به گزارش خبرگزاری ایمنا فارس، علیرضا راستیار، امروز_ سه شنبه چهاردهم آذر _ در نشست مدیران پاسخگو استانداری فارس با حضور خبرنگاران اظهار کرد: استان فارس با داشتن ۲۱ هزار کیلومتر راه رتبه یک کشور را دارد که از مجموع راههای استان مسیر آزاد راهی نیز به طول ۲۱۲ کیلومتر اضافه شده است و تنها رینگ باقیمانده آزاد راه شیراز به بوشهر است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محورهای استان بهسازی و روکش آسفالت شده است، افزود: در سفر دوم رئیس جمهور به استان در سه فصل تخصیص اعتبارات به این اداره کل صورت گرفت که ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بابت احداث و تکمیل راههای روستایی، ۳ هزار میلیارد ریال بابت نقاط حادثه خیز و چهار هزار میلیارد ریال برای روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی استان در پیش نویس مصوبات سفر قید شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس اظهار امیدواری کرد: با تصویب و ابلاغ این اعتبارات بتوانیم برنامه ریزی اجرایی را داشته باشیم.
راستیار در ادامه به موضوع رفع نقاط حادثه خیز جادههای استان اشاره و اضافه کرد: در سال گذشته ۹۶ نقطه حادثه خیز جدید شناسایی شد که از این تعداد تاکنون ۵۶ نقطه اصلاح شد و پیش بینی میشود که با تکمیل نقاط حادثه خیز باقیمانده، باقی نقاط تا شهریورماه ۱۴۰۳ رفع شود.
وی خاطر نشان کرد: میزان اعتبارات مورد نیاز برای رفع نقاط حادثه خیز استان سه هزار میلیارد ریال است که در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری به استان فارس تخصیص این اعتبار پیش بینی شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس در ادامه تصریح کرد: طی سال جاری و گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال قرارداد نگهداری راههای استان منعقد شد که به منظور مدیریت منابع، تجهیزات خط کشی توسط اداره کل راهداری استان خریدار شد و هم اینک ۹۰ درصد محورهای استان با دستگاه متعلق به این اداره کل خط کشی میشود.
راستیار اضافه کرد: با این اقدام ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط کشی راههای استان انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد: بالغ بر ۲ تا ۶ درصد هزینه احداث یک راه برای نگه داری از آن است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با اشاره به فرا رسیدن هفته حمل و نقل و راهداری، اظهار کرد: فعالیتهای راهداری برای مردم قابل رؤیت است و در ایامهای مختلف سال همچون ایام نوروز، راهداری زمستانه، بازگشایی مدارس، ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر، جابجایی زائرین از مبادی شهرستانهای استان حضور مستمر نیروها برای خدمت رسانی بارز است.
راستیار با اشاره به اینکه اداره کل راهداری استان فارس تعداد ۳۸۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین را برای عملیات در اختیار دارد، افزود: از ابتدای دی ماه تا پایان سال جاری تیپ زمستانه در سراسر جادههای استان حضور دارد و در ۱۰ روز پایانی سال گارد زمستانه و نوروزی را خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه استان فارس رتبه یک کشوری در حوزه ناوگان حمل و نقل با تعداد ۴ هزار و۲۰۰ ناوگان را دارد، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی ۶ هزار راننده فعال داریم که سهم جابجایی مسافران برون شهری این استان از طریق ناوگان برون شهری طی هشت ماهه نخست سال جاری افزون بر ۱۸ میلیون نفر بوده است.
راهداری هیچ گونه مسئولیتی در خصوص آزاد راه شیراز _ اصفهان ندارد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس در ادامه این نشست در خصوص آزاد راه شیراز _ اصفهان و اقدامات اجرایی در کمربندی شیراز، اظهار کرد: کلیه مراحل نگهداری از آزاد راه شیراز _ اصفهان در حوزه با شرکت احداث کننده است و باید تمام نواقص توسط شرکت رفع شود.
راستیار تاکید کرد: مجموعه راهداری اداره کل استان تا زمان دوره بازگشت سرمایه این آزاد راه هیچ گونه مسئولیتی ندارد و صفر تا صد عملیات لکهگیری، برفروبی محور و ایمن بودن محور با شرکت احداث کننده است.
وی خاطر نشان کرد: نظارتها در این حوزه وجود دارد اما شرکت احداث کننده مکلف به اصلاح نواقص در این محدوده است.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس بر اساس دستور و تاکید رئیس کل دادگستری استان فارس مبنی بر رفع نواقص آزاد راه، ایجاد پایگاههای اورژانس، پلیس راه، ایستگاههای راهداری و مجتمعهای خدمات رفاهی جزو مواردی است که احداث ساختمانهای برخی از این مجموعهها انجام شده است.
راستیار در خصوص دوربینهای ثبت تخلف آزاد راه، خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات جانمایی ۲۴ دوربین ثبت تخلف در آزادراه جانمایی شده است و بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان راهداری کشور و شرکت توسعه و ساخت آزاد راههای کشور تشریفات برگزاری برای انتخاب یک شرکت برای نصب دوربینها در حال انجام است.
وی اضافه کرد: زمان بندی اعلام شده جهت نصب دوربینها در آزاد راه ۸ ماه آینده است و بهره برداری از دوربینها شش ماه آینده است. اما در حال حاضر پلیس به صورت موردی از دوربینهای سیار استفاده میکند تا کنترل سرعت انجام شود.
به گزارش ایمنا، نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر استان فارس، کمبود منابع و نیروی انسانی، عدم امکان راه اندازی اداره راهداری در ۶ شهرستان تازه تأسیس فارس، روکش آسفالت راههای اصلی و فرعی استان از دیگر موضوعاتی بود که مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان فارس به آنها اشاره کرد.
نظر شما