به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان معصومه نجفی پازوکی امروز _ چهارشنبه پانزدهم آذر_ در حاشیه نشست با معاونان آموزشی مناطق استان خوزستان در جمع رسانهها اظهار کرد: باید آموزش شایستگی محور به جای آموزش سنتی جایگزین شود، برای تحقق این امر نیازمند آموزش معلمان، ایجاد موقعیتهای یادگیری متنوع توسط آموزگاران، به روز رسانی نظام ارزشیابی و استفاده از فنآوری هستیم.
وی افزود: روش سخنرانی و حافظه محوری در تدریس معلمان باید تغییر کند، برای تغییر این رویکرد نیازمند جریان سازی هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: سند راهبردی آموزش و پرورش سال ۱۳۹۰ ترسیم و در سال ۱۳۹۴ ویرایش شده است اما در سند راهبردی به عنوان نقشه راه، که ما ترسیم کردهایم تلاش شده تا به صورت عملیاتی یک نظام آموزشی را تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: وجود چنین نقشه راهی سبب میشود تا انرژی و امکانات موجود به درستی مدیریت شود و همافزایی در اهداف عملیاتی شکل خواهد گرفت.
نجفی پازوکی در خصوص توانمندسازی معلمان از طریق شبکه سازی تصریح کرد: در این روش آموزشها به صورت مقطعی نیست و معلمان به صورت دائم در حلقههای گفت و گو آموزش میبیند و طراحی آموزشی و موقعیتهای یادگیری خود را به اشتراک میگذارند.
وی در خصوص برگزاری یک روز بدون کیف خاطر نشان کرد: این روز قطعهای از پازل تغییر رویکرد آموزش ابتدایی است. معلمان باید فراگیرند که چگونه بدون کتاب موقعیت یادگیری خلق کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص هدف از سفر به استان خوزستان تصریح کرد: خوزستان یکی از استانهای پهناور با ۴۰ منطقه آموزشی است به همین جهت تصمیم گرفته شد در جهت اشاعه رویکردهای معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از نزدیک با فعالان این حوزه در خوزستان دیدار کنیم.
وی اضافه کرد: در جلسه با معاونان آموزش ابتدایی نواحی و مناطق استان خوزستان اهداف و رویکردهای تحول آفرین در آموزش ابتدایی مطرح و بازخوانی شد.
نجفی پازوکی ادامه داد: در حال حاضر در استان خوزستان ده هزار معلم شبکه سازی شدهاند و گفت و گوی آموزشی جدید را مطرح میکنند.
وی در خصوص پراکندگی جامعه هدف آموزش ابتدایی در استان خوزستان خاطر نشان کرد: جمعیت هدف آموزش ابتدایی در برخی مناطق خوزستان دو هزار و در برخی دیگر تا بیش از ۵۰ هزار نفر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با بیان اینکه بازدید و گفت وگوهای حضوری چالشهای میدانی را آشکار میکند ادامه داد: یکی از چالشهای مطرح شده نحوه تدریس دانش آموزان عشایری است که از استان همدان به استان خوزستان وارد میشوند، یک هزار دانشآموز با فواصل اندک در چادرهای عشایر در کلاس درس حضور مییابند.
وی تاکید کرد: استان خوزستان به عنوان میزبان این عشایر بار سنگینی در حوزه آموزش و تأمین نیروی انسانی برعهده دارد، مطابق آئین نامه کلاسهای عشایری، استان مبدا باید به همراه دانش آموزان عشایری خود معلم بفرستد زیرا شروع آموزش آنها در این استان است.
نظر شما