی را دارند و شناسنامه نیز مدرک هویتی معتبری برای آنها است.
وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال ارتباط بسیار زیادی با مجموعه گسترده دولت دارد، اما جنس سازمان از نوع خدماتی و بیشتر مشغول خدمترسانی است، افزود: تحقق یک سازمان هوشمند در برنامههای طراحی شده از دو سال قبل برای سازمان ثبت احوال است و سامانه «سهیم» به عنوان یک درگاه تعاملی با هموطنان برای دریافت خدمات الکترونیک و اطلاعات خانواده و امکان ویرایش اطلاعات افراد راهاندازی شده است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به حذف فیزیک گواهیهای ولادت و فوت اضافه کرد: افراد برای شناسنامهدار کردن نوزاد باید گواهی ولادت را از مراجع رسمی مانند بیمارستان دریافت میکردند و به ثبت احوال ارائه میدادند که در این راستا با وزارت بهداشت هماهنگیهایی انجام شد تا ارائه گواهیهای فیزیکی حذف شود و هیچ پدر و مادری برای دریافت شناسنامه نوزاد خود لازم نیست به سازمان ثبت احوال مراجعه فیزیکی کند؛ در واقع والدین با انتخاب اسم نوزاد به صورت الکترونیکی، شناسنامه نوزاد را دریافت خواهند کرد، گواهی فوت نیز به صورت الکترونیک صادر خواهد شد و در اختیار خانواده متوفی و سایر مراجع قرار میگیرد.
نظر شما