راه‌آهن خواف-هرات پل ارتباطی کشورهای حوزه دریای خزر به اروپا

مجری راه‌آهن خواف-هرات از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیارد ریالی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف-هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت شش ماه این خط تکمیل شود که با تکمیل آن کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر و از طریق روسیه به اروپا متصل می‌شوند. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حافظ سادات‌نژاد با اشاره به سفر اخیر هیئت افغانستانی به ایران و دیدار و گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی درباره همکاری‌های حمل‌ونقلی درباره همکاری با این کشور برای تکمیل راه‌آهن خواف-هرات اظهار کرد: با توجه به جلسات قبلی که با هیئت افغانستانی در ایران و آن کشور با موضوع راه‌آهن خواف-هرات برگزار شده بود، برخی تعهدات باقی مانده در خصوص این خط آهن پس از تحولات سیاسی در افغانستان را عهده‌دار شد.

وی افزود: اجرای تعهدات افغانستان در این پروژه نزدیک به یک سال به طول انجامید و با نظارت ایران، این خط ریلی به حالت تحویل موقت رسید.

مجری راه‌آهن خواف-هرات گفت: افغانستان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد کار را به سرانجام رساند و باقی‌مانده پروژه به دستگاه‌های مکانیزه نیاز داشت که افغانستان در این حوزه با محدودیت روبه‌رو بود، بنابراین مقرر شد باقی‌مانده مسیر را ایران انجام دهد.

سادات‌نژاد تاکید کرد: در این راستا تأمین منابع مالی این خط از سازمان برنامه و بودجه پیگیری و با همکاری هیئت دولت مناقصه برگزار شد که با توجه به اینکه تعداد پیمانکاران به حد نصاب نرسید، با تمدید این مناقصه در دو مرحله شرکت «جهاد نصر» کرمان در این مناقصه برنده شد و در حال حاضر این پروژه در مرحله مبادله پیمان قرار دارد.

اعزام ۲ قطار از راه‌آهن خواف-هرات

مجری راه‌آهن خواف-هرات ادامه‌داد: پس از ترمیم خسارت‌های وارده توسط دولت افغانستان، با نظارت و هدایت مستقیم مهندسان و مشاوران ایرانی، اعزام قطار از این خط در دو مرحله انجام شد. یک رام قطار دارای ۱۴ واگن به سمت «روزنک» به وزن هزار و ۱۰۰ تن با محموله ریل در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعزام شد.

وی افزود: در مرحله دوم اعزام قطار باری نیز، سه رام قطار ۱۲ واگنه ۲ هزار تن تراورس بتنی را در مهرماه به افغانستان حمل کرد و در ایستگاه روزنک که در فاصله حدود ۸۰ کیلومتری شهر هرات واقع شده است، تخلیه شد.

تکمیل راه‌آهن خواف-هرات تا ۶ ماه آینده

سادات نژاد از انعقاد قرارداد ۱۱۷ میلیارد ریالی با پیمانکار برای تکمیل خط ریلی خواف-هرات خبر داد و گفت: قرار است در مدت ۶ ماه این خط کاملاً تکمیل شود.

وی افزود: به محض مشخص شدن برنده مناقصه، پیمانکار به تجهیز کارگاه در ایستگاه مرزی ایران به نام «شمتیغ» به ارزش ۲ میلیارد تومان اقدام کرد.

مجری راه‌آهن خواف-هرات درباره مزایای اقتصادی و تجاری این راه‌آهن گفت: خط ریلی خواف-هرات در راستای کریدور شمال به جنوب شرق کشور قرار دارد که از بندر چابهار تا زاهدان و از زاهدان به مشهد ادامه دارد.

سادات نژاد اضافه‌کرد: این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ظرفیت جابه‌جایی بار به میزان حدود ۷۰۰ هزار تن را دارد و در سال بیستم بهره‌برداری با توجه به قرارگیری در کریدور شمال-جنوب شرق کشور امکان جابه‌جایی ۸.۸ میلیون تن بار فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: راه‌آهن خواف- هرات شامل ایستگاه مرزی شمتیغ در ایران می‌شود و ایستگاه‌های افغانستان نیز «غوریان» در کیلومتر ۳۰ این مسیر و ایستگاه روزنک در کیلومتر ۶۲ این مسیر ریلی واقع شده است.

سادات‌نژاد تاکید کرد: راه‌آهن خواف-هرات موجب اتصال کشورهای حوزه دریای خزر به یکدیگر می‌شود و این کشورها را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کند.

راه آهن هرات-خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در حال ساخت است.

این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی‌الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

حمید الله سعید، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان و هیئت همراه، شانزدهم آبان در سفر به ایران، با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه حمل‌ونقل دیدار و درباره توسعه و تقویت خطوط هوایی، رفع مشکلات تردد بین دو کشور و مسائل پایانه‌های مرزی، همچنین توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

کد خبر 703846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.