به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در اولین روز از چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور اصغر نعیمی کارگردان، محسن شیرازی تهیهکننده و محسن غلامی طراح صحنه در خانه جشنواره برگزار شد.
محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی دو روز دیرتر در ابتدای این نشست عنوان کرد: نطفه فیلم ما تقریباً یک سال و نیم پیش شکل گرفت و ما حس کردیم این قصه را میتوانیم در بستر طنز اجتماعی روایت کنیم.
در ادامه نیز اصغر نعیمی کارگردان این فیلم سینمایی گفت: سال عجیبی بر سینمای ایران گذشت؛ سال گذشته موفقیتهایی در عرصه جذب مخاطب داشتیم و ضایعه بزرگ قتل آقای مهرجویی و همسر هنرمند ایشان را باعث تأسف ما بود. مایلم در اولین روز جشنواره ادای احترامی به روح این هنرمند بزرگ و تاریخساز سینما داشته باشیم و به همین علت خواهش میکنم به احترام آقای مهرجویی و همسرشان یک دقیقه سکوت کنیم.
وی ادامه داد: آن چیزی که همواره در فیلمسازی برای من مهم است یک مسیر تجربی اما در عرصه سینمای حرفهای است؛ دنبال راهکارهایی هستم تا بهصورت سالم با مردم ارتباط برقرار کنم، وقتی به فیلمهایم نگاه میکنم وجوه افتراق زیادی با هم دارند اما براساس تجربه به نظرم رسید که جامعه ما در شرایطی است که گونه کمدی رمانتیک در آن گم شده است. ما فیلمهای اجتماعی خوبی داریم، از طرفی فیلمهای کمدی مطلق داریم که موفق بودهاند اما علاقهمندی شخصی من گونه کمدی رمانتیک است.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: یکی از فیلمهایی که من دوستش دارم فیلم بیوفا بود که حس شیرینی داشت؛ در فیلم «دو روز دیرتر» هم سعی کردم ضمن حفظ این موضوع زمینههای اجتماعی را هم به قصه اضافه کنم چرا که برای من پرداختن به مسائل خانوادههای متوسط بدون چیزی که به آن سیاهنمایی میگویند، اهمیت دارد و درنهایت امیدوارم موفق بوده باشیم که به خوبی دو جوان را در جامعه امروزی به تصویر بکشیم.
محسن غلامی طراح صحنه فیلم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مقوله صحنه و طراحی صحنه همیشه برای تولید و تهیهکننده بار مالی کم و زیادی دارد؛ باتوجه به شرایط اقتصادی، تهیه کردن یک فیلم با تعدد لوکیشن برای تهیهکننده که از منابع مالی ایشان هم اطلاع داشتیم، سخت بود.
وی افزود: در این فیلم باید حواسمان به فضاسازی، رضایت کارگردان و فیلمبردار بود؛ باید همه این فاکتورها را جمعبندی میکردیم تا طراحی صحنه فضایی را ایجاد کند که فضاسازی درستی داشته باشد. تقریباً همه لوکیشنهای ما مخروبه و خالی بودند و ما از پایه همه چیز را تعمیر کردیم.
در بخش دیگر نشست خبری، معظمی از صور مدیا درباره عدم حضور بازیگران در نشست خبری فیلم پرسید و اصغر نعیمی پاسخ داد: من حامل سلام بازیگران اصلی و عوامل دیگر فیلم هستم و قهری با جشنواره اتفاق نیفتاده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه و مدیر فیلمبرداری ما در خارج از کشور هستند، تدوینگر هم به دلیل ضرورت آماده کردن یکی از فیلمهای جشنواره مشغول هستند و فرهاد آییش هم اجرای تئاتر داشتند و ساعتی در خدمتشان بودیم و ناگزیر خانه جشنواره را ترک کردند.
این کارگردان ادامه داد: این را هم بگویم که مشکلات و بحرانهای اقتصادی در تصمیمگیری زوجها حتی برای ازدواج و به دنیا آوردن فرزند بسیار تأثیرگذار است؛ در جریان تحقیقاتی که برای این فیلم داشتم، این دغدغه را میان زوجها متوجه شدم و سعی کردیم این موضوع را به درستی در فیلم بازتاب دهیم.
علیمحمدی از سلام سینما درباره سرگردان بودن فیلم میان درام و کمدی پرسید و نعیمی پاسخ داد: این مساله نوعی ژانر مشخص است و رفت و برگشت میان لحظههای شیرین و درام از مختصات این ژانر است؛ از آنجایی که خودم دلبسته ژانر و سینمای کلاسیک هستم، سعی کردم این قواعد را رعایت کنم.
منصوریان از خبرگزاری دفاع مقدس درباره حمایت بنیاد روایت فتح از این فیلم و اینکه آیا تأثیری بر قصه داشته است یا نه پرسید و محسن شیرازی تهیه کننده فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در پاسخ به این سوال بیان کرد: حمایت بنیاد از این فیلم به اعتقاد من نشان دهنده یک عزم جدی برای پرداختن به چالشهای اجتماعی با رویکرد کاهش هزینههای اجتماعی است؛ حتماً این فیلمنامه به چالشهایی پرداخته که از نظر آنها قابل سرمایهگذاری بوده است و از آنجایی که اطلاع داریم حمایت بنیاد از آثار سینمایی با جدیت ادامه دارد.
احمدرضا معراجی از خبرگزاری میزان پرسید که آیا این فیلم به نهادهای حمایتکننده ارتباط دارد و آیا اصلاً این نهادها فیلم را دیدهاند؟ امیدواریم چنین فیلمهایی در جشنواره حضور نداشته باشند و اصغر نعیمی در پاسخ خود توضیح داد: نظر ایشان محترم است؛ روایت فتح کار جالبی کرده که وارد این عرصه شده است، چه چیزی زیباتر از اینکه فیلمی ساخته شود تا مسائل جوانان را مطرح کند و با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. من فیلمساز بودجهخوار نیستم. وقتی فیلم میسازم فکر میکنم که این فیلم با مردم ارتباط برقرار کند. ما قرار گذاشتیم تا فیلمی بسازیم تا حداقل بودجهای که برایش صرف شده از بین نرود و به نظر من روایت فتح کار شجاعانهای انجام داده است و باید این محافظه کاری کنار گذاشته شود. چرا باید در نهادها فیلمهایی بسازیم که در اکران و با مردم ارتباطی نداشته باشند و بعد به آنها فیلم ارزشی بگوییم، ارزش در ارتباط برقرار کردن با مردم است.
فاطمه قربانیرضوان از خبرگزاری دانشجو در سوال خود پرسید که محتوای این فیلم قابل تماشا با خانواده نیست و آیا به نظر شما این فیلم پرفروش میشود؟ نعیمی نیز در پاسخ به این سوال گفت: ما وقتی فیلم میسازیم با گسترهای از مخاطبان مواجه هستیم؛ من این فیلم را در نسخه اولیه و نهایی به دلیل تعهدی که به سلامت فیلم داشتم با گروههای مختلفی آن را تماشا کردم. من از هیچکدام بازتاب منفی نگرفتم. صمیمانه میگویم یک شوخی در فیلم بود که ما نسبت به آن مشکوک بودیم. به رغم اینکه خودم خیلی آن صحنه را دوست داشتم اما برای حفظ حرمت سرمایهگذار و خودم، آن شوخی را از فیلم درآوردم. دوست ندارم به هر قیمتی مخاطب جذب کنم و من فیلم خندهدار نساختم که فقط مخاطب را بخندانم.
نعیمی افزود: معمولاً فیلمهای من در نمایش عمومی موفق بودهاند اما امروز در شرایطی هستیم که موفقیت فیلم صرفاً بسته به خود فیلم نیست؛ پروسه اکران بسیار پیچیده است. اگر شرایط مناسب برای این فیلم فراهم شود قطعاً با مخاطب ارتباط برقرار میکند زیرا با دل و صمیمیت ساخته شده است، مگر اینکه سنگ از آسمان ببارد.
مرتضی حسینی از آنا پرسید که فکر میکنید چند درصد از جوانان کشور با این فیلم به فرزندآوری ترغیب میشوند؟ مدیران بنیاد فارابی و روایت فتح باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری آیا میتوانند این فیلم را بدون سانسور در محضر ایشان اکران خصوصی کنند؟ اصغر نعیمی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: این فیلم درباره اشاره به موانع فرزندآوری است، این فیلم را هر مقام مسئولی باید ببیند و با افتخار این فیلم را به آنها نشان میدهم.
محسن شیرازی نیز در پاسخ به این سوال گفت: حتماً با افتخار این کار را میکنیم اگر امکانش فراهم شود.
نظر شما