به گزارش خبرگزاری ایمنا، سکینه بدرلو با بیان اینکه در پویش امید و افتخار مدیریت یکپارچه رفتوروب شهر تهران آغاز شد، اظهار کرد: در گذشته قرارداد پیمانکاران ۱۴۸ پیمان بود، در حالی که ۲۲ منطقه داریم که بهدلیل ضعفها، تعداد قراردادها و مدت قراردادها (یکساله) با چالشهای زیادی روبهرو است.
وی با اشاره بهمدت قراردادها با پیمانکاران افزود: کوتاه بودن زمان قرارداد باعث شده بود تا پیمانکاران قدرت ریسکپذیری در سرمایهگذاری مطلوب را از دست بدهند، چراکه پیمانکاران نمیدانستند در محدوده قرارداد فعلی سرمایهگذاری کنند یا خیر و اینکه آیا سال آینده هم همین محدوده را در اختیار دارند؟
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به صحبتهای خود به سایر نقاط ضعف قراردادهای تنظیف شهر خاطرنشان کرد: وضعیت کارگران و پاکبانان نامطلوب بود و رقابتی نیز بین پیمانکاران وجود نداشت.
بدرلو ادامه داد: نحوه کشف قیمت از معیار مناسبی برخوردار نبود که باعث شد هر پیمانکار رقمهای مختلفی را دریافت کند، در واقع میتوان اینطور عنوان کرد که قیمتگذاریها واقعی نبود و عدالت نیز برقرار نمیشد که در این طرح، بر اساس جغرافیا و جمعیت منطقه و طبق بررسی مناطق اطراف، قیمتگذاری صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در این طرح در ۱۴ پیمان در مدت زمان سه سال قراردادها منعقد میشود، اضافه کرد: از محاسن طرح جدید این است که پرداختی کارگران و پاکبانان افزایش خواهد یافت تا انگیزه بیشتری نسبت بهکار خود داشته باشند و عملکرد خوبی را ارائه دهند.
تهیه ۶۰۰ خودروی صفر برای نظافت شهر
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: نظام تحول امور رفتوروب، نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران در واقع مدیریت یکپارچه شهری را رقم زده است که برای نخستینبار در سازمان پسماند اجرا میشود.
بدرلو ادامه داد: قراردادها از نیمه اول دیماه ابلاغ شده و مدت قراردادها نیز سه ساله است که همین مسئله موجب شد پیمانکاران انگیزه بگیرند و تجهیزات و خودروهای مکانیزه صفر تهیه کنند.
وی با بیان اینکه تا این لحظه خودروهای صفر در حوزه پسماند نداشتیم، ادامه میدهد: تمام خودروها مدلهایی قدیمی داشتند که پس از انعقاد قراردادهای جدید، حدود ۶۰۰ خودروی صفر به ناوگان رفتوروب شهر تهران اضافه شد که بخشی از طریق بخش خصوصی و بخشی نیز توسط خود سازمان مدیریت پسماند تهیه شده است.
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: بر اساس این طرح، مسافت ۱۰ تا ۱۳ هزار متر مربعی برای کارگران مشخص شده است و این مقدار برای کوچههایی که عرض بیشتری دارند، متفاوت است.
بدرلو گفت: این امر موجب میشود که قیمت واقعی نظافت شهر استخراج شود و به ازای میزان رفتوروب به پیمانکاران پول پرداخت شود؛ سالهای گذشته اینگونه نبوده است، اما سال جاری علاوه بر این مبلغ، قراردادها نسبت به گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است.
منبع: همشهری
نظر شما