به گزارش خبرگزاری ایمنا، کودکان، آسیبپذیرترین قشر هر جامعه به شمار میروند و این در صورتی است که آنها آیندهسازان هر کشور هستند، داشتن امید و انگیزه در تحرک چرخ توسعه جوامع از مهمترین الزامات است و گاهی دردهای جسمی منجر به کاهش امید افراد و به خصوص کودکان میشود.
ابتلای کودکان به دردها و بیماریهای جسمی یکی از دردناکترین اتفاقات است و درد و بیماری به وضوح در کودکان مشخص خواهد بود، تأثیرات بیماری در روند زندگی هر فرد به خصوص کودکان بدون انکار است و بعضی بیماریها از جمله بیماریهای مزمن حتی کودکان را به بستری در بیمارستان میرساند.
بستری شدن در بیمارستانها برای کودکان اثرات خوبی نخواهد داشت و نداشتن اوقات فراغت، تقلیل حال خوب و روحیه و در آخر جا ماندن از روند تحصیلی طبیعی برای کودکان دانشآموزان از تأثیرات این اتفاق به شمار میروند.
در این میان، بیمارستانی در مشهد با تأسیس مدرسهای برای روئیدن جوانه امید در دل کودکان بیمار اقدام کرده است که تأثیرات آن در ترمیم احساس امید و روحیه خوب کودکان دیدنی است و بیشک این اقدام با توسعه امید در کودکان بیمار، بهتر پیش رفتن روند درمانی و بازگشت زودتر به زندگی طبیعی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
اولویت اصلی، دور نماندن از تحصیل و حمایت روحی و روانی است
محمدرضا کشتمندی، مدیر بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عمده بیماران بیمارستان اکبر مشهد از کودکان در سنین مدرسه و درگیر بیماریهایی مزمن از جمله دیابت یا بیماریهای عفونی هستند و گاهی نیاز به بستری طولانی مدت دارند و اولویت اصلی در کنار طی شدن روند درمانی این کودکان، دادن انگیزه و حمایت روحی روانی از آنها است.
وی با بیان اینکه به منظور حمایت روحی و روانی از این کودکان با چندین انجیاو مرتبط با حوزه کودک مراوده داریم و آنها نسبت به برگزاری برنامههای شاد برای این کودکان اقدام میکنند، افزود: با توجه به بستری طولانی برخی از کودکان، دور ماندن از تحصیل و نداشتن اوقات فراغت یکی از مشکلاتی است که برای آنها نمود میکند.
مدیر بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد تصریح کرد: به منظور تداوم تحصیل کودکان بیمار و با هدف اینکه وقفهای در روند طبیعی تحصیل آنها ایجاد نشود، مدرسهای تحت عنوان «امید» به صورت چند پایه در بیمارستان تأسیس شد، آموزش و پرورش استان نیز همراهی بسیار خوبی با بیمارستان داشت و معلم این مدرسه که از بازنشستگان آموزش و پرورش است، به صورت افتخاری در مدرسه آغاز به کار کرد.
وی با بیان اینکه تدریس در کلاس درس این مدرسه به صورت چند پایه انجام میشود، ادامه داد: اولویت اصلی از این اقدام، دور نماندن کودک از محیط تحصیل و حمایت روحی و روانی، بیشتر اقدامات انجام شده در قالب اقدامات فرهنگی و اوریگامی (فن کاغذ و تاکردن) است و تعداد دانشآموزان این مدرسه و سن آنها ثابت نیست.
مدرسه امید رایگان است
کشتمندی با بیان اینکه خدمات این مدرسه به کودکان با درخواست و تمایل آنها است، گفت: تمام فعالیتهای مدرسه امید رایگان است و هیچ هزینهای از کودکان و خانوادههای آنها دریافت نمیشود، بخشی از هزینههای فعالیت این مدرسه توسط بیمارستان و بخش دیگری از آنها توسط خیران تأمین میشود.
وی با بیان اینکه کودکان در این مدرسه شادتر هستند، اضافه کرد: به طور قطع، این اقدام منجر به افزایش روحیه در کودکان بیمار و دور شدن آنها از دردهای جسمی و روحی خواهد شد، در واقع فعالیتهای این مدرسه به عنوان زنگ تفریح به شمار میرود و تأثیرات مثبتی بر آنها خواهد داشت.
مدیر بیمارستان فوق تخصصی اکبر مشهد با اشاره به اینکه حدود یک سال از اجرای این طرح میگذرد، اظهار کرد: این طرح ادامه دار خواهد بود، فضای آن از دیگر بخشها گرفته شده است و با توجه به محدودیت در خصوص فضای فیزیکی، همچنان تداوم این طرح مد نظر خواهد بود.
وی با بیان اینکه بسیاری از فرزندان کارکنان بیمارستان کودک هستند و لزوم وجود مهدکودک در بیمارستان احساس میشود، افزود: سرمایهگذاری خیران در خصوص فضای فیزیکی یکی از مواردی است که منجر به حمایت در این مسیر خواهد شد و فعالیت خیران در حوزه آموزش نیز از دیگر درخواستهای موجود است.
الهه دادمحمدی، معلم مدرسه امید که ۳۳ سال سابقه آموزشی دارد، در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: تدریس در بیمارستان، یکی از اقداماتی است که منجر به متوقف نشدن روند تحصیلی کودک و افزایش امید و انگیزه او میشود و از مهرماه سال گذشته تدریس در بیمارستان اکبر مشهد را آغاز کردم.
وی با اشاره به حضور خود در مدرسه امید برای روزهای پنجشنبه، میافزاید: تمام انرژی برای گذراندن روزهای دیگر هفته، از روزهای پنجشنبه و تدریس در بیمارستان تأمین میشود و پیگیر بودن کودکان برای برگزاری کلاس درس در مدرسه امید یکی از جوانههای امید و خوشحالی در دل است.
معلم مدرسه امید تصریح میکند: برخی از کودکان به محض ورود به مدرسه با توجه به داشتن دردهای جسمانی شروع به گریه کردن میکنند، اما با ساخت یک اوریگامی آرامتر، حال دل آنها خوب و سپس تدریس آغاز میشود، استفاده از بازی و اوریگامی برای تدریس کودکان علاوه بر دادن احساس خوب به آنها، در یادگیری بهتر درس تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه شاد شدن کودک، شاد شدن دیگر افراد بزرگسال را نیز به همراه دارد، ادامه میدهد: با دیدن شادی کودکان، ما نیز شاد میشویم و بیرون رفتن آنها با حال خوب از مدرسه بیمارستان، منجر به افزایش انگیزه برای ادامه فعالیت خواهد بود.
دادمحمدی با بیان اینکه تدریس در بیمارستان امید در کنار درمان کودکان به عنوان فعالیتی امیدبخش است، میگوید: درس انتخاب شده برای تدریس به خواست خود دانشآموزان امید خواهد بود و این موضوع نیز یکی از اقداماتی است که در روحیه آنها تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه شوق و ذوق کودکان برای حضور در مدرسه بیمارستان بسیار جالب است، اضافه میکند: نحوه تدریس برای یک کودک باید با توجه به روحیات او باشد و بیمار بودن کودکان یکی از فاکتورهایی است که برای انتخاب نحوه تدریس برای آنها در نظر گرفته میشود.
معلم مدرسه امید با بیان اینکه اطلاع دادن به دانشآموزان در خصوص آغاز روز تحصیلی مدرسه با حضور در بخش انجام میشود، میافزاید: حضور در مدرسه امید برای تمام کودکان بیمارستان امکانپذیر است و تنها موضوعی که ممکن است منجر به حاضر نبودن آنها در بیمارستان شود، تمایل نداشتن آنها است.
تأسیس مدرسه در بیمارستان به عنوان مرهمی در میان تمام دردها و بیماری برای کودکان، نوید از جریان داشتن زندگی میدهد، زیرا حال خوب دل، حال خوب جسم را به دنبال دارد و ترمیم انگیزه کودکان بیمار به طور قطع طی شدن سریعتر و بهتر روند درمانی را به دنبال خواهد داشت.
طرحهایی این چنین بذر امید را دلهای بیماران میکارد، آن را رشد میدهد و درخت تنومندی از آن میسازد که با هیچ تبری از پا در نمیآید، چه خوب که طرحهای این چنین در دیگر بیمارستانها نیز به اجرا گذاشته شود و قلب آیندهسازان کشور را روشن سازد.
نظر شما