به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارسلونا در سال ۲۰۲۳ رکورددار سفرهای پایدار در اروپا شد. ارقام ارائهشده در آخرین جلسه توافقنامه تردد در برنامه جابهجایی شهری ۲۰۲۴ آن نشان میدهد اکثر (۸۰.۱ درصد) از سفرهای شهری در آن با پای پیاده، دوچرخه یا استفاده از وسایلنقلیه عمومی و تنها ۲۰ درصد با وسایلنقلیه شخصی انجام شده است. این ارقام در وبگاه برنامه جابهجایی شهری بارسلونا منتشر و هدف از این اقدام ارائه شفافیت معرفی شده است که مردم را قادر میسازد با آگاهی از دادههای تردد در سطح شهر، به نقش فعال خود در دستیابی بارسلونا به اهداف پایداری حملونقل پی ببرند.
توافقنامه تردد شهری بارسلونا
توافقنامه تردد شهری بارسلونا در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد که فضایی برای گفتوگو ارائه میدهد. این توافق از انجمنها، شرکتها، نهادهای عمومی و سازمانها تشکیل شده است و بهعنوان یک انجمن مشارکتی برای اجماع در مورد مدل حملونقل بارسلونا عمل و اقداماتی را برای بهبود تردد و ایمنی جادهها در شهر ارائه میکند.
ارقام قابلتوجه بهدستآمده از شاخصهای سال ۲۰۲۳ این توافق به شرح زیر است:
- تعداد کل سفرها: ۴۲.۱ درصد پیاده، ۳۴.۲ درصد در حملونقل عمومی، ۱۹.۹ درصد با حملونقل خصوصی و ۳.۸ درصد در سفرها با وسایلنقلیه شخصی مانند اسکوتر یا دوچرخه
- حملونقل عمومی: در مقایسه با سال ۲۰۲۲ سفرهای پایدار ۱۸ درصد افزایش داشته و در مجموع به ۲ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۶۳۶ مورد رسیده است.
- سفر با پای پیاده: در سال ۲۰۲۳ روزانه سه میلیون و ۵۱۲ هزار و ۷۹۰ سفر با پای پیاده در شهر انجام شد که نشاندهنده افزایش دو درصدی نسبت به سال قبل است.
- دوچرخه و وسایلنقلیه تردد شخصی: این سفرها هفت درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است و در مجموع ۳۱۸ هزار و ۶۰۹ سفر با آنها انجام شده است.
- وسایل نقلیه موتوری شخصی: نسبت به سال قبل ۰.۳ درصد کاهش داشته و در مجموع به یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۷۷۱ سفر رسیده است.
- سهم فضای عمومی اختصاصیافته به تردد (شاخص جدید): در کل فضای عابر پیاده ۵۰.۵ درصد، فضای دوچرخه ۲.۶ درصد، حملونقل عمومی ۳.۸ درصد (با احتساب خطوط اتوبوس و فضای تراموا)، خطوط خدمات، پارکینگ و مناطق بارگیری یا تخلیه بار رزرو شده ۸.۸ درصد و بقیه سطوح جاده ۳۴.۳ درصد مربوط به گردش عمومی است.
- توزیع کالاهای شهری: شهر دارای ۱۱ هزار و ۱۹۸ فضای تخلیه و بارگیری است.
پیشنویس طرح جدید جابهجایی شهری ۲۰۲۵-۲۰۳۰ نیز در دست تدوین است و طبق تجزیهوتحلیلهای قبلی، چالشهای اصلی که باید با آنها مقابله کرد، سه حوزه استراتژیک را مشخص میکند:
- ایجاد یک مدل جابهجایی با فضای سطحی ایمن، کارآمد و پایدار
- ایجاد یک سیستم حملونقل عمومی که مسافران بیشتری را نسبت به وسایلنقلیه شخصی جذب کند
- کاهش وابستگی به اتومبیلها، موتورسیکلتها و سایر وسایلنقلیه عمومی و کاهش جنبههای منفی ناشی از آنها
نظر شما