به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تحلیلها نشان میدهد هرچند شرکتهای سراسر جهان نسبت به اجرای تعهدات صفر انتشار خالص متعهد هستند، اقدامات تأثیرگذار در این زمینه با سیاستهای شرکتی در تضاد است، در واقع لابیگری تعهدات آبوهوایی با تضعیف بیش از نیمی از شرکتهای برتر جهان همراه است، به این ترتیب این شرکتها برای سیاستهایی لابی میکنند که با تعهدات آنها برای کاهش انتشار کربن در تضاد است.
لابیگری به عمل ویژهای با بهکارگیری روشهای حقوقی و مدیریت روابط اجتماعی اطلاق میشود که در راستای نفوذ یک دیدگاه مشخص در افکار عمومی، اهداف شرکتی یا دستگاههای حکومتی انجام میگیرد؛ لابیگری شامل فعالیتهای مستقیم تأثیرگذار بر سیاست شرکتها و فعالیتهای انجمنهای صنعتی آنها میشود.
در ارزیابی ۲۹۳ شرکت جهانی مشخص شد که نزدیک به ۶۰ درصد از شرکتهایی با آلایندگی خالص صفر یا متعهد به اهداف آبوهوایی، به دلیل لابیگریهای جدید خود در معرض خطر «شستوشوی سبز خالص صفر (net zero greenwash)» قرار دارند. این اصطلاح به معنای ادعای تلاش برای کاهش انتشار آلایندههای شرکت به صفر خالص است، در حالی که آن شرکت هیچ برنامه معتبری در این زمینه ندارد و عملیات یا مواد مورد استفاده آن بهطور عمد مبهم و غیرمشخص است.
به این ترتیب بسیاری از شرکتها نهتنها تصمیم میگیرند تعهدات اقلیمی خود را با لابی کردن علیه اقدامات اقلیمی تضعیف کنند، بلکه تعهدات صفر خالص آنها نیز معتبر نیست. بنابراین مسئولان جهانی بهمنظور جلوگیری از شستوشوی سبز خالص صفر و نیاز به همسویی لابیهای شرکتی با تعهدات آبوهوایی در حال پیروی از رهنمودهای گروه کارشناسان سطح عالی سازمان ملل متحد هستند.
این رهنمودها در سال ۲۰۱۵ برای تشویق اقدام برای مقابله با بحران آبوهوایی ارائه شد و شرکتهایی را مورد هدف قرار داد که در معرض مهمترین ریسک «خالص صفر سبز» قرار دارند. این شرکتها اهداف اقلیمی دارند، اما از تضعیف سیاستهای اقلیمی یا گسترش صنعت سوختهای فسیلی حمایت میکنند.
مقابله شرکتهای جهان با اقدامات آبوهوایی
امروزه بسیاری از شرکتها نهتنها تصمیم میگیرند با لابی کردن علیه اقدامات اقلیمی، تعهدات خود را تضعیف کنند، بلکه تعهدات صفر خالص آنها نیز به سادگی قابل اعتماد نیستند. در واضحترین اقدامات، این شرکتها از ارائه یک سیاست آبوهوایی همراستا با طرحهای در دست انجام و طرحهای پیشنهادی اصلاحات مکانیزم حفاظتی زمین (گلنکور در استرالیا) یا با قوانین پیشنهادی آژانس حفاظت از محیط زیست در زمینه توسعه نفت و گاز (اکسون موبیل در ایالات متحده) مخالفت میکنند. شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۸ به صفر خالص برسد، با هدف پیشنهادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۵ برای کاهش ۱۰۰ درصدی انتشار دیاکسید کربن برای خودروها و وانتهای جدید مخالفت و از تلاشها برای تضعیف استانداردهای آلایندگی ایالات متحده برای وسایل نقلیه سبک حمایت کرد.
در واقع یک گسست عمده بین آنچه شرکتها در مورد صفر خالص شدن خود برای مردم به اشتراک میگذارند و اقدامات تأثیرگذار آنها در این زمینه دیده میشود و در حالی که بیش از ۹۰ درصد از شرکتهای سراسر جهان به صفر خالص شدن، انتشار صفر، بیکربن شدن و مواردی از این قبیل متعهد شدهاند، ارتباط بسیار ضعیفی بین این ادعا و مشارکت مثبت در سیاستهای آبوهوایی آنها وجود دارد.
شرکتها در دفاع از خود اظهار کردهاند که تلاش دارند اهداف اقلیمی را با نیازهای بسیاری از سهامداران خود متعادل کنند و هدف آنها پشت کردن به سیاستهای آبوهوایی نیست. به این ترتیب سازمان ملل اعلام کرد که شرکتها باید لابیها و تعاملات سیاسی خود را افشا کنند و آنها را با برنامههای آبوهوایی خود هماهنگ کنند، زیرا دلیل اصلی شکست دولتها در پیشبرد اهداف آبوهوایی نفوذ شرکتها و میزان اثر آنها در این زمینه است و تا زمانی که شرکتها تعهدات اقلیمی خود را با حمایت بلندپروازانه از اقدامات سیاستی تحت رهبری دولت مطابقت ندهند، دستیابی به اهداف توافق پاریس غیرممکن خواهد بود.
نظر شما