به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _سهشنبه پنجم دی_ در قرارگاه آلودگی هوا که در استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغههای اصلی استان، آلودگی هوا و مصوبات ماحصل جلسات است، جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده که مصوبات آنها با امضای مسئولان به دستگاههای ملی ابلاغ شده است.
وی افزود: این روزها گرفتار کمبود و محدودیتهایی برای تأمین گاز و فشار جدی روی بعضی حوزههای تأمین انرژی هستیم، در مکاتبات اولیه قرار بود نسبت به سقف سال گذشته ۱۰ درصد اجازه افزایش داشته باشیم که با این اقدام از مسئله مازوتسوزی عبور میکنیم و چند روز است که به شدت فشارها روی استان بالا رفته است.
وی افزود: تاکنون مازوتسوزی اتفاق نیفتاده، اما برخی افراد متوجه شرایط اصفهان از نظر آلودگی نیستند، در واقع اصفهان امکان مازوتسوزی ندارد.
استاندار اصفهان گفت: تأمین اتوبوسهای برقی، تکمیل و تقویت شرایط خدمات حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی، مترو و قطار شهری در دستور کار دولت است، در صورتی که این اقدامات در مدار اجرا قرار گیرند، میتوان امیدوار بود که با گذر زمان، اتفاقات دیگری در اصفهان رخ دهد.
وی ادامه داد: اگر غول خفته تالاب گاوخونی بیدار شود مشخص نیست چه بلایی بر سر استانهای اطراف میاید و طبق برآوردها این تالاب تا ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت تأثیر قرار میدهد، امروز روزی است که میشود به این موضوعات سر و سامان داد، در نظر گرفتن سهم تالاب گاوخونی و فراهم شدن شرایط برای اینکه سطحی از آن خیس شود برای جلوگیری از تبدیل شدن به منشأ انتشار آلودگی از موضوعات حائز اهمیت است.
مرتضوی تصریح کرد: تأمین تسهیلات نیروگاه منتظری و ذوبآهن مورد انتظار ما است و ذوبآهن شرایط مالی خاصی دارد که نیازمند تسهیلات مادی است، وزارت نیرو نیز به اندازه ۴۰۰ روز دیون نیروگاه را با تأخیر میدهد و گاهی حتی در پرداخت حقوق نیز دچار مشکل میشوند، وزارت نیرو باید به نحوی این موضوع را تأمین کند و برای آنها تسهیلات دهد.
وی با اشاره به تأمین قطار شهری برای بعضی کلان شهرها، اضافه کرد: با وجود پیگیریهای انجام شده، نام اصفهان در لیستی مرتبط با این موضوع که به تصویب شورای اقتصاد رسیده است نیست و این در صورتی است که خواسته اصفهان منصفانه است.
استاندار اصفهان افزود: اصلاح فرآیندها و جابهجایی صنایع بزرگ سالها است که روی میز استان است، اما در اجرای آنها اطاله شده و اقدامات اصلاحی در مرحله اول و جابهجایی در مرحله دوم نیازمند تسهیلات است.
وی ادامه داد: برقی کردن اتوبوسهای مجموعههای صنعتی یکی از معضلاتی است که باید پشتیبانی برای صدور مجوز و الزام شدن آن صورت گیرد.
نظر شما