به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، حجتالاسلام سیدمهدی خضری بعدازظهر امروز _پنجشنبه هفتم دی_ در مراسم گرامیداشت هفته سوادآموزی استان قزوین که در سالن اجتماعات ادارهکل آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به روز شهادت حاجقاسم سلیمانی اظهار کرد: حاجقاسم تربیتشده مکتب حضرت امامخمینی (ره) است.
وی با اشاره به اینکه شهیدسلیمانی مرزهای جبهه مقاومت را تا مرز رژیم صهیونیستی رساند، افزود: قاسم سلیمانی توانست از عراقیها که سالها جلوی ما جنگیدند، نیروی نظامی حشدالشعبی را درست کند. چرا که حشدالشعبی را حاجقاسم در جریان محاصره سامرا به وجود آورد.
امام جمعه موقت قزوین با بیان اینکه فرمانده یکی از تیپهای بعثی به حشدالشعبی حاجقاسم پیوست، ادامه داد: این فرمانده همان کسی بود که روزگاری در جنگ هشتساله در برابر لشگر ۴۱ ثارالله کرمان در جریان عملیات بیتالمقدس (در خرمشهر) مقاومت میکرد.
خضری یادآور شد: محمدمضیف از فرماندهان حماس از شاگردان مکتب قاسم سلیمانی است و این قدرت انقلاب اسلامی و جریان مقاومت است، حاجقاسم تیپ نبویون که از برادران اهل سنت بود را ایجاد کرد که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) حاضر شدند.
وی افزود: درد قاسم سلیمانی درد مردم بود و این شهید هر چهقدر بالاتر رفت و پیشرفت کرد، توجهش به مردم بیشتر شد و این از شاخصههای مکتب حاجقاسم است، امثال ما وقتی منصب پیدا میکنیم، دیگران را کوچک میبینیم، ولی قاسم سلیمانی برعکس ما بود و هر چه بالا میرفت، خودش کوچکتر و مردم را بزرگتر میدید و درد مردم حاجقاسم را اذیت میکرد.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی قزوین با ذکر اینکه قدرت انقلاب اسلامی فقط در پیشرفتهای علمی و موشک نیست، گفت: البته بچههای ما در مدارس هنوز از همین قدرتهای ما خبر ندارند، کسانی که این پیشرفتها را نمیگویند مقصر هستند و باید بدانیم که امروز به شاخصههایی از ابرقدرتی رسیدیم.
وی با بیان اینکه باید الگوی نهضتی مکتب حاج قاسم و امام (ره) را حفظ کنیم، ادامه داد: هر جا مردم به میدان آمدند، مسائل حل شد و هر جا خود دانشآموزان و معلمان را به میدان آوردیم، مسائل تعلیم و تربیت هم حل شد، اما وقتی سراغ مدلهای اداری و بخشنامهای رفتیم، شکست خوردیم.
امامجمعه موقت قزوین تصریح کرد: بنابراین الگوی نهضت سوادآموزی باید در کل آموزش و پرورش اشاعه پیدا کند و باید مردم را به میدان بیاوریم تا به رشد علمی برسیم. باید از دانشجویان و نخبگان کمک بگیریم تا از این نسل باهوش و خوشفهم که استعداد تمدنسازی دارد، برای فتح قلهها بهره بگیریم.
سوادآموزی حول محور خانواده، مسجد و مدرسه
محمود طریقی معاون سوادآموزی استان قزوین هم در این مراسم اظهار کرد: رویکرد ما در سوادآموزی حول سه محور خانواده، مدرسه و مسجد با محوریت مردم است؛ مردمی که در هر شرایطی به عنوان رکن اساسی ورود پیدا میکنند.
وی با ذکر اینکه استان قزوین ۱۴۹ آموزشدهنده سوادآموزی و بیش از ۴ هزار نفر سوادآموز دارد، افزود: در سوادآموزی در سه دوره افراد بیسواد شناسایی، جذب و آموزش داده میشوند که این دورههای سهگانه عبارت از دوره سوادآموزی که معادل سوم ابتدایی، دوره انتقال که معادل ششم ابتدایی و دوره تحکیم هستند.
معاون سوادآموزی استان قزوین با اشاره به اینکه دوره تحکیم، تثبیت و تعمیق سواد مخاطبان را مورد توجه قرار داده است، ادامه داد: دورههای سوادآموزی تا پایان دوره ششم ابتدایی به صورت رایگان برای سنین ۱۰ تا ۶۰ سال برگزار میشود.
طریقی با بیان اینکه در این استان بیش از پانزده طرح مکمل در راستای گام دوم انقلاب و مهارتهای اساسی زندگی اجرا میشود، گفت: آموزش فرد به فرد، طرح خودآموز، طرح آموزش زندانیان، آموزش رایانه، خواندن با خانواده، مراکز یادگیری محلی، آموزش مهارتهای اساسی زندگی حرفه و مشاغل در زمره این طرحها هستند.
وی اضافه کرد: دیگر طرحها هم شامل معلولان آموزشپذیر، آموزش اتباع خارجی و پناهنده، آموزش عملی نماز با عنوان نماز کلید بهشت است، حلقههای کتابخوانی و امسال هم بهصورت جدی طرح سوادآموزی محلهمحور بر اساس آموزش محله به محله برای سوادآموزان توسط آموزشدهندگان است.
طریقی با یادآوری اینکه رویکرد ما در حوزه سوادآموزی براساس مسجد، خانواده و مدرسه با محوریت خدمتگزاری به مردم است، ادامه داد: در حوزه سوادآموزی کشور ۱۷۶ شهید گرانقدر دفاع مقدس تقدیم انقلاب شده که سه شهید گرانقدر سوادآموزی از جمله شهیدان عباس خجستهروز، داود شالی و سیدمحمد میرکمالی متعلق به استان قزوین است.
معاون سوادآموزی استان در انتهای صحبتهایش به تشریح اقدامات معاونت سوادآموزی استان پرداخت و تصریح کرد: برگزاری جلسات مستمر با مسئولان وزارت متبوع، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیران و رؤسای نواحی و مناطق، کارشناسان حوزه سوادآموزی، ارائه چالشها و عملیاتی کردن آنها از جمله این اقدامات است.
نظر شما