به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طوفان، بارش برف، سیل و آتشسوزی در حال آسیبرسانی به شبکههای ریلی در سراسر اروپا هستند، چراکه تغییرات آبوهوایی بهشدت بر این ناوگان حملونقل اثر دارد. طبق گزارشها، در سال ۲۰۲۳ تنها در اتریش قطارهای ریلی به دلیل شرایط آبوهوایی هزار و ۹۰۰ بار مجبور به توقف شدند.
تأثیر تغییرات آبوهوایی بر صنعت ریلی
اروپا در حال حاضر با نگرانی شاهد اختلالات ناشی از رویدادهای شدید جوی است. سال گذشته وقوع سیل با رانش حجم عظیمی از گلولای در تیرول و سالزبورگ همراه بود که به ۷۱۶ توقف برنامهریزی نشده در حملونقل ریلی به دلیل شرایط آبوهوایی منجر شد. افزایش دما در منطقه آلپ با افزایش آتشسوزی جنگلها و کاهش مراتع محافظتشده بهدلیل استرس گرمایی همراه بود و سفرهای ریلی بریتانیا بهدنبال تشدید رویدادهای جوی با اختلال مواجه شدند.
بارش شدید باران با سیل و رانش زمین، سفر با قطار را بهشدت تحتتأثیر قرار داده است و موج گرما به لغو گسترده برنامه تردد قطارها به دلیل مشکلاتی مانند کمانش ریل و سقوط خطوط برق هوایی منجر میشود.
خطوط راهآهن بهنحوی طراحی شدهاند که در محدوده خاصی از دما مقاومت کنند، اما در شرایط بسیار گرم ممکن است دچار پیچیدگی و خمیدگی شوند. گرما همچنین میتواند باعث افتادگی خطوط برق هوایی و گیرکردن تجهیزات قطار شود.
سازگاری صنایع ریلی اروپا با تغییرات آبوهوایی
اتریش خطوط برق هوایی خود را برای جلوگیری از گرمای بیش از حد بازسازی و ریلها را با استفاده از رنگ سفید در برابر حرارت مقاومتر کرد. علاوه بر این، دقت نظارت خود را بر دامنههای در معرض خطر لغزش افزایش و رصد آبوهوایی خود را گسترش داد.
بریتانیا به افزایش سرمایهگذاری بر سیستمهای زهکشی و معرفی فناوری نظارت از راه دور بر دمای ریلها پرداخت و نرمافزار جدیدی را برای پیشبینی بارندگی ناگهانی و سیلآسا توسعه داد. کاردیف ولز به استفاده از سنسورها و دوربینهای حرارتی روی آورد تا وضعیت راهآهن را در سراسر منطقه پیگیری کند و هرچند این اقدام با اختلالات سرویس مقابله نمیکند، به این معنی است که میتوان ایمنی را با اعمال محدودیتهای سرعت و تماس با تیمهای تعمیر و نگهداری بهبود بخشید.
تحول صنعت حملونقل ریلی اروپا
صنعت ریلی اروپا توجه خود را به ریشه مشکلات (تغییرات آبوهوایی) معطوف کرده و برای کاهش تأثیر آن بر گرمایش جهانی تلاش میکند. در این راستا شرکت ایتالیایی هیتاچی یک قطار سهگانه پیشگام ساخته است که لکوموتیو آن سه روش تغذیه از طریق خطوط برق هوایی، موتور هیبریدی دیزل یا باتری دارد. هنگامی که قطار با برق از خطوط هوایی کار میکند، باتریها شارژ میشود و میتواند انرژی ترمز ناشی از توقف قطار را مهار کند.
این باتری دوستدار کره زمین میتواند بدون نیاز به گازوئیل، قطار را برای بخشهای کممسافت تغذیه کند که در آن شکافهایی در برقرسانی وجود دارد. همچنین با کاهش آلودگی صوتی یا آلودگی هوای ناشی از تردد قطارها همراه است. این قطارها در یک محفظه آبوهوای ویژه ساخته شده آزمایش میشوند که دماهای منفی ۵۰ تا مثبت ۴۰ درجه سانتیگراد را شبیهسازی میکند تا اطمینان حاصل شود میتوانند در برابر شرایط جوی شدید در آینده مقاومت کنند.
نظر شما