به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان تأمین اجتماعی، عمران نعیمی در پاسخ به این سوال که افرادی که مدعی اشتغال و احتساب سابقه بیمهای هستند، آیا الزامی به مراجعه به مراجع حل اختلاف قانون دارند یا خیر اظهار کرد: بیمهشدگان در این زمینه الزامی ندارند و افرادی که مدعی اشتغال در کارگاههای مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند ولی کارفرما حق بیمه دوران اشتغال ادعایی آنان را به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت نکرده است لازم نیست به ادارات کار مراجعه کنند و میتوانند درخواست خود را همراه با مدارک و مستنداتی از جمله قرارداد کار، فیش حقوقی و مدارک مالی و دستمزدی که اثباتکننده رابطه اشتغال و دریافت دستمزد است، مستقیم به کمیتههای ادعای اشتغال مستقر در شعب بیمهای سازمان تأمین اجتماعی جهت طرح و بررسی در این کمیتهها ارائه کنند و ضرورتی ندارد ابتدا به اداره کار مراجعه کنند.
وی افزود: طرح ادعای اشتغال پیش از طرح دادخواست در شعب دیوان عدالت اداری قابل رسیدگی در شعب سازمان تأمین اجتماعی است، بر اساس دادنامههای هیئتعمومی دیوان عدالت اداری و مفاد رأی وحدت رویه شماره ۷۲۰ مورخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۳ دیوان عالی کشور و تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری، طرح شکایت در شعب دیوان عدالت علیه سازمان تأمین اجتماعی منوط به طرح، بررسی درخواست و صدور رأی در کمیتههای ادعای اشتغال واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی است.
مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمیناجتماعی گفت: لازمه طرح شکایت علیه سازمان در دیوان عدالت اداری در ارتباط با ادعای اشتغال، طرح درخواست ادعای اشتغال و احتساب سابقه در کمیتههای ادعای اشتغال شعب سازمان و اتخاذ تصمیم از سوی این کمیتهها است و بیمهشدگان پیش از مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری میتوانند ادعای خود را در این شعب مطرح کنند.
وی افزود: تنها بعد از اعلام نظر قطعی کمیتههای تخصصی سازمان تأمین اجتماعی در مورد سوابق بیمهای ادعایی، بیمهشدگان این سازمان میتوانند در صورت اعتراض به رأی صادره به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و درخواستهای احتساب سوابق بدون طرح اولیه آن در این کمیتهها، قابل طرح در دیوان عدالت اداری نخواهد بود.
نعیمی اضافه کرد: بیمهشدگانی که لیست حق بیمه آنان همه ماهه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشود، با توجه به اینکه مندرجات لیست حق بیمه شامل دستمزد، روزهای کارکرد و عنوان شغلی مبنای برقراری تعهدات بلندمدت و کوتاهمدت آنان از سوی سازمان تأمین اجتماعی قرار میگیرد؛ میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا با استفاده از برنامه کاربردی تأمین من و مشاهده لیست حق بیمه ارسالی، چنانچه اطلاعات لیستهای حق بیمه منطبق با واقعیت نباشد، ظرف شش ماه از تاریخ ارسال لیست حق بیمه، مراتب را به این سازمان اعلام کنند تا حسب مورد با ارائه مدارک و مستندات در این خصوص تصمیمگیری شود.
نظر شما