پروژه TOD برای نخستین‌بار در شهر اصفهان اجرا می‌شود

مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایستگاه متروی شهید مدرس نجفی واقع در خیابان کهندژ، نخستین ایستگاه پایلوت پروژه TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل) در شهر اصفهان است، از پایان مطالعات میدانی این پروژه و آغاز طراحی آن خبر داد.

محمد شرفا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در شهر اصفهان ایستگاه‌های خطوط یک و دو در حال اجرا و خدمت‌رسانی است و از سال‌های قبل اجرای چنین پروژه‌ای توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان و منطقه در شهر اصفهان مطرح بوده است، سال ۱۳۹۹ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرارداد مطالعاتی منعقد کرد تا ایستگاه‌هایی که قابلیت خط TOD دارد را اعلام کند.

وی افزود: به‌دنبال آن مطالعات فاز این طرح را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم یک توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل محور که از اهمیت بالایی برخوردار است و فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود خواهد آورد را در شهر اصفهان رونمایی کنیم.

مدیر پروژه تأمین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایستگاه‌های شهری یک جاذبه جمعیتی دارد و نیازهایی جمعیتی را تأمین می‌کند، گفت: در نخستین گام دو نقطه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ایستگاه مدرس در خیابان کهندژ با مساحت ۱۲ هزار متر مربع پیش‌بینی و در کمیسیون عالی سرمایه‌گذاری نیز بررسی و وارد مراحل طراحی شد.

شرفا ادامه داد: می‌توان امیدوار بود با توجه به جمعیت غرب استان که شامل شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی‌شهر و حتی استان‌های همجوار است، این اقدام نقش مؤثری در کاهش ترافیک محورهای اصلی و برآورده کردن نیازهای جمعیت منطقه ۹ شهر اصفهان و مناطق اطراف برای استفاده از امکانات درمانی، پزشکی حتی اقامت افراد داشته باشد.

وی با برشمردن محاسن توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی تصریح کرد: TOD به نوعی از توسعه شهری اطلاق می‌شود که تمرکز آن روی استفاده مناسب از اراضی با تکیه بر قطب حمل‌ونقلی است: این رویکرد از ویژگی‌هایی همچون ایجاد درآمدزایی، ارتقای کیفیت طراحی محله‌ای، افزایش کاربری‌های مختلط شامل مسکونی ادارات و مراکز خرید و درمانی، گسترش تعاملات اجتماعی، کاهش استفاده از اتومبیل و ترافیک داخل شهر و گسترش گزینه‌های جابه‌جایی سازگار با حمل‌ونقل عمومی همچون دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، برخوردار است.

مدیر پروژه تأمین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری با تکمیل مراحل طراحی پروژه تا چند سال دیگر شاهد بهره‌برداری و استفاده از این پروژه در اصفهان باشیم تا به‌عنوان راهکاری برای غلبه و کاهش معضلات شهری، ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش طول سفر و ترددها محرک توسعه منطقه و فراهم آوردن بستر نیازهای خدماتی و پزشکی منطقه غرب اصفهان باشیم.

کد خبر 716920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    اینکه با آمدن مترو مسئله ترافیک حل شود خوابی عریض و طویل است شاهد آماده تهران است، که با وجود این همه مترو باز هم ترافیک سنگین دارد، آن هم با وجود آن همه اتوبان و خیابانهای عریض و طویل ساختار خیابان کشی اصفهان خیلی قدیمی است، وباید فکر اساسی کرد، اکثر خیابانهای اصلی و فرعی بسیار باریک است و تردد به سختی انجام میگیرد، حالا خیابانهای یک طرفه هم غوز بالای غوز است، خلاصه اصفهان شهری است که باید یک بازسازی کامل شود وبا این برنامه های ابتدایی اصلا مشکلات حل نخواهد شد
  • FR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    سلام ماکه از این پروژه سر در نیاوردیم شما متوجه شدی خبرم کن