به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، برلین با سرمایهگذاری ۸۰ میلیون یورو از صندوق ویژه آب و هوا در حال آماده شدن برای راهاندازی یک سامانه قطار شناور مغناطیسی یا همان MagLev است .
MagLevکه از عبارت Magnetic levitation به معنای شناوری مغناطیسی گرفته شده یک قطار مونوریل است که در ساخت آن از دو مجموعه آهنربا استفاده میشود: یکی برای بلند کردن و شناور کردن قطار روی ریل و یک مجموعه برای رانش قطار به سمت جلو.
قطار در امتداد یک مسیر آهنربایی که ثبات و سرعت قطار را کنترل میکند حرکت میکند. به حرکت درآوردن و شناورسازی به هیچ قطعه متحرکی نیاز ندارد و با سیستم قطارهای مونوریل الکترومکانیکی که دارای چندین قطعه متحرک در هر بوژی (سیستم حرکتی واگن) هستند، متفاوت است و درنتیجه اصطکاک قطار در تماس با مسیر از بین میرود. به همین دلیل قطارهای مغناطیسی بیصداتر از آنها است و قابلیت حرکت با سرعتهای بسیار بالایی را دارند.
فناوری که قرار است در ساخت قطار شناور مغناطیسی آلمان استفاده شود، در حال حاضر در شانگهای چین استفاده میشود که در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده و اکنون به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. کره جنوبی و ژاپن نیز در سامانه حمل و نقل خود از قطارهای MagLev استفاده میکنند.
این اولین بار نیست که برلین میخواهد از قطار Maglev استفاده کند؛ در سال ۱۹۸۴ نیز این فناوری به صورت آزمایشی اجرا شد که M-Bahn نام داشت. این قطار، حمل و نقل مسافرین را در سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱، بر یک خط ۱.۶ کیلومتری و با سه ایستگاه انجام میداد اما پس از سقوط دیوار برلین، این خط از بین رفت.
مکان ساخت مونوریل برلین هنوز مشخص نشده است، اما یقیناً در محلی ساخته میشود که پس از مرحله آزمایشی بتوان از آن استفاده کرد. تکمیل این زیرساخت نسبت به خط مترو بسیار ارزانتر و سریعتر خواهد بود و در کمتر از دو سال راهاندازی میشود. امید است که این امر باعث کاهش ترافیک خودروها و انتشار گازهای گلخانهای در برلین شود. برلین قصد دارد با بهرهبرداری از قطار شناور مغناطیسی، هوای پاکی را تا سال ۲۰۴۵ به ارمغان بیاورد.
نظر شما