به گزارش خبرگزاری ایمنا، انتخابات، بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی، یکی از اصلیترین ارکان یک جامعه دموکراتیک بهحساب میآید و در این راستا میتوان اینطور بیان کرد که انتخابات آئینه تجلی مشارکت سیاسی مردم برای تعیین سرنوشت کشور خود است؛ یکی از نکات قابل توجه آن است که برخلاف تصور عدهای، این نوع نگاه محدود و مربوط به تاریخ معاصر نیست بلکه در ساختار سیاسی دین اسلام نیز انتخاب حاکمان و کارگزاران دارای اهمیت ویژهای است؛ در این راستا دین اسلام با حضور حداکثری و انتخاب اصلح نه تنها تعارضی ندارد بلکه تأکیدی ویژه بر این موارد دارد.
هرچند شاید در تاریخ صدر اسلام شاهد برگزاری انتخابات و مشارکت مردم به سبک و سیاق امروزی که بهپای صندوقهای رأی بروند نباشیم بلکه در آن دوران با بیعت بستن با افراد و کارگزاران انتخاب خود را اعلام میکردند و امام علی (ع) در این باره در نامه ۵۴ نهجالبلاغه خطاب به طلحه و زبیر بیان میکنند: «اما بعد (از حمد و ثنای الهی) شما میدانید هر چند کتمان کنید که من به دنبال مردم نرفتم، آنها به سراغ من آمدند و من دست بیعت به سوی آنها نگشودم تا آنها با اصرار با من بیعت کردند و شما دو نفر از کسانی بودید که به سراغ من آمدید و با من بیعت کردید؛ توده مردم به جهت زور و سلطه یا متاع دنیا با من بیعت نکردند.»
امروزه برخی از افراد دنبالاند تا با دموکراسیهای دروغین سهم اکثریت جامعه را مصادره به مطلوب کرده و بهنوعی از مقبولیت مردم سوءاستفاده ابزاری کنند در حالیکه امام علی (ع) حضور پررنگ مردم در انتخاب کارگزاران را احترام و کرامت به آنها میدانند؛ بهطور خلاصه باید گفت که امام علی (ع)، بهعنوان یکی از شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام و نماد عدالت و دانش، در نهجالبلاغه به موضوع انتخابات و مسائل مرتبط با آن پرداختهاند که این نگاه ارزشمند میتواند به ما کمک کند تا از زوایای جدیدی به این موضوع نگاه کنیم و درک عمیقتری از مفاهیم مرتبط با انتخابات پیدا کنیم؛ در ادامه، به بررسی دیدگاه امام علی (ع) و نهجالبلاغه درباره انتخابات و عوامل مهمی که در آنها نقش دارند، خواهیم پرداخت.
انتخابات دارای مبنای الهی است
حجتالاسلام احمد سالک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایمنا با تاکید بر اینکه موضوع انتخابات دارای مبنای الهی است، اظهار میکند: خداوند بزرگ انتخابگر است و در این راستا در آیات قرآن بیان شده که خداوند انبیا را از میان مردم انتخاب میکند و بر همین اساس است که جایگاه انتخابات در نظام اسلامی جایگاهی رفیع و امری قابل توجه است.
وی با بیان اینکه امتیاز انسان نسبت به سایر مخلوقات در دو امر قدرت انتخاب و اختیار است بر همین اساس این دو امر کنار هم مطرح میشود، میافزاید: زندگی انسانها در طول عمر لحظه به لحظه به انتخاب میگذرد که در این مسیر یک انسان الهی با معیارهای الهی انتخاب میکند و پس از آن اختیار دارد.
وقتی مردم با بیعت بستن انتخاب خود را اعلام کردند
رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان با یادآوری اینکه موضوع انتخابات در نهجالبلاغه در میان دستورالعملهای امیرالمومنین از جمله نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر مطرح شده است، خاطرنشان میکند: در این راستا بیان میکنند افرادی را انتخاب کن که امانتدار، مؤمن، باتقوا و… باشند.
حجتالاسلام سالک در ادامه با اشاره به معیارهای انتخاب مسئولان از دیدگاه نهجالبلاغه عنوان میکند: فردی که انتخاب میشود، باید مرد الهی باشد البته بدین معنا نیست که از بانوان نباشند بلکه بدین معنا که خدا را بر خود ناظر و خود را در محضر خدا ببیند یعنی درون و برون او در خدمت خدا و دین او باشد
وی با یادآوری اینکه شخص منتخب باید اعتقاد و التزام عملی به اسلام ناب، ولایت و قانون باشد که این امر در قانون اساسی ما نیز مطرح است، ادامه میدهد: نکته بعدی مردمی بودن است یعنی شخص منتخب از توده مردم رشد کرده باشد و درد مردم و مشکلات جامعه را بداند و بفهمد و تنها راه تحقق این موضوع انس با توده مردم است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر بخشهای نهجالبلاغه و بیانات امام علی (ع) تصریح میکند: امام علی (ع) بر این نکته تاکید دارند که پس از قتل عثمان مردم به سمت من آمدند و مرا برای اداره جامعه خود انتخاب کردند و در همینجاست که این موضوع روشن میشود که در نظام اسلامی یک نوع منصوب من عندالله مانند غدیر خم داریم که خداوند به پیامبر مأموریت داد تا علی را بهعنوان جانشین منصوب کنند.
دوری از پوپولیست از معیارهای ارزیابی امانتداری کارگزاران است
حجتالاسلام سالک با بیان اینکه انتخابات دارای دو وجه مقبولیت مشروعیت است و جمهوری اسلامی نیز بر همین اساس شکل گرفته یعنی دارای دو وجه جمهوریت و اسلامیت است، میگوید: انتخابات موضوع مهمی برای اداره کشور است و در این راستا مشارکت حداکثری قابل اهمیت است چراکه حضور پرشور مردم مقوم قدرت و اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران است.
وی با تاکید بر اینکه طبق مفاهیم دینی ما افراد باید از تخصص و ظرفیت خود با تنظیم برنامه، موارد را به مردم ارائه دهند، یادآوری میکند: تنظیم ارتباطات منطقی و عقلی با توده مردم یعنی پرهیز از فریبکاری و پوپولیست از دیگر نکات قابل توجه برای داوری شاخصههای منتخب و امانتداری است.
رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان در پایان خاطرنشان میکند: انقلاب اسلامی و مردم در دست ما امانت است بر همین اساس باید در راستای مطالبات منطقی مردم قد علم کرد.
به گزارش ایمنا، زمانی که به شاخصهها و اولویتهای حکومت امام علی (ع) نگاهی میاندازیم شاهدیم که این نوع حکومت همان حکومت مردم سالاری دینی و دارای دو رکن وجه الهی و مردمی است؛ این دو رکن رابطه تنگاتنگ و تفکیکناپذیری با یکدیگر دارند چرا که رکن مردمی و زمامداری حضرت علی (ع) برگرفته و معلول جنبه الهی آن است و بر این اساس تمامی حرکات و سکنات امام علی (ع) در کلیه شئون علتی الهی دارد؛ بر همین اساس باید گفت که در حکومت امام علی (ع) مردم از قدر و منزلت و جایگاه رفیعی برخوردار بودند و نقش تعیینکنندهای را ایفا میکردند، از این رو است که با نبود استقبال مردم، صحنه حکومت و قدرت سیاسی را ترک کردند و با خواست و اراده مردم زمام امور را به دست گرفتند؛ زمامداری امیرمؤمنان (ع) با مشارکت گسترده و اصرار و اشتیاق بینظیر مردم در شکل بیعت همگانی و رأی اکثریت و آزادانه آن هم در ملاﺀ عام و در مسجد و توأم با انتخابی آگاهانه و با درایت و بعد از اتمام حجت شکل گرفت و همین موضوع یکی از روشنترین دلایل بر اهمیت حضور و نقشآفرینی مردم در سرنوشت جامعه خود است.
نظر شما