مدیرکل ثبت و حریم آثار کشور به حواشی بافت تاریخی خمینی‌شهر پاسخ داد

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پیرامون حواشی پیش‌آمده برای بافت تاریخی خمینی‌شهر توضیحاتی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علیرضا ایزدی درباره بافت تاریخی خمینی‌شهر اصفهان اظهار کرد: با توجه به عکس‌های سال ۱۳۳۵، سه روستا در غرب اصفهان داشتیم که به سه دِه مشهور بودند و این سه روستا در اواخر دهه ۳۰ گسترش پیدا می‌کنند و در دهه ۴۰ تبدیل به شهری به نام همایون‌شهر می‌شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خمینی شهر تغییر نام می‌دهد.

وی ادامه داد: این شهر قاعدتاً مثل سایر شهرها، طرح تفصیلی و طرح جامع داشته است و بر اساس طرح اولیه خمینی‌شهر، میراث فرهنگی بحث شوارع خیابانی را در قالب همان طرح تفصیلی در دهه ۸۰ مصوب کرد و بر اساس آن، توافقاتی در دستور کار شهرداری قرار گرفت که خیابان بخشداری از جمله آن‌ها است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: خیابان بخشداری پر از اعوجاج و دندانه‌های عجیب بوده و عرض آن متغیر است و منتهی‌الیه خیابان مذکور، یک حمام و مسجد ثبتی قرار دارد که اتفاقاً میراث فرهنگی مرمتش کرده و وضعیتشان مناسب است.

ایزدی ادامه داد: بعد از اینکه در سال ۱۳۸۹ بافت تاریخی خمینی‌شهر مصوب و ابلاغ شد، یکی از مسائلی که همیشه باعث مناقشه میان میراث فرهنگی و دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ شد، تعریض خیابان بخشداری است.

وی تصریح کرد: بعد از چالش‌های فراوان، بنا شد که یک مشاور ذی‌صلاح که کار طرح تفصیلی شهر را انجام می‌دهد، شرایط معبر و خیابان بخشداری را بررسی کند و نهایتاً یک خط پروژه‌ای تعریف شد که بتواند راه دسترسی مناسب‌تری را برای مردم فراهم کند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این راه دسترسی فراهم می‌شود با این قید که حداکثر عرض معبر ۱۶ متر باشد که شش متر آن مسیر تردد خودروها و الباقی پیاده‌راهی با سنگفرش مناسب است.

ایزدی تأکید کرد: مسیر تردد خودروها صرفاً باید ۶ متر (به اندازه دو خودرو کنار هم برای رفت و برگشت) باشد و مابقی معبر به پیاده‌راهی با تاکید بر جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود و همچنین بر اساس کمیسیون ماده ۵ بنا بر این شد که در این معبر کاربری اداری اعطا نشود تا بار ترافیکی ایجاد نکند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح با رعایت ۶ متر تردد خودرو و ممنوعیت کاربری تجاری در بدنه‌های خیابان در کمیسیون ماده ۵ استانداری مصوب شده است، اما برای تصویب نهایی و اجرا، باید مصوبه شورای عالی مسکن و شهرسازی را هم دریافت کند.

کد خبر 720543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.