حجتاله سلیمانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خوزستان، اظهار کرد: حملونقل نقش مهمی در پویایی، زندگی و سلامت جامعه دارد، به نحوی که بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه حملونقل است، علاوه بر آن سرزندگی و طراوت شهر به حوزه حملونقل بازمیگردد، در بودجه سالانه شهرداری بیش از ۶۰ درصد منابع و پروژهها به این حوزه اختصاص پیدا میکند.
وی افزود: حملونقل عمومی، شخصی و حملونقل انسانمحور سه مقوله اصلی حملونقل است و مواردی همچون تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مدیریت حمل بار و پایانههای شهری را شامل میشود که در چهار سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پایانهها و مدیریت حملونقل بار در حوزههای مربوطه فعال است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به خدمات ارائه شده در این معاونت خاطرنشان کرد: پایانهها به طور کلی به دو دسته برونشهری و درونشهری تقسیم میشود، در حوزه برونشهری اهواز دارای دو پایانه اصلی با نام شرق (ترمینال تپه) و پایانه شرق (سیاحت) است که عملیات بازسازی آنها در حال انجام است، علاوه بر آن احداث ست بازی مادر و کودک برای زمان انتظار در این دو پایانه در دستور کار قرار دارد علاوه بر آن احداث سایبان تاکسیهای پایانه شرق نیز به پایان رسیده است و برای پایانه غرب نیز احداث این سایبان در دستور کار قرار دارد.
سلیمانی با اشاره به وضعیت پایانههای درونشهری و اقدامات لازم برای بهسازی آنها تصریح کرد: بازسازی پایانه درونشهری آزادگان از سال گذشته آغاز شده است و سال جاری به پایان رسید. ایستگاههای این پایانه مکانیزه شد و کیفیت سالنهای انتظار، روشنایی و سرویس بهداشتی نیز به شرایط مطلوبی رسید.
وی اضافه کرد: نوسازی سایر پایانهها نیز در برنامه کاری قرار دارد، علاوه بر آن یک پایانه دیگر به نام «شهید مدافع حرم سجاد باوی» در حال احداث است که امیدواریم تا پیش از پایان سال به بهرهبرداری برسد.
تاکنون دو قرارداد به ارزش ۸۵ میلیارد تومان برای راهاندازی خط بیآرتی منعقد شده است و با هدف نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرید اتوبوسهای بیآرتی در دستور کار قرار دارد، اگر منابع مالی مطابق برنامهریزی تأمین شود تا عید نوروز سه تا چهار ایستگاه بیآرتی به بهرهبرداری خواهد رسید
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اهواز تصریح کرد: طی یک دهه اخیر بخش زیادی از زیرساختهای فنی و نیروی انسانی متخصص حوزه حملونقل از بین رفت و طی یک سال اخیر در راستای بازسازی آنها اقدام شد، یکی از تبعات نبود زیرساخت و نیروی انسانی طی چهار سال گذشته این بود که حتی یک چراغ فرمان جدید در اهواز اجرایی نشد، در حالی که بیش از ۴۰ نقطه در شهر به چراغ فرمان نیاز دارد، اما در حال حاضر هشت نقطه برای ایجاد چراغ فرمان مشخص و جانمایی شده که به ترتیب در حال انجام است.
سلیمانی با اشاره به اینکه طی هشت سال گذشته هیچ اتوبوس یارانهای خریداری نشد بود، تاکید کرد: پا پیگیریهای انجام شده تعداد زیادی اتوبوس با یارانه ۷۵ درصدی خریداری شد که به مرور وارد شهر میشود و دو هفته آینده ۲۰ دستگاه دیگر نیز وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: در گذشته خط اتوبوس پردیس یک و دو بهطور جداگانه با ۱۵ دستگاه اتوبوس فعالیت داشت، اما طی ۱۰ سال اخیر ناوگان اتوبوسرانی اهواز کاهش چشمگیری داشت که منجر به تجمیع خطوط شد. تفکیک خط اتوبوس پردیس یک و دو انجام شد، علاوه بر آن تفکیک سایر خطوط تجمیعی و احیای خطوط غیرفعال نیز در دستور کار قرار داد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: اجرای یک خط بیآرتی در حال انجام است که از تقاطع شهید کجباف (میدان چهار شیر) آغاز شده است و با عبور از مرکز شهر، سلمان فارسی، میدان ساعت بلوار گلستان و فرهنگ شهر در میدان دانشگاه پایان پیدا میکند.
سلیمانی گفت: تاکنون دو قرارداد به ارزش ۸۵ میلیارد تومان برای آن منعقد شده است و با هدف نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرید اتوبوسهای بیآرتی در دستور کار قرار دارد، اگر منابع مالی مطابق برنامهریزی تأمین شود تا عید نوروز سه تا چهار ایستگاه بیآرتی به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به تلاش برای ایجاد زیرساختهای لازم با هدف اجرای محدوده طرح ترافیک در کیانپارس و مرکز شهر تاکید کرد: اجرای این طرح هرچند در ابتدای کار نارضایتیهایی ایجاد میکند، اما با اجرای آن شهروندان میتوانند در ساعات غیرشلوغ یا با استفاده از حملونقل عمومی به مرکز شهر تردد داشته باشند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به استفاده از اتوبوسهای تازه خریداری شده در مناطق محروم و فعال کردن خطوطی که غیرفعال شده است، اظهار کرد: لازم است نگاه ویژهای به مناطق محروم داشته باشیم، شهرداری اهواز ۵۰ دستگاه ون خریداری کرده است که با ابلاغ دستورالعمل بهرهبرداری از آنها به مناطق حاشیهای ارسال خواهند شد.
سلیمانی با اشاره به انعقاد قرارداد ۱۶ میلیارد تومانی برای تابلوهای شهری و آغاز نصب آنها خاطرنشان کرد: با هدف اصلاح هندسی معابر بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه فعال وجود دارد، اصلاح هندسی دو ورودی اهواز از سمت دغاغله و ورودی قدیم از سمت خرمشهر انجام شده است، علاوه بر آن ۱۰ قرارداد توسط معاونت حملونقل و ۲۰ قرارداد اصلاح هندسی دیگر توسط مناطق منعقد شده است و تا پایان عملیات اجرایی این ۳۰ نقطه، انجام میشود.
نظر شما