به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی امروز- یکشنبه پانزدهم بهمن- در صحن شورای شهر در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون تهران، هویت و کارکرد و اثرگذاری آن بر تاریخ معاصر چراغ راه و مایه مباهات است.
وی با اشاره به عملیات برفروبی معابر پایتخت با تلاش ۲۱ هزار نیرو، افزود: نیروهای انسانی شهرداری تهران تلاش کردند که مردم آسایش داشته باشند، برای ما مهم است که مدیر ۴۸ ساعت بیدار باشد تا مردم آسایش داشته باشند.
شهردار تهران با اشاره به آتشسوزی بیمارستان گاندی، خاطرنشان کرد: آتشنشانان در آن شرایط بیمارستان، زمینه ارائه خدمت به بیماران و انتقال آنها را فراهم کردند که جای قدردانی دارد. اورژانس ۱۱۵ تهران نیز همکاری ویژه در این زمینه داشت که تلاش نیروهای این مجموعه نیز قابل تقدیر است.
زاکانی با تاکید بر اینکه امید میرود این گونه حوادث زمینه اصلاح بنیادی جهت جلوگیری از حوادث بعدی را فراهم کند، تصریح کرد: تمام ضد انقلاب بسیج شدند تا این حادثه را به لکه ناکارآمدی نظام تبدیل کنند، اما در حوزه عمل با افتخار قدم برداشته و نسبت به روشنسازی افکار عمومی به خوبی اقدام شد.
وی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مدیرکل دفتر پایش شهرداری تهران، اضافه کرد: مرحوم محمد امیرآبادی ویژگیهای شاخصی داشت که مهمترین آن کاربلدی، تلاش با تمام وجود، تلاش مخلصانه و به دور از هیاهو بود. از دست دادن چنین مدیر نمونهای برای ما بسیار دشوار است.
سه قرارداد در سفر اول تیم مدیریت شهری به چین به نتیجه رسید
شهردار تهران با اشاره به سفر خود به چین و همکاری مشترک با شرکتهای چینی برای خدمت به شهروندان، اضافه کرد: یک برنامهریزی ارتباطی با مسیر مشخصی با سایر کشورها دنبال شده که چین یکی از این کشورها است و هدف استفاده از فناوری چینیها و سرمایه گذاری توسط چین بوده است.
زاکانی با بیان اینکه دو سفر در ماههای اخیر به چین انجام شد، تأکید کرد: در سفر اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم تا در مرحله واقعیت، ظرفیت مجموعهها شناسایی شود. درنهایت سه قرارداد به نتیجه رسید که شامل تأمین ۷۹۱ واگن مترو و یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورو برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت و احداث خط ۱۱ مترو است.
وی با بیان اینکه در مورد احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان نیز در سفر چینیها به تهران مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: عدد یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی به یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو رسید. برای زباله سوز نیز ۵۷۹ میلیون یورو تفاهم اولیه صورت گرفت و در کنار آن سرفصل هتل سازی و ساختمان سازی و ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی باز شد.
شهردار تهران با بیان اینکه عدد تفاهم اولیه ۱۲ میلیارد یورو بود، ادامه داد: همکاران ما در مرحله بعدی به چین سفر کرده و از مجموعههای مختلف برای انعقاد قراردادها بازدید کردند. در نهایت گام چهارم کار، سفر ما به چین انجام شد.
زاکانی تصریح کرد: در این سفرها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر فصل فناوری و تأمین مالی چین، برای اولین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا تأمین مالی کند و پا فراتر بگذارد، شریک ما شود و سرمایهگذاری انجام دهد.
وی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت، با وزارت کشور نیز تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگنهای قبل اضافه شود.
شهردار تهران ادامه داد: ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مبنا و بخش خصوصی تولید میشود، ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه مییابد و با احتساب واگنهای داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن میرسد.
زاکانی با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در زبالهسوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، اظهار کرد: بسته سفیر اخیر شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخشهای مشابه است.
وی گفت: مدت زمان و جرایم هم در این قراردادها پیش بینی شده است، پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوسها را به ما تحویل خواهد داد.
شهردار تهران ادامه داد: در بخش زباله سوز در تهران مشاور گرفتهایم و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه خواهد شد.
زاکانی تاکید کرد: اگر مجوزها در اسفندماه از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود، پیش از عید عقد نهایی پیمان انجام خواهد شد، ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط ما تأمین میشود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.
ارائه طرحهای اولیه و زمینه انتقال ظرفیت از چین در زمینه هوشمندسازی
وی با بیان اینکه در بخش هوشمندسازی نیز شرکتهای بزرگ چینی به ما مشاورههایی دادند، خاطرنشان کرد: قرار شد پس از ایام عید چینیها سفری به تهران صورت بگیرد تا طرحهای اولیه ارائه و زمینه انتقال ظرفیت فراهم شود.
شهردار تهران با بیان اینکه سه نوبت جلسه با چینیها برای تراموا برگزار شد، اضافه کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریعالسیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب، و دو خط تراموا، دو خط بی آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد.
زاکانی با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خط ۸، ۹ و ۱۱ و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت. سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت و ساز مترو و مورد قبول چینیها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه جانبه ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود. ما پیش پرداخت نمیدهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرحها دو مجموعه هستند، تصریح کرد: در بسته چهارم کاری؛ هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد، به علاوه مقرر شد پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها ساخته، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتیسازی دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود.
شهردار تهران ادامه داد: طراحی تمامی این موارد توسط ایرانیها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی- اسلامی انجام میشود و آنچه طلب میکنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است، با این تکنولوژی عمر سرمایههای شهر حفظ خواهد شد. در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از دو میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیشبینی شده است.
گشایش سرفصل گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر
زاکانی با بیان اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینیها و تأمین مالی آنها احداث خواهد شد، افزود: سرفصل گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر نیز باز شد که جزئیات مالی ندارد.
وی اظهار کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.
احداث سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان بدون پیش پرداخت
شهردار تهران خاطرنشان کرد: ما پروژه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی را شامل سه خط مترو و تونل شهید متوسلیان آغاز میکنیم بدون اینکه در ابتدا رقمی پرداخت شود.
زاکانی با بیان اینکه مجرای تصویب این طرحها شورای شهر است، تصریح کرد: قیمتها زمین تا آسمان با قیمتهای قبلی متفاوت است؛ برای مثال در حوزه اتوبوس عدد ۱۰۰ هزار یورو افزایش یافته است.
شهردار تهران تاکید کرد: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوسهای برقی داخلی پیش بینی شده و عملاً بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته است. به طوری که از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گستردهای برای ما به شمار میرود.
زاکانی با بیان اینکه بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه جویی انرژی تأمین میشود، گفت: سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز میشود، هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است.
وی اضافه کرد: کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی- اسلامی و داشتههای فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال فناوری مدنظر است، برای تمام بخشها بر انتقال تکنولوژی تأکید کردهایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.
نظر شما