به گزارش خبرگزاری ایمنا، حضرت فاطمه زهرا (س) با رشادت و فداکاریهای خود، الگویی کامل و جامع نه تنها برای زنان بلکه برای همه افرادی هستند که میخواهند در مسیر دفاع از حق گام بردارند و در برابر ظلمها و حوادث مختلف زندگی، مانند کوه بایستند.
پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) که برخی بهدنبال تحریف اسلام بودند، حضرت زهرا (س) به میدان آمده و با حضورشان اجازه ندادند افرادی که نقاب دین بر چهره دارند، سیره و روش اصیل اسلام که هدیه خداوند به جهانیان بود را زیر سوال ببرند و دین را آنچه به نفع خودشان است تفسیر کنند؛ هرچند در مسیر دفاع از حق، رنجهای فراوانی را متحمل شدند، اما اگر شجاعت ایشان نبود، شاید دیگر اثری از اسلام نمانده بود.
حضرت زهرا (س)، مادری که امر رهبری را هم به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشتند و با خطبههای قاطعانه و شجاعانه خود، مردمانی که در خواب غفلت به سر میبردند را بیدار کرده و در امتداد مسیر نبی قدم برداشتند.
بانویی که الگوی زنان و مردان عالم شد
مهدی امین فروغی، پژوهشگر اسلام در خصوص نقش اجتماعی حضرت زهرا (س) اظهار میکند: خداوند در امتداد بعثت انبیا در آخرین مسیر سیر وحی و تنزیل بر انسانها منت گذاشت و از روی لطف و رحمت، حضرت محمد (ص) را بهعنوان خاتم پیامبران مبعوث کرد تا از سویی آئینه تمام قد اسماً و صفات الهی و از طرف دیگر الگوی تمام و کمال انسانها در راه رشد و تعالی باشند؛ در این راستا خداوند در قرآن میفرماید: «خداوند به واسطه نبیاکرم (ص) بر مؤمنان منت گذاشت و پیامبری را مبعوث کرد که آیات الهی را برای مردم بخواند، تزکیه کند و کتاب و حکمت به آنها بیاموزد..»
وی با بیان اینکه پس از زندگی رسول اکرم (ص)، امام علی (ع) این بار را بر دوش گرفتند، ادامه میدهد: مشیت الهی در شریعت اسلام بر آن شد که در کنار پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)، بانویی را بیافریند که نور وجودش با نور وجود نبیاکرم و امیرالمومنین (ع) از یک منبع بود تا این بانو اسوه تمام و کمال زنان باشد و این حکمت الهی، نشانگر لطف خدا و وسعت دید تعلیمات اسلامی است.
این پژوهشگر اسلام با تاکید بر اینکه اسلام، دین مرد سالارانه نیست، خاطرنشان میکند: پس از پیامبر بانویی وجود دارد که الگوی زنان عالم و وجودش امتداد وجود پیامبر اکرم (ص) است؛ حضرت علی (ع) الگوی خاصی برای مردان و حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی خاص زنان هستند اگرچه هر دو هم برای مردان الگوی کاملی بودند.
امین فروغی تصریح میکند: وجود مبارک حضرت زهرا (س) تنها به خانه محدود نمیشد، بلکه از کودکی در ابلاغ رسالت در امور پیامبری به پدرش یاری میرساندند و چنان دلسوزانه رفتار میکردند که نبی اکرم (ص) فرمودند: «فاطمه برای من به منزله مادری دلسوز است..» حضرت تا دوران بزرگسالی این دلسوزی و همراهی با پیامبر را داشتند و پس از پیامبر، فاطمه زهرا (س) در امتداد یاری رساندن به پدر وقتی متوجه شدند که اسلام از مسیر خودش منحرف شده مثل امام علی (ع) که آیات الهی را برای مردم میخواند؛ تزکیه میکردند و کتاب و حکمت به عنوان وصی پیامبر بر مردم میآموختند؛ در واقع حضرت فاطمه (س) هم در کنار کارهای خانه و تربیت فرزندانی که الگوی انسانها شدند وظایف اجتماعی خود را فراموش نکرد.
خطبهای که در امتداد رسالت پیامبر (ص) بود
وی اضافه میکند: وقتی پس از رحلت پیامبر (ص) که جامعه به انحراف کشیده شد، حضرت در قامت یک مبلغ بزرگ و وصی پیامبر (ص) ظاهر شدند و با کسانی که اسلام را به انحراف کشانده بودند به مواجهه پرداختند و خطبهای خواندند که امتداد رسالت پیامبر (ص) بود.
این پژوهشگر اسلام با بیان اینکه خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) نخستین تفسیر جامع قرآن است، تصریح میکند: در این خطبه حضرت زهرا (س) فلسفه بعثت پیامبر و انبیا را بیان کردند و به احقاق حق خود پرداختند؛ مسئله فاطمه زهرا (س) فقط ظلمی که به عنوان یک زن بر شوهرش رفته نیست، بلکه از ظلمی که بر جامعه اسلامی شده سخن میگویند که بخش عقلانی کار، خواندن خطبه فدکیه بود.
امین فروغی ادامه میدهد: حضرت در بعد احساسی و عاطفی که مختص زنان است وظایفی داشتند؛ مثلاً به سوگواری بر پیامبر (ص) پرداختند و در اشعاری که از ایشان وجود دارد با عاطفه زنانه، انحراف جامعه اسلامی را بیان میکند.
وی اضافه میکند: فاطمه زهرا (س) در عمر کوتاه خود، دوشادوش امام علی (ع)، پیام پیامبر (ص) و رسالتشان را به گوش همه رساندند، در واقع حیات، رفتار و کردارشان، امتداد سیره نبوی بود؛ حضرت فاطمه (س) در کنار امیرالمومنین (ع) به بهترین شکل وظایف خود را انجام دادند.
این پژوهشگر اسلام با بیان اینکه نخستین کسی که در تاریخ اسلام، فریاد برآورد و یادآوری کرد که اسلام دارد از مسیر واقعی خوش خارج میشود یک زن بود، اظهار میکند: حضرت در خطبه فدکیه به بهترین و جامعترین شکل این انحراف را گوشزد کردند و در دفاع از حقانیت امیرالمومنین (ع) داد سخن سر دادند؛ این صرفاً دفاع عاطفی از همسر نیست، بلکه یک دفاع از ولی جامعه و وصی پیامبراکرم (ص)، قرآن و تعالیم اسلامی است.
امین فروغی با اشاره به اهمیت الگو قرار دادن حضرت فاطمه (س) خاطر نشان میکند: بهترین پیشنهاد به بانوان امروز این است که از حضرت فاطمه (س) بیاموزند که میتوان در مقام یک بانو، هم در فعالیتهای اجتماعی حضور داشت و هم در خانه کانون گرمی را فراهم کرد.
وی میگوید: حضرت مردان و زنان را به رشد و تعالی فرا میخواند و در خانه فرزندانی را پرورش داد که چراغ پرفروغی یرای جامعه باشند؛ حضرت، تنها یک مادر، همسر و دختر نبودند بلکه یک اسوه برای همه مردم مخصوصاً بانوان بود که باید سخنان و سیره ایشان را چراغ راه خود قرار دهیم.
آقازادهها حضرت فاطمه (س) را الگو قرار دهند
حجتالاسلام علی صغیرا، کارشناس مذهبی نیز در خصوص جنبه فرهنگی زندگی حضرت زهرا (س) میگوید: واژه فرهنگ از دو کلمه "فر" و "هنگ" تشکیل شده؛ فر به معنی شکوه و هنگ به معنی آهنگ است پس فرهنگ یعنی "شکوه آهنگ"؛ در ایران باستان، پدران ما به خداوند اطلاق "فر"میکردند، زیرا بیشترین شکوه را برای خداوند قائل بودند؛ بنابراین فرهنگ را میتوان آهنگ خدایی معنا کرد.
وی ادامه میدهد: اهل بیت (ع)، رنگ خدایی داشتند و حرکات و سکناتشان بوی خدا میداد و انسان را خدایی میکرد؛ خداوند، قوی، صبور، ستارالعیوب است و اهل بیت (ع) نیز چنین بودند؛ وقتی انسان به خداوند نزدیک شود کارهای خدایی از او سر میزند؛ حضرت زهرا (س) بسیار به خدا نزدیک بودند؛ حضرت ابراهیم (ع) خلیل الله لقب داشت و حضرت فاطمه زهرا (س)، حبیبه الله به معنی دوست خدا که مقامش از خلیل بالاتر است؛ حتی در سن جوانی آنقدر عاشقانه با خدا مناجات میکرد که در سن ۱۷ سالگی پاهایشان از خشوعی که در برابر حق داشتند ورم کردهبود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کسانی میتوانند تأثیرگذار واقع شوند که نزد خدا دارای محبوبیت و مقولیت باشند، خاطرنشان میکند: خداوند میفرماید: «من عزیز هستم و هرکس میخواهد عزت داشته باشد از خداوند اطاعت کند.»؛ در این راستا حضرت زهرا (س) نیز از خداوند اطاعت کرد و وقتی انسانی مثل حضرت فاطمه (س) از خدا اطاعت کند میتواند در جامعه تأثیرگذار باشد.
صغیرا اضافه میکند: نظر حضرت زهرا (س) روی ولایت بود؛ مانند زنانی که قبل انقلاب برای امام (ره) یا در دوران جنگ داشتیم و زنانی که الان داریم؛ همه آنها برای ولایت، سنگ تمام گذاشتند و ولایت شناس بودند؛ حضرت نیز متوجه شد که اگر ولایت و خلافت از دست کسی که خداوند منصوب کرده خارج شود نتیجهاش انحراف اسلام و نابودی ادیان است؛ پس حضرت زهرا (س) خالصانه با توکل بر خدا و با بصیرت خود در دفاع از ولایت به صحنه آمدند و خداوند هم به ایشان کمک کرد.
حضرت فاطمه (س) نقاب دینی افراد ضد دین را کنار زدند
وی تصریح میکند: حضرت فاطمه (س) نقاب دینی افراد ضد دین را کنار زدند و این کار بزرگی است که انسان بتواند افرادی که واقعاً دین ندارند را رسوا کند؛ کسانی که ۲۳ سال به ظاهر برای خودشان آبرو کسب کرده بودند با به میدان آمدن حضرت زهرا (س) رسوا شدند، زیرا پیامبر فرموده بودند: «هرکس فاطمه را آزار دهد مرا آزار داده و هرکس مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده؛ هر کس خدا را اذیت کند لعنت بر او باد.»
این کارشناس مذهبی با اشاره به سبک زندگی تأثیرگذار حضرت زهرا (س) میگوید: ایشان نسبت به فرزندان، بهترین مادر، نسبت به خدا، بهترین بنده و نسبت به پدر، تنها دختری است که در طول تاریخ ام ابیها خوانده شدند؛ همچنین نسبت به شوهر نیز بهترین شوهرداری را ارائه کردند آنچنان که حضرت علی فرمود: «حتی یکبار، فاطمه چیزی نگفت که من خشمگین شوم و هربار او را میدیدم تمام غمهای عالم از دلم بیرون میرفت..»
صغیرا ادامه میدهد: تنها عروسی که لباس عروس خود را به فقیر عطا میکند؛ حتی در جریان هل اتی که در قرآن آمده، روز اول، غذای خود را به مسکین، روز دوم به یتیم و روز سوم به اسیر کافر بخشیدند؛ تمام این اعمال به صورت عملی فرهنگ ساز است.
وی بیان میکند: حضرت مثل برخی مسئولان که کف میدان نیستند و میان مردم نمیآیند نبودند؛ شخصی که زندگیاش با وجود دختر اول شخص عالم بودن، حدود ۱۸ قلم جهیزیه داشت، اما سادگی و بندگی برایش مهم بود و دنبال تجملات نبود؛ تمام اینها فرهنگ ساز است و اگر افرادی که پدرانشان جایگاهی دارند حضرت زهرا (س) را الگو قرار میدادند قطعاً گرایش مردم به دین هم بیشتر میشد.
به گزارش ایمنا، با تمام این صحبتها وظیفه ما شیعیان برای تداوم مسیری که حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار، راهنمایانش هستند این است که در مرحله اول این بانوی گرانقدر را بشناسیم، زندگی ایشان را از جنبههای مختلف بررسی و تلاش کنیم با الگو قرار دادن حضرت، به سعادت دست پیدا کنیم.
نظر شما