به گزارش خبرگزاری ایمنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود و در این راستا مسئولان رسانه ملی تلاش دارند علاوه بر ساخت برنامههای انتخاباتی، برای افزایش شور مشارکت و ایجاد فرصت برابر برای تبلیغات، به کاندیداها فرصتی برای معرفی خود و اهدافی که برای حضور در مجلس دارند بدهد و در همین راستا بیستوهفتم دی ماه بود که پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه نشست هیئت دولت درباره برنامههای رسانه ملی در ایام انتخابات، اظهار کرد: غیر از برنامههای تلویزیونی که برای حوزههای انتخابیه در نظر گرفته شده، تلوبیون هم یک صفحه اختصاصی به همه نامزدها با ظرفیت ۱۰ ساعت بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی و اطلاعات دیگری که نامزد میخواهد بارگذاری کند، اختصاص خواهد داد.
وی افزود: در ایرانسلها نیز این همین ظرفیت را در اختیار همه نامزدها قرار میدهیم و میتوانند فایلهای صوتیشان را در آنجا بارگذاری کنند و آنجا نیز برایشان صفحه ایجاد خواهد شد، رادیونماها نیز در حد زیرنویس و کپشن میتوانند کمک کنند.
رئیس سازمان صد او سیما با یادآوری اینکه همه این موارد ظرفیتهایی است که صدا و سیما در اختیار نامزدها قرار داده است، یادآور شد: استناد به قانون انتخابات و اصلاح آن باعث شد ما بتوانیم از ظرفیتهایمان در راستای مشارکت بیشتر استفاده کنیم.
بر همین اساس قرار است در ۷ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی این کانالهای انتخاباتی به صورت ۲۴ ساعت در اختیار تبلیغات نامزدها قرار بگیرد و هر نامزدی ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات تصویری دارد که محورهای آن هم مشخص است اما در این میان یکی از بحث برانگیزترین موضوعات این امر هزینههای بالای تبلیغات تلویزیونی نامزدها بود که پس از مطالبات و پیگیریهای فراوان رسانهها، چهارشنبه، چهارم بهمن رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به هزینههای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما اعلام کرد: از روز شنبه، سیام بهمن تعرفههای تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات طبق پیشنهاد صداوسیما تغییر یافت و تقریباً به یک چهارم رسید.
بر این اساس بالاترین رقم تبلیغات مربوط به تهران با ۴۰ میلیون تومان و اکثر حوزهها بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است و اگر هر نامزدی بتواند یک درصد آرا مأخوذه را به دست آورد، کل پول به او بازگردانده میشود.
دسترسی مردم به کاندیداها، فرصتی که با تبلیغات تلویزیونی محقق میشود
رسانه بهعنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشود و بر همین اساس قرار بر این است که تبلیغات تلویزیونی نامزدهای مجلس شورای اسلامی برای اولین بار رخ دهد و نقاط مثبت و منفی آن غیرقابل چشم پوشی است، در این راستا حسین مطیع عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ضوابط و شرایط موجود نشان میدهد که به تازگی زیرساختهای صداوسیما پیشرفت کرده است، اظهار میکند: صداوسیما برای اولین بار بعد از ۴۵ سال، ابتکاری به خرج داد که تبلیغات نامزدها از تلویزیون پخش شود به طوری که ۵۰۰ کانال راهاندازی شده، که این مورد به ویژه در صدا و سیما بیسابقه بوده و حسن کار این است که مردم میتوانند دسترسی خوبی به نامزدها داشته باشند و آنها را بهتر بشناسند.
وی با اشاره به اینکه هزینه تبلیغات تلویزیونی در ابتدا زیاد بود اما در ادامه کاهش یافت، ادامه میدهد: طبق بیانات مطرح شده هر نامزدی باید حدود ۲۰ دقیقه فیلم تولید کند و آن را برای پخش به صدا و سیما تحویل دهد.
این کارشناس با بیان اینکه نامزدها برای تبلیغات تلویزیونی باید هزینه تعیین شده را پرداخت کنند، میافزاید: علاوه بر هزینه تبلیغات، هزینه ساخت فیلم برعهده خود نامزدها است اما حسن کار این است که بیننده تلویزیونی را پوشش میدهد، همچنین تکرار این فیلمها در ساعات مختلف و در کانالها منشأ اثر است چراکه با تکرار نشان میدهد استیلای پول، ثروت و تبلیغات کمی در این دوره از انتخابات کمتر شده و در نتیجه به نوعی عدالت رسانهای برقرار میشود و افراد مستضعفتر نیز میتوانند با استفاده از این فرصت خود را بهتر به جامعه معرفی کنند و مردم انتخاب بهتری داشته باشند.
مطیع در خصوص نقاط ضعف این امر تصریح میکند: عیب کار این است که بعضی از نامزدها ممکن است نتوانند هم هزینه تبلیغات را بدهند و هم هزینه تهیه فیلم را و از سویی هرچقدر عدالت پیشه شود حدود ۴۰ درصد از مردم ایران تلویزیون نمیبینند یعنی تقریباً همین میزان از افراد از طریق صفحات مجازی و دیگر ابزارها مطلع میشوند.
تبلیغات محیطی، در کنار تبلیغات تلویزیونی
وی با ارائه راهکاری ادامه میدهد: بهتر است در این مسیر از شبکههای اجتماعی داخلی و یا برخی از شبکههای داخلی که با خارجی هم پوشانی دارند استفاده شود البته این امر به معنای استفاده از شبکههای خارجی نیست چراکه انتخابات یک پدیده ملی است و هر کس که میخواهد کار ملی انجام دهد باید یاد بگیرد در قالب ملی تبلیغات کند.
این کارشناس با بیان اینکه نامزدها باید در شبکههای داخلی یک حالت خودآزمایی داشته باشند و با ایجاد کانال، در ساعتهایی برای مردم پرسش و پاسخ و گفتوگو بگذارند و تا حدی با این کار که پوشش خوبی دارد کار تلویزیون را جبران کنند، خاطرنشان میکند: در این مسیر تبلیغات محیطی کوچه، بازار و خیابانها نیز به حد خودشان مهم هستند و نمیشود انکار کرد چراکه تا حدی جذاب است و مردم را تشویق و کمک به انتخاب افراد بهتری میکند.
مطیع بیان میکند: در انتخابات مربعی با چهار ضلع مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت داریم که همه این اضلاع بر یکدیگر تأثیرگذار هستند، به طوری که هر چقدر رقابت بیشتر شود طبیعتاً مشارکت نیز بیشتر میشود و بالعکس پس باید حواسمان به تأثیرات متقابل این چهارضلع باشد.
وی با توجه به دغدغه رهبر انقلاب در حوزه مشارکت اظهار میکند: برای افزایش مشارکت باید طرف سلامت، رقابت و امنیت را افزایش دهیم تا اطمینان حاصل شده و با افزایش مشارکت روبهرو شویم.
صدا و سیما وجه تمایز انتخابات سال جاری با گذشته
در ادامه علی ودایع کارشناس مسائل سیاسی و رسانهای با بیان اینکه عمدتاً آن چیزی که در رسانههای کشوری میبینیم تلاش برای ترویج و تثبیت دموکراسی است، اظهار میکند: تمام رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب میتوانند در ترویج و تثبیت دموکراسی در کشورهای مختلف نقشهای مثبت و منفی داشته باشند؛ به طوری که رسانههای دموکراسی کشورهای مخالف در جهت تخریب، و حاکمیت در جهت تثبیت دموکراسی اقدام میکند.
وی با یادآوری اینکه رسانههای جمعی کشور ما در فراخور زمان دچار تحولاتی شده است، به طوری که در وسایل ارتباطی، تعاملات و تراکنشهای نیز دستخوش این تغییر و تحول شد، ادامه میدهد: انتخاب امسال وجه تمایزی نسبت به سالهای گذشته دارد چراکه صدا و سیما بهعنوان یکی از اصلیترین رسانههای دیداری و شنیداری کشور وارد معرکه شده است.
این کارشناس مسائل سیاسی و رسانهای با اشاره به اینکه در این راستا فرصت مناسبی در اختیار کاندیداها قرار گرفته که میتوانند آرای خود را به مردم ارائه دهند، بیان میکند: میتوانیم بگوییم اینکه صدا و سیما چنین امتیاز یا فرصت را در اختیار کاندیداهای انتخاباتی مجلس قرار داده، نیازی است که خیلی زودتر باید برآورده میشد چرا که رسانهها در راستای تثبیت و تحکیم دموکراسی هستند.
ودایع با بیان اینکه در عین حال در ذیل این موضوع باید فرصت نقد و بررسی تضارب آرا نیز مورد توجه قرار گیرد چرا که کاندیدایی صرفاً نیاید یکسری وعده غیرقابل اجرا را بیان کند چراکه آسیب به شمار میآید، تصریح میکند: فرصت خوبی به وجود آمده تا کاندیداها بتوانند نظرات خود را بدون واسطه و به شکل مستقیم با مردم در میان بگذارند؛ البته باید توجه داشت که باید بار مالی تبلیغات به صورتی باشد که افراد ناچار نشوند پولهای کلانی به تلویزیون بدهند و یا از پولهای کثیف استفاده کنند.
تبلیغات در عین نقد و راستیآزمایی
وی عنوان با تاکید بر اینکه زمانی که در رسانهها شاهد تضارب آرا و اندیشهها باشیم، میتوانیم به نتایج مطلوب در توسعه و توسعه یافته سیاسی برسیم اما اگر بخواهیم رسانه را در جایگاه یک بوقچی قرار دهیم موجب میشود در جایگاه رسانه و ایران تنزل ایجاد شود، بیان میکند: رسانه قرار نیست بوقچی باشد و تبلیغات پخش کند بلکه باید راستی آزمایی، نقد و بررسی نیز انجام دهد و از کاندیداها بخواهد که پیش از انتخاب فرآیند کار خود را مطرح و کارکردی که نمایندهها بعد از انتخابات دارند را بررسی کند.
ودایع با بیان اینکه اگر وعده کاندیداها در هر انتخاباتی چون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر پیش از شروع یا در حین برگزاری انتخابات در مرحله راستی آزمایی قرار گیرد و هنگامی که افراد در جایگاه پیگیر کننده قرار میگیرند به وعدههای خود نسبت به مردم عمل کنند در راستای تکلیف دموکراسی قرار خواهد گرفت، تصریح میکند: بعضی از افراد که میخواهند کاندیدای مجلس شوند بعضاً وعدههایی را به مردم منطقه میدهند که قابلیت تحقق ندارد از این رو در ادامه و بلند مدت این موارد منجر به تلمبار مطالبات مردمی که غیر قابل تحقق است خواهد شد و منجر به مأیوس شدن مردم و ایجاد فضا و جنگ روانی دشمن میشود، در همین راستا نباید از این آسیب به راحتی رد شویم.
وی ادامه میدهد: رسانهها باتوجه به هدفگذاری خود در تبلیغات توانایی تحریک افکار عمومی را دارند که ممکن است مثبت یا منفی باشد؛ در همین راستا چیزی که ما میتوانیم مشاهده کنیم این است که مردم هر زمانی احساس مهم بودن داشته باشند و احساس کنند که نظر، رأی و تصمیمشان در کارکردهای ساختار جمهوری اسلامی دارای تعبیر است میتوانند ایفای نقش کنند، در این راستا اگر مردم ببینند که نظرات و مطالباتشان در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی دارای اهمیت و قابل تحقق است قطعاً در انتخابات نیز حضور پررنگتری خواهند داشت؛ همچنین این فرآیند موجب حضور پرشور مردم در انتخابات آتی و نظایر آن نیز خواهد شد و زمینههای رشد دموکراسی و تثبیت بنیانهای مردمی را برای حکومت جمهوری اسلامی فراهم خواهد کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی و رسانهای با اشاره به شیوههای مختلف تبلیغات بیان میکند: در قدیم تبلیغات به صورت چهره به چهره انجام میشد که هنوز این راهکار وجود دارد و شاخصه موفقیت است به طوری که کارایی رویکرد فرد به فرد را میتوانیم در سایر کشورها ببینیم؛ اما چیزی که در ایران وجود دارد و باید در انتخابات نیز آن را مد نظر قرار دهیم شیوههای بهروز بودن تبلیغات است که امکان تبلیغات در انتخابات را فراهم میکند به طوری که با بهکارگیری رسانههای داخلی چون روبیکا، بله و ایتا کاندیداها میتوانند به موازات موضوعاتی که در رسانههای دیداری و شنیداری وجود دارد راجع به وعدههای خود توضیح و مورد ارزیابی و توجه مردم قرار دهند.
ودایع با بیان اینکه رسانههای محلی به مراتب نسبت به رسانههای کشوری نقش پررنگتری دارند چراکه رسانههای محلی به موضوعات، مطالبات، فرصتها و تهدیدهای منطقه آگاهی بیشتر و حرفی برای گفتن دارند، میگوید: فرصت خوبی برای نمایندگان در رسانههای ملی فراهم شده اما تاکید ما بر این است که باید قابلیت راستی آزمایی و قابلیت طرح و بحث راجع به آرا وجود داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، تبلیغات از راههای مؤثر و ترغیب کنندهای است که میتواند افراد را به انجام کاری هدایت کند از این رو تبلیغات مؤثر در حوزه انتخابات به همراه نقد و برسی به نتایج خوبی خواهد رسید اما در این مسیر باید به این نکته توجه داشت که درصدی (هرچند اندک) از جامعه یا به تلویزیون دسترسی نداشته و یا بیننده و مخاطب رسانه ملی نیستند و نیاز است سیاستگذاران و متولیان این حوزه با درنظر گرفتن جوانب این امر، تصمیماتی متناسب با نیاز روز جامعه بگیرند.
نظر شما