بکارگیری ۱۰ هزار دکتر-معلم در راستای تحول پژوهشی آموزش و پرورش

رئیس پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش از وجود ۱۰ هزار دکتر-معلم (معلمان دارای مدرک دکتری) در کشور خبر داد و گفت: بنا داریم این ۱۰ هزار دکتر-معلم را برای تحول پژوهشی آموزش و پرورش به‌کارگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علی محبی عصر امروز -سه‌شنبه چهاردهم آذر- در جشنواره تجلیل پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قزوین که در سالن اجتماعات کوثر برگزار شد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش ما از ساختار پژوهشی گرفته تا ضوابط و مقررات این حوزه ایراداتی وجود دارد و این همه موانع شکوفایی در آموزش و پرورش هستند که البته برخی از آن‌ها در قالب برنامه هفتم توسعه برطرف شده‌اند.

وی افزود: در زمان مرحوم مصدق قانونی به نام منع مداخله کارکنان دولت در قراردادها تصویب شد که بعدها در مسیر خود اصلاح شد و البته کماکان برای معلمان پژوهشگر و مظلوم ما منع مداخله همچنان پابرجا بود و بنابراین به جای معلمان ما باید اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها قرارداد پژوهشی با وزارت آموزش و پرورش ببندند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این مشکل در قانون برنامه هفتم توسعه حل شد و طبق قانون پنج‌ساله برنامه هفتم معلمان می‌توانند در ایام فراغت و تعطیل خود فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و تربیتی فوق برنامه داشته باشند و دیگر هیچ مانعی برای پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها در این حوزه وجود ندارد.

محبی یادآور شد: همچنین در قانون جدید برنامه هفتم توسعه استفاده از مدرسه و اماکن آموزشی و پژوهشی در بیرون از ساعت آموزشی هم مجاز دانسته شده و بعد از ابلاغ این قانون توسط شورای نگهبان دست مدارس و معلمان ما باز خواهد بود.

وی از وجود ۱۰ هزار دکتر-معلم (معلمان دارای مدرک دکتری) در کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحصیلات عالی این دکترمعلمان و تجربیات میدانی آن‌ها در کف مدراس به یقین این‌ها از استادان هیئت‌علمی برای کار پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش شرایط بهتری دارند و بنا داریم این ۱۰ هزار دکتر-معلم را برای تحول پژوهشی آموزش و پرورش به‌کارگیری کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در بازنگری ساختار آموزش و پرورش نخستین بخشی که ذبح شد پژوهش بود، تصریح کرد: در حال حاضر در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها یک معاونت به نام معاونت پژوهشی، برنامه‌ریزی، پشتیبانی، منابع و مالی داریم و همه این بخش‌ها را در قالب یک معاونت تعریف کرده‌اند که دیگر سهمی برای پژوهش باقی نگذاشته‌اند.

محبی ادامه داد: با توجه به اینکه مسائل پشتیبانی و مالی باید به سرعت در این معاونت حل شود، بنابراین اصلاً اجازه فکر کردن به پژوهش را به این معاونت‌ها نمی‌دهند؛ با این حال قرار بوده ساختار آموزش و پرورش مطابق با سند تحول بنیادین بازطراحی شود که خوشبختانه پژوهشگاه مطالعات وزارت‌خانه این بخش را به عهده گرفته است.

فرهنگ پژوهش در مدارس نهادینه شود

نقی سیاهکالی‌مرادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در این جشنواره ضمن تبریک هفته تحقیق و پژوهش جایگاه تحقیق را در پیشرفت و توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور مهم برشمرد و اظهار کرد: نقش و جایگاه پژوهش در رفع چالش‌های آموزش و پرورش بسیارمهم است و قطعاً یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب شناخت، آگاهی، توسعه و تفکر پژوهش است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش نقش مهمی در توسعه هر کشوری دارد و ارتباط تنگاتنگی بین نظام تعلیم و تربیت و مطالعات پژوهشی وجود دارد و البته شناخت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی در آموزش و پرورش می‌تواند در اشاعه و تقویت فرهنگ پژوهش مؤثر باشد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در فضای آموزشی، ادامه داد: برای نهادینه کردن این فرهنگ باید زیرساخت‌های آن از مدارس آغاز شود که در این صورت پیشرفت عظیم علمی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

سیاهکالی‌مرادی راهکارهای پیش‌بینی شده در سند تحول بنیادین را برای تحقق اهداف پژوهشی مؤثر دانست و گفت: تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: برای تربیت افرادی پژوهنده و محقق برای حل مسائل امروز و آینده کشور نیازمند توجه جدی به این مهم و نهادینه کردن این فرهنگ در مدارس هستیم.

کد خبر 709671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.