مولدسازی دارایی‌های راکد، کلید گشایش طلسم طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی

سرمایه‌های راکد می‌تواند گره‌های پروژه‌های نیمه‌تمام را باز کند و کمک بزرگی به رشد نوسازی باشد، اکنون تعدادی ملک آموزشی برای مولدسازی معرفی شده است که با فروش آن‌ها ساخت مدارس ناتمام تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت موضوعی است که محصول تصمیم‌گیری و در نهایت تصویب شصت‌وهفتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است، دارایی‌های دولت یا سرمایه‌های راکد کشور، می‌تواند کلید گشایش طلسم پروژه‌های نیمه‌تمام، طرح‌های ضروری، اما بدون پشتوانه مالی و هر آن نیازی که به‌دلیل کمبود یا نبود اعتبار متوقف شده است را باز کند، به کار انداختن این دارایی‌های راکد سال‌ها است در محافل قانون‌گذاری و اجرایی مطرح بوده، اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته است که یک بار برای همیشه و با پذیرفتن تمام ریسک‌ها و انتقادات، این مهم را به مرحله اجرا رساند.

مولدسازی اموال راکد دولت، قرارگیری آن در فرایند فروش و اختصاص هزینه به دست آمده برای ساخت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به عنوان مولدسازی اموال دولتی مطرح است، در راستای اجرای این طرح، وزارت آموزش و پرورش هم فهرست املاک مازاد در مناطق مختلف کشور را در دبیرخانه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت منتشر کرد، وزیر آموزش و پرورش نیز باور دارد که مولدسازی بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را رفع می‌کند.

با توجه به میزان اعتبارات در حوزه ساخت‌وساز مدارس اکنون سازمان نوسازی مدارس، فروش املاک مازاد و اختصاص درآمد آن برای ساخت مدارس جدید را مورد توجه قرار داده است تا وضعیت کمبود مدرسه در بعضی مناطق رفع شود.

مولدسازی دارایی‌های راکد، کلید گشایش طلسم طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی به کمک طرح مولدسازی املاک

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مولدسازی املاک در آموزش و پرورش با چه سازوکاری قرار است انجام شود؟ اظهار می‌کند: در بند «ی» تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع مولدسازی پیشنهاد شد تا آموزش و پرورش بتواند از این محل با تبدیل به احسن کردن املاک و افزایش دارایی‌های خود، پروژه‌های نیمه‌تمام خیران را تکمیل کند. این قانون سال ۱۴۰۱ به‌دلیل سهل‌الوصول نبودن و نگرانی‌هایی که از گذشته درباره مولدسازی از حیث سرنوشت دارایی‌ها وجود داشت، پیش نرفت، بنابراین موضوع در جلسه سران قوا مطرح شد و در بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای تمام دستگاه‌ها در نظر گرفته شد تا از محل مولدسازی به بودجه دولتی کمک شود و این موضوع فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست.

وی می‌گوید: قانونی که در جلسه سران قوا تصویب شد برای وزارت آموزش و پرورش فوق‌العاده بود، زیرا اگر دارایی‌های خود را مولدسازی کنیم با امتیازی که برای ما در نظر گرفتند، ۱۰۰ درصد عواید به وزارت آموزش و پرورش بازمی‌گردد، در حالی که ۵۰ درصد عوائد به سایر وزارتخانه‌ها بازمی‌گردد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می‌افزاید: مولدسازی به‌معنای فروش املاک نیست، بلکه شامل تهاتر، مشارکت است، در قانون قید شده که عوائد حاصل از مولدسازی املاک فقط برای ساخت‌وساز باشد و صرف مسائلی مانند حقوق یا پرداخت پاداش بازنشسته‌ها نشود.

وی پیرامون اینکه آیا اختیار هزینه‌کرد عوائد حاصل به‌دست آموزش و پرورش نیست، زیرا پول‌ها به این وزارتخانه بازمی‌گردد و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع می‌تواند تصمیم بگیرد بخشی از آن برای جبران مسائل مالی هزینه شود و به این ترتیب تمام درآمد حاصل صرف ساخت مدرسه نخواهد شد؟ تصریح می‌کند: باید املاک مازاد را به دولت پیشنهاد می‌دادیم و آنها در هیئت عالی مولدسازی مطرح و ارزش‌افزایی می‌کردند، پس از آن عوائد حاصل به آموزش و پرورش تحویل می‌شود، به‌عنوان مثال استان اصفهان ملکی را برای مولدسازی قرار داد و ارزش‌گذاری شد که پس از طی مراحل، عوائد آن به آموزش و پرورش بازمی‌گردد و می‌توان ۵۰ پروژه آموزشی را تکمیل کرد، البته هزینه باید در پروژه‌هایی که مشخص شده است، انجام شود.

خان‌محمدی ادامه می‌دهد: دبیرخانه مولدسازی در سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و تمام کار از شروع تا نتیجه توسط این سازمان انجام می‌شود، دبیرخانه مولدسازی به دستگاه‌ها اعلام کرده است که املاک مازاد خود را مشخص کنند و ما املاک مازاد و زمین‌های بلااستفاده همچون مدارس بلااستفاده یا زمین‌ها با مساحت کوچک را که قابلیت ساخت مدرسه ندارد را معرفی کردیم، البته اختیار کار به استان‌ها واگذار شده است تا املاک مازاد با حضور استانداران بررسی شود و پس از آن وارد فرایند مولدسازی شود. فرایند مولدسازی در سازمان خصوصی‌سازی چرخش‌هایی داشت و رویکرد جدید تفویض اختیار به استانداران تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی تمام کارها در استان انجام می‌شود و با عوائد حاصل، می‌توانند پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی را تکمیل کنند.

مولدسازی دارایی‌های راکد، کلید گشایش طلسم طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی

مولدسازی املاک باعث کاهش سرانه آموزشی در کشور نمی‌شود

وی می‌گوید: مولدسازی املاک باعث کاهش سرانه آموزشی در کشور نمی‌شود، زیرا با تبدیل به احسن کردن املاک، ارزش مالی دارایی‌ها افزایش می‌یابد و می‌توان برای ساخت مدارس جدید اقدام کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره تعداد ملک آموزش و پرورش برای مولدسازی، اظهار می‌کند: در معرفی اولیه، ۵۲۰ ملک را ثبت کردیم که پس از بررسی به ۱۳۴ ملک رسید و اکنون در کمیته تخصصی مولدسازی ۲۱ ملک تأیید شده و ۱۸ ملک رأی هیئت عالی مولدسازی را دریافت کرده است، پس از ارزش‌گذاری می‌توان با فروش آنها، مدارس نیمه‌تمام را تکمیل کرد این اقدامات در استان‌ها تحت نظر مدیران‌کل آموزش و پرورش و استانداران در کارگروه مولدسازی استان انجام می‌شود، نقش سازمان نوسازی مدارس نیز نظارت است.

وی در پاسخ به پرسشی مبینی بر اینکه از ۲۱ ملک چه‌تعداد مدرسه است؟ می‌افزاید: اطلاعات را به‌صورت تفکیکی ندارم بنابراین نمی‌توانم به‌طور دقیق بگویم چه‌تعداد از این املاک مدرسه است اما هیچ ملک اوقافی و خیّرساز در مسیر مولدسازی قرار نمی‌گیرد. نماینده جامعه خیرین مدرسه‌ساز عضو کارگروه مولدسازی وزارت آموزش و پرورش است و بر فرآیند مولدسازی املاک نظارت دارد به همین دلیل املاک خیران در مسیر مولدسازی قرار نمی‌گیرد.

خان‌محمدی با بیان اینکه ساخت پنج هزار کلاس درس با اعتبارات دولتی طولانی است، تصریح می‌کند: هم‌اکنون استان‌ها در حال پیشنهاد بسته‌های رونق هستند که در قالب آن املاک خود را معرفی و اعلام می‌کنند که باید به کدام نقطه برسند، توجه داشته باشید، احداث پنج هزار کلاس درس با اعتبارات دولتی حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد، اما با مولدسازی می‌توان فرآیند را سرعت داد.

تکمیل ۴۰۰ پروژه نیمه تمام با مولدسازی املاک بدون استفاده آموزشی اصفهان

محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه املاک زیادی در شهرستان‌ها بلااستفاده مانده است که با مولدسازی می‌توان حدود ۴۰۰ پروژه نیمه‌تمام استان را تکمیل کرد، می‌گوید: مدیران مناطق باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا در پی آن بخش ویژه‌ای از مشکلات حل شود.

وی اظهار می‌کند: مدرسه خیرساز نمی‌تواند در لیست فروش مولدسازی قرار گیرد و املاکی که در فهرست مولدسازی قرار می‌گیرند نباید مشکلات ثبتی داشته باشند. مهم‌ترین ویژگی رتبه‌بندی، ایجاد ضابطه‌ای برای تمایز میان‌فرهنگیان و سایر کارمندان دولت است؛ البته ممکن است در این فرایند مشکلاتی وجود داشته باشد که باید رفع شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌افزاید: هیچ مدرسه خیرساز، وقفی و ملکی که دارای معارض باشد در طرح مولدسازی قرار نخواهد گرفت و تنها آن دسته از مدارسی که سند آنها به نام دولت جمهوری اسلامی و مازاد است و قابلیت مدرسه بودن ندارد، در این طرح قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به محدودیت منابع اعتباری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام خیرین، تصریح می‌کند: مولدسازی بهترین روش برای فعال کردن و تکمیل پروژه‌ها است و آمادگی اداره کل آموزش و پرورش برای تسریع در فرایندهای طرح اعلام شده است.

مولدسازی دارایی‌های راکد، کلید گشایش طلسم طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی

مولدسازی؛ تسریع ساماندهی پروژه بر زمین مانده آموزشی

سیدعلی مدینه، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ پروژه بر زمین مانده است، می‌گوید: بیش از ۹۹ درصد املاک آموزش و پرورش شناسایی و در سامانه سادا ثبت شده است و باید در اسرع وقت تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تسریع ساماندهی پروژه‌های ناتمام در دستور کار آموزش و پرورش استان است، اظهار می‌کند: انتظار داریم ساماندهی پروژه‌های ناتمام با سرعت بیشتری انجام شود تا آنچه زیبنده مردم استان اصفهان است تحقق یابد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می‌افزاید: حفاظت و حراست از املاک آموزش و پرورش که سرمایه عظیمی برای این نهاد است اهمیت زیادی دارد، چرا که این املاک باید برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند تا دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با یادآوری اهمیت مولدسازی املاک آموزش و پرورش، تصریح می‌کند: بیش از ۳۵۰ پروژه بر زمین مانده در آموزش و پرورش استان وجود دارد که باید تلاش کرد تا این پروژه‌ها به نتیجه برسد.

مدینه ادامه می‌دهد: بخشی از پروژه‌های بر زمین مانده را می‌توان از طریق تهاتر زمین یا املاک با دیگر افراد و دستگاه‌ها به اتمام رساند که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اهمیت جذب کمک و همیاری مردم در زمینه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام می‌افزاید: در یکی از مدارس ناحیه شش شهر اصفهان، مردم تعهد دادند برای پروژه‌ای که ناتمام مانده بود دو تا سه میلیارد تومان تأمین مالی کنند و آموزش و پرورش نیز متعهد شد؛ در اسرع وقت پروژه را تحویل دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: بیش از ۹۹ درصد املاک آموزش و پرورش شناسایی و در سامانه سادا ثبت شده است و باید در اسرع وقت تکمیل شود.

کد خبر 719542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.