وقتی برای اولین بار به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر سمند و پراید اهدا شد

در ادوار مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر تغییرات بسیاری رقم می‌خورد که یکی از این تغییرات هم‌زمان با بیست‌وچهارمین سال برگزاری این جشنواره یعنی در سال ۱۳۸۴ رقم خورد و برای اولین بار با رایزنی هیئت داوران سینمای ایران با وزیر صنایع، به برگزیدگان سمند و پراید اعطا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی به‌غیر از چند فیلم از معدود فیلم‌سازان شناخته‌شده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلم‌ها قرار می‌گرفت، اغلب موضوعات سخیف و بی‌ارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال می‌برد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکل‌گیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.

در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف می‌زنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ به‌ویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»

این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور که چهل‌ودومین سال حیات خود را طی می‌کند، آماده می‌کنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.

این روزها که به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتهی می‌شود، مروری بر دوره‌های گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.

فجر بیست‌وسوم و اکران‌های دانش‌آموزی

دوره بیست‌وسوم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۸۳ به دبیری علیرضا رضاداد، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ در این دوره ۲ بخش سینمای آسیا و سینمای معناگرا به بخش مسابقه سینمای بین‌الملل اضافه شدند و در ساختار داوری و بخش‌های مسابقه سینمای ایران، تغییرات مهمی به وجود نیامد اما در ساختار پخش فیلم‌ها، تعداد سانس‌ها به عدد ۷ رسید، البته دو سانس صبح مخصوص بخش‌های دانش‌آموزی بود.

در این دوره با ظهور دوربین‌های دیجیتال و خطر فیلمبرداری‌های غیر مجاز در سالن سینما، سینماهای پخش کننده فیلم‌های جشنواره مجهز به دوربین مداربسته شد؛ همچنین در این دوره از جشنواره فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا چند روزمانده به جشنواره توقیف شد؛ «به رنگ ارغوان» از سوی نهادهای امنیتی اجازه اکران در جشنواره و پس از آن اکران عمومی پیدا نکرد و تا شش‌سال بعد توقیف ماند و به جای این فیلم، «رستگاری در هشت و بیست‌دقیقه» جایگزین شد. فیلمی که در لیست اولیه نبود، اما در نهایت نامزد چند رشته شد.

جوایز بخش اصلی

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: خیلی دور خیلی نزدیک (رضا میرکریمی)
  • جایزه ویژه‌ی هیأت داوران: محمد بزرگ‌نیا (جایی برای زندگی)
  • جایزه ویژه‌ی هیأت داوران: کمال تبریزی (یک تکه نان)
  • سیمرغ بلورین فیلم برگزیده‌ی تماشاگران: بید مجنون (مجید مجیدی)
  • سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه: کیانوش عیاری (بیدار شو آرزو)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: مجید مجیدی (بید مجنون)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: کامبوزیا پرتوی (کافه ترانزیت)
  • تقدیر: مژگان فرح‌آورمقدم (ما همه خوبیم)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی (بید مجنون)
  • تقدیر: جهانگیر الماسی (پشت پرده مه)
  • دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نوجوان: علیرضا شیخ‌الاسلامی (پشت پرده‌ی مه)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: فرشته صدرعرفایی (کافه ترانزیت)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: حمید خضوعی ابیانه (خیلی دور خیلی نزدیک)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: سعید شاهسواری (ما همه خوبیم)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: محمدرضا علیقلی (خیلی دور خیلی نزدیک)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: خسرو شکیبایی (فیلم سالاد فصل)
  • تقدیر: اسماعیل خلج (یک تکه نان)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: لیلا زارع (ما همه خوبیم)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: امیر اثباتی (خیلی دور خیلی نزدیک)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: محمد قومی (خیلی دور خیلی نزدیک)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: بهمن اردلان (خیلی دور خیلی نزدیک)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی (بید مجنون)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: نجف فتاحی (جایی برای زندگی)

وقتی برای اولین بار به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر سمند و پراید اهدا شد

اهدای سمند و پراید به برگزیدگان

بیست‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری علیرضا رضاداد، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، در بهمن‌ماه ۱۳۸۴ در تهران برگزار شد و باغ فردوس، پنج بعد از ظهر (سیامک شایقی)، به آهستگی (مازیار میری)، به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا)، پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان)، جایی در دوردست (خسرو معصومی)، چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی)، شب بخیر فرمانده (انسیه شاه حسینی)، کارگران مشغول کارند (مانی حقیقی)، کافه ستاره (سامان مقدم) و هوو (علیرضا داوودنژاد) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.

در این دوره جایزه فیلمنامه اقتباسی به جمع سیمرغ‌ها اضافه شد، از سوی دیگر تعداد سینماهای مردمی نمایش‌دهنده آثار جشنواره افزایش پیدا کرد که این موضوع استقبال عمومی از این رویداد را هم افزایش می‌داد؛ در بخش بین‌الملل جشنواره هم، مسابقه سینمای خارجی، مسابقه فیلم‌های معناگرا و سینمای آسیا از بخش اصلی جشنواره جدا شد و در مراسمی جداگانه اختتامیه آن برگزار می‌شد، در این دوره همچنین از گلاب آدینه، خسرو سینایی و مجید انتظامی تجلیل شد.

در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار با رایزنی هیئت داوران سینمای ایران با وزیر صنایع، به برگزیدگان سمند و پراید اعطا شد.

جوایز بخش اصلی

  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم: به نام پدر (ابراهیم حاتمی‌کیا)
  • جایزه‌ی ویژه هیأت داوران: عصر جمعه (مونا زندی حقیقی)
  • جایزه‌ی ویژه هیأت داوران: شاهد احمدلو (چند می‌گیری گریه کنی؟)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه: سفر به هیدالو (مجتبی راعی)
  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی (چهارشنبه سوری)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: مانی حقیقی (کارگران مشغول کارند)
  • دیپلم افتخار برای فیلم‌نامه: به آهستگی (پرویز شهبازی)
  • دیپلم افتخار برای فیلم‌نامه: به نام پدر (ابراهیم حاتمی‌کیا)
  • دیپلم افتخار برای فیلم‌نامه‌ی اقتباسی: شاهزاده‌ی ایرانی (محمد نوری‌زاد)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی (به نام پدر)
  • دیپلم افتخار برای بازیگر خردسال: سمیر وزیریان (هوو)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: هدیه تهرانی (چهارشنبه سوری)
  • سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری: محمد داوودی (زمستان است)
  • سیمرغ بلورین بهترین تدوین: هایده صفی‌یاری (چهارشنبه سوری)
  • سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: محمدرضا درویشی (شهر آشوب)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: حمید لولایی (چند می‌گیری گریه کنی؟)
  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: مهتاب نصیرپور (به نام پدر)
  • تقدیر: ترانه علیدوستی (چهارشنبه سوری)
  • سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر (شاهزاده‌ی ایرانی)
  • سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی (به نام پدر)
  • سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محمدرضا دلپاک (زمان می‌ایستد)
  • سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی و ناصر شکوهی‌نیا (زمستان است)
  • سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه: محسن روزبهانی (شهرآشوب)

وقتی برای اولین بار به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر سمند و پراید اهدا شد

کد خبر 722964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.