به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، درآمد حاصل از صنعت گردشگری میتواند به شهرها کمک کند تا هزینههای خدمات شهری را تأمین کنند. طبق آمار، این صنعت در طول دهه گذشته تا سال ۲۰۱۹ میلادی تقریباً ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده بود اما در سال ۲۰۲۰ بهخاطر همهگیری کووید -۱۹ حدود نیمی از سهم خود را از دست داد و روند افول خود را شروع کرد. پس از این دوران، مسئولان بر آن شدند تا راهکارهای خلاقانهای برای بهبود آینده گردشگری شهرها پیدا کنند چرا که با توجه به استانداردهای جدید مسافرت و تغییر در تقاضا برای سفر، دولتها باید تغییراتی را در صنعت گردشگری ایجاد میکردند.
راهکارهای کلنگر برای توسعه شهرهای گردشگری
با توجه به افزایش محدودیتهای سفر، سهامداران صنعت باید مشتریان داخلی را به جای مشتریان بینالمللی مورد هدف قرار دهند و بیشتر از سفرهای بینالمللی بر سفرهای داخلی متمرکز شوند. با این کار اولویتبندی نیازها برای هتلها، خطوط هوایی و سایر ذینفعان تغییر میکند و باید اقدامات جدیدی را برای جلب نظر مشتریان محلی اجرا کنند. از جمله اولویتهایی که باید در نظر گرفته شود نیازهای بهداشتی و ایمنی برای مسافران است. همچنین، امروزه مسافران انتظار دارند ارتباط عمیقتری با مکان و مردم مقصد مورد نظرشان داشته باشند.
فراهم آوردن تجربیات محلی
از لذت بردن از غذاهای محلی گرفته تا جشن گرفتن فستیوالها و تعطیلات محلی، گردشگران میخواهند با فرهنگ محلی آشنا شوند و در آنها مشارکت کنند. بنابراین فراهم آوردن تجربیات محلی باید یکی دیگر از اولویتهای جدید این صنعت باشد. به دلیل افزایش آگاهی عمومی و نگرانی روزافزون مسافران از مشکلات زیستمحیطی، تقاضای فزایندهای برای انتخاب گزینههای گردشگری پایدار و متعهد به اصول اخلاقی وجود دارد. به همین علت مسئولان در پی یافتن راهکارهای کاربردی برای بهبود و گسترش گردشگری در شهرها هستند. بهعنوان مثال وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر قصد دارد برای ارتقای صنعت گردشگری خود کمپینهای تبلیغاتی مشترک اجرا کند، در تعدادی از نمایشگاههای بینالمللی گردشگری شرکت کند و مجموعهای از رویدادهای تبلیغاتی را با همکاری تعدادی از سفارتخانهها برگزار کند. اجرای آواز اپرای خانه اپرای ناپل ایتالیا، یکی از قدیمیترین تئاترهای اپرای جهان، در مقابل اهرام ثلاثه در تاریخ ۱۱ اکتبر اولین اقدام او با همکاری سفارت ایتالیا در قاهره بود.
آنچه که برای شکلدهی محیط شهری مهماننواز و رونق و بهبود صنعت گردشگری غیرقابل انکار است، نقش اساسی برنامهریزی شهری است. برنامه توسعه سیستمهای هدایت برای گردشگران، محوطهسازی یکپارچه شامل توسعه اقدامات برای ایجاد سیستم ناوبری در شهر، ساختوساز و بازسازی اماکن میراث فرهنگی، ساماندهی مناطق گردشگری، معماری منظر و نورپردازی، اقدامات زیستمحیطی، همه اینها برنامههایی است که به بهبود رقابتپذیری محیط شهری کمک میکند.
نقش سامانه هدایت در بهبود صنعت گردشگری
در تضمین رقابتپذیری شهرها که باعث جذابیت بیشتر آنها برای گردشگران میشود، بهبود سیستم هدایت از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم هدایت توریستی بهعنوان مجموعهای از عناصر نمادین اطلاعاتی و اشکال کوچک معماری برای نشان دادن جهت حرکت گردشگران به مقاصد مهم شهر در نظر گرفته میشود. سیستم اطلاعات توریستمحور باید استانداردهای قراردادن علائم و اطلاعات در محیط شهری، بزرگراهها، راههای زمینی و آبی را رعایت کند. ایجاد مراکز اطلاعات گردشگری (TIC) مهمترین حلقه در زیرساختهای گردشگری در همه کشورهایی است که به توسعه گردشگری توجه جدی دارند تا در این مراکز اطلاعات گستردهای درباره آثار تاریخی و معماری، اشیا فرهنگی و هنری منحصربهفرد و سایر جاذبههای گردشگری در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند.
معماری منظر و ایجاد جذابیتهای اکولوژیکی
امروزه امکانات طراحی شهری و معماری منظر برای بازسازی اکولوژیکی و زیباییشناختی محیط شهری به منظور دستیابی به جذابیت بیشتر در نظر گرفته میشود. قرار دادن عناصر و مجموعههای منفرد طراحی شهری، تبلیغات، انتخاب انواع فضاهای سبز با توجه به ویژگیهای زیبایی شناختی آنها، به طراحان این امکان را میدهد که بر ضمیر ناخودآگاه شهروندان تأثیر بگذارند و مشوقی برای ارتقای فرهنگی آنها باشند و علاوه بر آن تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهند.
علاوه بر همه اینها، با بزرگ شدن دنیای متاورس، صنعت گردشگری باید از سفرهای مجازی استقبال کند و امکان گردشهای آنلاین را فراهم آورد که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد تا به روشهای جدید کاوش کنند. عناصر طراحی شهری میتوانند شامل اشیای کوچک به شکل آلاچیقهای خرید، سایبانها و آلاچیقهای تفریحی، تجهیزات ایستگاههای حملونقل عمومی باشند.
توسعه گردشگری مستقل با دوچرخههای اشتراکی
روند جهانی توسعه گردشگری نشاندهنده افزایش مداوم بازدیدهای فردی گردشگران است. همچنین، دسترسی آسان به اطلاعات از طریق اینترنت، منجر به افزایش تعداد سفرهای مستقلی شده است که بدون استفاده از خدمات گروهی تورها انجام میشود. این دو امر نیاز به نوآوری و استفاده از سامانههای پایدار و هوشمند در سطح شهر را بیشتر مورد توجه قرار داده است.
در سانفرانسیسکو همواره جشنوارههایی در فضاهای سبز عمومی برگزار میشود که برای جذب گردشگر بیشتر ایستگاههای اشتراک دوچرخه در مناطق مختلف نصب شده است. مدیران در نظر دارند از طریق افزایش تعداد این ایستگاههای دوچرخه اشتراکی علاوه بر تردد راحتتر شهروندان، زمینه را برای جذب توریست فراهم آورند.
مقاصد گردشگری هوشمند
مقصد گردشگری هوشمند مکانی است که ویژگی اصلی آن نوآوری بر اساس زیرساختهای فناورانه قوی است که امکان بهبود تجربه مسافر را فراهم میآورد. دسترسی رایگان به اینترنت در مکانهای عمومی، ترویج گردشگری زیستمحیطی و پایدار، دسترسی به امکانات بهداشتی یا امنیتی از طریق اپلیکیشنهای موبایل، دانستن اطلاعات درباره وسایل نقلیه و حوادث حملونقل عمومی برای تصمیمگیری بهموقع و دیگر نوآوریها همگی منجر به جذابتر شدن مقصد برای گردشگران به ویژه بازدیدکنندگان است که به صورت مستقل سفر میکنند.
شهر تکیلا، بهعنوان اولین مقصد گردشگری هوشمند در آمریکای لاتین خدمات وایفای رایگان را در اماکن تاریخی خود ارائه میدهد که هر سال حدود ۳۰۰ هزار نفر به آن متصل میشوند. این شهر همچنین دارای یک اپلیکیشن حاوی اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات شهر است تا بازدیدکنندگان از گزینههای موجود در دسترس خود مطلع شوند. بهعلاوه، مسافران میتوانند با استفاده از فناوری دادهمحور از ترافیک وسایل نقلیه مطلع شوند. از سوی دیگر، این شهر در استفاده از انرژیهای پاک مانند انرژی خورشیدی پیشرفت کرده است و ردپای کربن خود را در برخی از فعالیتهای روزانه، تجاری و توریستی کاهش داده است.
یکی دیگر از مقاصد گردشگری هوشمند در جهان، سنگاپور است که بر توسعه جوامع هوشمند مبتنی بر دیجیتالی شدن و نوآوری تمرکز کرده است. در آنجا، گردشگران اپلیکیشنهایی دارند که میزان جرم و جنایت بر اساس منطقه، اعلانهای مربوط به افراد گمشده، مؤسسات اورژانسی مانند پلیس یا بیمارستانها و اطلاعاتی بر اساس موقعیت جغرافیاییشان را به آنها اطلاع میدهد.
بارسلونا و مسکو هر دو پلتفرمهای دیجیتالی را ارائه دادهاند تا شهروندان بازخورد خود را در مورد قوانین اعلام کنند و از این طریق در برنامهریزی گردشگری به مدیران کمک کنند.
فناوریهای هوشمند در سامانه حملونقل
ادغام فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به بهینهسازی کارایی در مدیریت خدمات عمومی مانند حملونقل کمک میکند و امکان رفتوآمد راحتتر و روانتر را فراهم میآورد. با به کارگیری مفهوم هوشمندی در سامانه حملونقل مقاصد گردشگری، بدون شک سطح رقابت پذیری شهرها افزایش مییابد.
سئول با استفاده از فناوری دادههای بزرگ خدمات امنتر و پایدارتری را به صورت شبانه روزی در مسیرهای اتوبوس برای شهروندان و مسافران فراهم میآورد.
در لندن اپلیکیشنی برای افراد کمبینا راهاندازی شده است که دستورالعملهای نحوه حرکت را به صورت صوتی در اختیار کاربر قرار میدهد. علاوه بر اینکه چنین اقدامی سامانه حملونقل را به گزینه دردسترستری برای عموم شهروندان تبدیل کرده است، این فناوری به نفع گردشگری نیز استفاده میشود.
افزایش دسترسی گردشگران با ارتقا زیرساختهای حملونقل
برای دستیابی به بازارهای بینالمللی بزرگتر، توجه به سیستمهای حملونقل با عملکرد بهینه حائز اهمیت است و در واقع یکی از مهمترین الزامات برای رونق گردشگری است. یک مطالعه موردی در کشورهای غربی، فرودگاه بارسلون است که گسترش آن طی سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ و از طریق ساخت ترمینال جدید به مساحت ۵۰۰ هزار مترمربع، ترافیک مسافری را به ۵۵ میلیون نفر در سال افزایش داده است.
فرانسه تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۶ با ورود مینیبوسهای بدون راننده نسل چهارم به سامانه حملونقل، استفاده شهروندان از خودروهای شخصی را کاهش دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت هوا در این شهر و متعاقباً افزایش تمایل گردشگران برای سفر به این شهر شود. زیرساختهای این سامانه حملونقل الکترونیکی با در نظر گرفتن تمام استانداردهای ایمنی در سطح اروپا و فرانسه ایجاد خواهد شد.
نظر شما