به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.
در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ بهویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری سیفالله داد معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن سال ۱۳۷۹ برگزار شد و آب و آتش (فریدون جیرانی)، آبی (حمید لبخنده)، آخر بازی (همایون اسعدیان)، باران (مجید مجیدی)، بهشت از آن تو (علیرضا داوودنژاد)، پارتی (سامان مقدم)، ترکشهای صلح (علی شاهحاتمی)، دختری به نام تندر (حمیدرضا آشتیانیپور)، دلبران (ابوالفضل جلیلی)، زیر نور ماه (رضا میرکریمی)، سگکشی (بهرام بیضایی)، قطعه ناتمام (مازیار میری)، مارال (مهدی صباغزاده)، مریم مقدس (شهریار بحرانی)، مسافر ری (داوود میرباقری)، موج مرده (ابراهیم حاتمیکیا)، هزاران زن مثل من (رضا کریمی)، هفت پرده (فرزاد موتمن)، نیمه پنهان (تهمینه میلانی) و هزاران زن مثل من (رضا کریمی) از مهمترین فیلمهای این دوره از جشنواره بودند.
بهزاد فراهانی، فریبرز عربنیا و اسماعیل شنگله هر یک با ۳ فیلم و هدیه تهرانی و مهتاب کرامتی هر یک با دو فیلم از پرکارترین بازیگران این دوره جشنواره بودند و در این دوره برای نخستینبار یک منتقد در هیئت داوران جشنواره قرار داشت.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: باران (مجید مجیدی)
- جایزه ویژه هیئت داوران: زیر نور ماه (سیدرضا میرکریمی)
- سیمرغ بلورین فیلم برگزیدهی تماشاگران: سگکشی (بهرام بیضایی)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: مجید مجیدی (باران)
- دیپلم افتخار برای بهترین کارگردانی: همایون اسعدیان (آخر بازی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: بهرام بیضایی (سگکشی)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: حسین عابدینی (باران)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پورحسینی (مریم مقدس)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: ثریا قاسمی (مارال)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم (سگکشی)
- دیپلم افتخار برای بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه (زیر نور ماه)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: محمدرضا مویینی (پارتی)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: احمد پژمان (باران)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: داریوش ارجمند (سگکشی)
- دیپلم افتخار برای بهترین بازیگر نقش دوم مرد: محمود نظرعلیان (زیر نور ماه)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: ماهایا پطروسیان (هفت پرده)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و صحنهآرایی: ایرج رامینفر (سگکشی)
- سیمرغ بلورین طراحی دکور و لباس: عبدالحمید قدیریان (مریم مقدس)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: عبدالله اسکندری (مسافر ری)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محمدرضا دلپاک (باران)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی (باران)
دوره بیستم جشنواره بینالمللی فیلم فجر. از دوازدهم تا بیستودوم بهمن ۱۳۸۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد و ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا)، ایستگاه متروک (علیرضا رئیسیان)، بمانی (داریوش مهرجویی)، خانهای روی آب (بهمن فرمانآرا)، خواب سفید (حمید جبلی)، شام آخر (فریدون جیرانی)، کاغذ بیخط (ناصر تقوایی)، مربای شیرین (مرضیه برومند)، مزاحم (سیروس الوند)، من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدرعاملی) و نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (ابوالحسن داوودی) از مهمترین فیلمهای این دوره از جشنواره بودند.
لیلا حاتمی و گوهر خیراندیش هریک با ۳ فیلم پرکارترین بازیگران دوره بیستم بودند و آتیلا پسیانی، جمشید هاشمپور، فرهاد قائمیان، رضا کیانیان، جمشید مشایخی، خسرو شکیبایی هریک با ۲ فیلم از پرکارترین بازیگران مرد این دوره جشنواره بودند.
داریوش خنجی از تصویربرداران مطرح هالیوود بعد از ۲۸ سال دوری از ایران برای حضور در جمع هیئت داوران به ایران آمد و در نشستی به عنوان تجربه یک مدیر فیلمبرداری شرکت کرد و بهمن فرمانآرا با دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولین کارگردانی لقب گرفت که با دو فیلم پیاپی عنوان بهترین فیلم را کسب کرد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: خانهای روی آب (بهمن فرمانآرا)
- جایزهی ویژهی هیئت داوران: کاغذ بیخط (ناصر تقوایی)
- سیمرغ بلورین فیلم برگزیدهی تماشاگران: ارتفاع پست (ابراهیم حاتمیکیا)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: رسول صدرعاملی (من ترانه ۱۵ سال دارم)
- جایزهی ویژه برای کارگردانی: ناصر رفایی (امتحان)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: من ترانه ۱۵ سال دارم (کامبوزیا پرتوی، رسول صدرعاملی)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: رضا کیانیان (خانهای روی آب)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش اول مرد: حمید جبلی (خواب سفید)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: ترانه علیدوستی (من ترانه ۱۵ سال دارم)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش اول زن: گوهر خیراندیش (ارتفاع پست)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: محمد آلادپوش (ایستگاه متروک)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی (قارچ سمی)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: ناصر چشمآذر (قارچ سمی)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد: عزتالله انتظامی (خانهای روی آب)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش دوم مرد: حسن شیدایی (آرزوهای زمین)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن: بهناز جعفری (خانهای روی آب)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش دوم زن: مهتاب نصیرپور (من ترانه ۱۵ سال دارم)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: ژیلا مهرجویی (خانهای روی آب)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: علی عابدینی (من ترانه ۱۵ سال دارم)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری و میکس: محمدرضا دلپاک (سفر به فردا)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: یدالله نجفی، ناصر شکوهینیا (امتحان)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: محمدرضا شرفالدین (قارچ سمی)
نظر شما