به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.
در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ بهویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
فرش قرمز و جشنواره سیویکم فجر
دورهی سی و یکم جشنواره بینالمللی فیلم فجر در بهمن ۱۳۹۱ به دبیری محمدرضا عباسیان، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ تغییرات مهمی در این دوره اتفاق افتاد. پیش از هرچیز مدیر جوانی به نام محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر جشنواره انتخاب شد.
در زمینه برگزاری جشنواره هم به تبیعت از اکثر جشنوارههای سینمایی دنیا، بخش فرش قرمز و مراسم فوتوکال به روزهای نمایش فیلمها در کاخ جشنواره اضافه شد؛ همچنین دورهی سی و یکم آغازگر پخش دیجیتال فیلمها بود که تحولی بزرگ در جشنواره فیلم فجر محسوب میشد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: استرداد (محسن آقا علی اکبری، بنیاد سینمایی فارابی)
- جایزهی ویژه هیأت داوران: علیرضا داودنژاد (کلاس هنرپشگی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: حوض نقاشی (منوچهر محمدی)؛ هیس دخترها فریاد نمیزنند (پوران درخشنده)
- سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: زیباتر از زندگی (انسیه شاهحسینی، سید سعید سیدزاده)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: پرویز شهبازی (دربند)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: بهنام بهزادی (قاعدهی تصادف)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: حمید فرخنژاد (استرداد)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: هانیه توسلی (دهلیز)
- سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: رامبد جوان (گناهکاران)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: پگاه آهنگرانی (دربند)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: هومن بهمنش (دربند)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: حامد ثابت (برلین منفی ۷)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقان (آسمان زرد کمعمق؛ استرداد)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: امیر اسکندری (رسوایی)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی (حوض نقاشی)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی (قاعدهی تصادف)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: محمدرضا دلپاک (برلین منفی ۷)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژهی بصری: بهنام خاکسار (عقاب صحرا)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژهی میدانی: محسن روزبهانی (استرداد)
فجر سیودوم درخشش «چ»
دوره سی و دوم جشنواره بینالمللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ به دبیری علیرضا رضاداد، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ در این دوره تغییرات ساختاری مهمی ایجاد نشد، تنها پس از سالها دوباره یک منتقد سینمایی در میان هیئت داوران حضور داشت و در این دوره از هما روستا، مهدی هاشمی و جهانگیر میرشکاری تقدیر شد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (بهروز افخمی و سیدجمال ساداتیان)؛ رستاخیز (تقی علیقلیزاده)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: احمدرضا درویش (رستاخیز)
- سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: «چ» (بنیاد سینمایی فارابی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: شیار ۱۴۳؛ خط ویژه
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: بهروز افخمی (آذر، شهدخت، پرویز و دیگران)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا عطاران (طبقهی حساس)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: مریلا زارعی (شیار ۱۴۳)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: حسین جعفریان (رستاخیز)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: مهدی حسینیوند (چ)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: استفان واربک (رستاخیز)
- دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (همه چیز برای فروش)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: بابک حمیدیان (چ و رستاخیز)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش مکمل مرد: میلاد کیمرام (خط ویژه)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شبنم مقدمی (امروز)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش مکمل زن: هنگامه حمیدزاده (اشباح)؛ ملیکا شریفینیا (اشباح)
- سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم: صدابردار: بهمن اردلان / صداگذار: سیدعلیرضا علویان (هردو برای فیلم چ)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: مجید میرفخرایی (رستاخیز)؛ شراره سروش (همه چیز برای فروش)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: محسن موسوی (رستاخیز)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژهی میدانی: حمیدرضا سلیمانی (چ و رستاخیز)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری: سیدهادی اسلامی (چ)
نظر شما