در مسیر هوشمندسازی گام برمی‌داریم/ پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در اصفهان

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان گفت: در طول مدیریت این مجموعه، اقدامات شاخص برای هوشمندی و چابکی انجام شده است که به فعالیت‌های اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری جامعیت داد تا به سمت هوشمندسازی گام بردارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روح‌الله ابوطالبی امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم دی_ در نشست هم‌اندیشی مدیران شهری با اصحاب خبر و رسانه که با موضوع هوشمندسازی و تحولات اخیر در حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری همانطور که از نام آن مشخص است، ماهیت پیشگیری و رفع تخلفات در حوزه خدمات شهری در شهرداری اصفهان را به‌عهده دارد و کلیات آن مرتبط با نظم و انضباط شهری است که شهر را به سمت سیستم منظم برای انضباط یک مجموعه شهری سوق می‌دهد.

وی افزود: خدمات این اداره در سه حوزه اصلی خلاصه می‌شود؛ پیشگیری و رفع تخلفات در حوزه‌های سد معابر، تخلفات ساختمانی، شناسایی مشاغل مزاحم و تهیه احکام قضائی که در زمینه ماده ۱۱۰ مربوط به زمین‌های بایر و رها شده در سطح شهر، بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری درباره مشاغل مزاحم و آلاینده سطح شهر، بند ۱۴ شناسایی ساختمان‌های دارای نما یا دیوار خطرناک مشرف به معبر عمومی و ماده ۹۹ مربوط به دیوارنویسی‌های غیرمجاز سطح شهر است.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: این اداره دارای تنوع خدمتی و فعالیتی بالایی است و گرچه فعالیت‌های این اداره در سه حوزه اصلی خلاصه می‌شود، اما هر کدام از آن‌ها یک زیر مجموعه اصلی را در خود جای داده است.

ابوطالبی با بیان اینکه عناوین اصلی که در حوزه سد معبر، کارکنان درگیر آن هستند، سد معبر صنوف است که با وسایل و ملزوماتی که به فروش می‌رسانند یا خدمتی که انجام می‌دهند، موجب سد معبر می‌شوند، تصریح کرد: دومین عنوان، شناسایی و جمع‌آوری پلاکاردهایی است که برای نظم‌بخشی به سیما و نظم شهری باید به صورت همگون باشند که اگر این‌طور نباشد، جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: سومین مورد مهم شناسایی و جمع‌آوری متکدیان شامل معتادان غیرقانونی، کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و خیابانی بی‌سرپرست است و چهارمین مورد خودروهای دوره‌گرد و فرسوده که به‌طور غیرمجاز در مکان‌های نامناسب در سطح شهر موجب ترافیک می‌شوند و موارد دیگر جمع‌آوری داربست و بنر غیر مجاز، جمع‌آوری پل غیر مجاز، جمع‌آوری چادر مسافرتی، برخورد با کلید به‌دست در ایام نوروز و جلوگیری از برپایی آتش و ورود موتورسیکلت است.

وی گفت: حوزه بعدی پیشگیری و رفع تخلف، تخلفات ساختمانی است که هرگونه عملیات ساختمانی که بخواهد در شهر انجام شود، مالک قبل از آن باید از شهرداری که مرجع صدور پروانه‌های ساختمانی است، پروانه ساختمانی دریافت کند، این در حالی است که برخی افراد به‌رغم دریافت پروانه، خلاف مفاد پروانه عمل می‌کنند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه دو عنوان در حوزه تخلفات ساختمانی وجود دارد، بیان کرد: جلوگیری از ساخت‌وسازهای بدون پروانه و خلاف مفاد پروانه در این حوزه بررسی می‌شود که شامل مواردی همچون احداث بالکن غیرمجاز، احداث سقف مازاد و نزدیک به ۸۹ مورد انواع تخلفات ساختمانی است.

ابوطالبی افزود: حوزه سوم، شناسایی مشاغل مزاحم و تهیه احکام قضائی در زمینه ماده ۱۱۰ و بند ۲۰ و بند ۱۴ و ماده ۹۲ است که شامل شناسایی و تشکیل پرونده ماده ۱۱۰ (زمین بایر و رهاشده)، شناسایی و تشکیل پرونده بند ۱۴ (بناهای خطرناک مشرف به معبر عمومی)، شناسایی و تشکیل پرونده بند ۲۰ (مشاغل مزاحم و آلاینده در شهر)، شناسایی و تشکیل پرونده ماده ۹۲ (دیوار نویسی)، تهیه احکام مرتبط با آرا کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و تهیه احکام در خصوص خودروهای دوره گرد غیرمجاز می‌شود.

پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان شهرداری اصفهان بود که جامع‌ترین برنامه مدیریتی شهری در حوزه تخلفات است

وی ادامه داد: در طول مدیریت این مجموعه اقدامات شاخص و اندیشه‌ورزی درباره هوشمندی و چابکی به وقوع پیوسته است و به اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری جامعیت داد تا به سمت و سوی هوشمندسازی گام بردارد.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: نخستین اقدام پیاده‌سازی سامانه جامع تخلفات شهری در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان شهرداری اصفهان بود که جامع‌ترین برنامه مدیریتی شهری در حوزه تخلفات است که به دلیل تنوع خدمات در این اداره تمام این تخلفات در این سامانه بارگذاری شد و می‌توان در لحظه تخلف را ثبت کرد و طبق مدت زمانی که در اختیار مالک قرار می‌گیرد، نسبت به رفع تخلف اقدام کنند.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: سال گذشته در منطقه ۵ شهرداری اصفهان به‌عنوان پایلوت این سامانه آغاز به‌کار کرد و یکسال به‌صورت آزمایشی در این منطقه فعال بود، تمام مشکلات سامانه برطرف شد و فعالیت‌های مورد نیاز سامانه در این یکسال بارگذاری و نتیجه خوبی حاصل شد.

وی ادامه داد: اقدام بعدی شامل رصد نقاط دارای فعالیت غیرمجاز ساختمانی از طریق ماهواره است که با استفاده از این سامانه و بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره دریافت می‌شود، می‌توان ضمن پایش ساخت‌وسازها، تغییراتی که روی اراضی اتفاق می‌افتد را رصد کرد و پس از استخراج اطلاعات مربوط به هرگونه تجاوز و تعدی به حریم اراضی ملی و دولتی از طریق این سامانه با تدابیر پیشگیرانه و مقابله‌ای از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری کرد؛ در این مورد نقاط دارای تخلفات ساختمانی از طریق عکس‌های ماهواره‌ای برداشت و سپس نقاط صحت‌سنجی و به‌وسیله مأموران در اسرع وقت نسبت به رفع تخلف اقدام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیاده‌سازی سامانه صدور مجوز الکترونیکی برگزاری مراسم ملی و مذهبی در سطح شهر اصفهان یکی دیگر از اقدامات انجام شده است، گفت: هر ساله با آغاز مناسبت‌های خاص مذهبی و ملی در کشور، شهرداری اصفهان با موجی از تقاضا در زمینه برپایی ایستگاه‌های صلواتی و نصب داربست بنر موقت در سطح شهر روبه‌رو است، در همین راستا این اداره کل برای تسریع و بالا بردن کیفیت خدمت به شهروندان اقدام به راه‌اندازی این خدمت الکترونیک کرد.

ابوطالبی تصریح کرد: پیاده‌سازی سامانه صدور مجوز الکترونیکی تابلوی صنفی در مناطق پانزده‌گانه و ناژوان شهرداری اصفهان و آموزش به‌روز و به‌هنگام کارکنان پیشگیری و رفع تخلفات در راستای تکریم ارباب رجوع و بالابردن اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد اهداف مجموعه که در دوره‌های کنترل خشم برای کاهش تنش‌ها در هنگام مأموریت، آموزش دفاع شخصی در جهت ورزیدگی و نشاط فردی، آموزش ضوابط شهرسازی مرتبط با تخلفات ساختمانی، آموزش سامانه جامع تخلفات شهری برای هوشمندی فرایند کاری، آموزش حقوق شهروندی با موضوع قوانین مرتبط با شهرداری‌ها، آموزش سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل خودرویی و آموزش نحوه برخورد و ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر انجام شده است.

کد خبر 720595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.