به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد کاظمیفرد اظهار کرد: سرویس نوبتدهی خدمات الکترونیک قضائی با هدف تسهیل فرآیند دریافت نوبت در شعب قضائی مختلف و جلوگیری از اتلاف وقت اربابرجوع در تهران راهاندازی شده است.
وی افزود: در گذشته انواع مختلفی از سرویسهای نوبتدهی وجود داشت و سبب میشد افرادی از داخل و با مراجعه حضوری و برخی دیگر به صورت الکترونیک نوبت دریافت کنند، اما این موضوع دو صف ایجاد میکرد، افرادی که در محل بودند نمیدانستند چه تعداد از نفرات بیرون هستند و افرادی که از بیرون با اخذ نوبت الکترونیک مراجعه کرده بودند، از صف داخل مجموعه اطلاع نداشتند، از اینرو نوبتها واقعی نبود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: سامانه تنظیم، تمام نوبتها (حضوری / الکترونیک) را تبدیل به یک صف میکند و شهروندان چه حضوری و چه غیرحضوری نوبت بگیرند، در یک صف قرار میگیرند و این امر کمک میکند وقتی از بیرون نگاه میکنید، بتوانید میزان شلوغی و خلوتی دفاتر را مشاهده کنید و از تعداد افراد حاضر در صف آگاه باشید.
کاظمیفرد با تاکید بر اینکه دفاتر خدمات قضائی توزیع مناسب جغرافیایی در کشور و شهرها دارند، ادامه دارند: با سامانه تنظیم شهروندان میتوانند دفتر خدمات الکترونیک قضائی را که به آنها نزدیکتر و خلوتتر است انتخاب و برای دریافت خدمات به آن مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: این سامانه در حال حاضر از طریق نرمافزار «آپ» و در پنل قضائی پیامرسانهای «گپ» و «آیگپ» در دسترس است و ظرف چند ماه آینده تمام دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در کشور به این سامانه متصل خواهند شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه شهروندان با ورود به سامانه تنظیم میتوانند میزان تراکم مراجعه را مشاهده کنند، گفت: بسیاری از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی حتی در زمانهای پیک خلوت هستند که این امر به دلیل نبود تعادل در مراجعه و شاید هم به دلیل پراکندگی جغرافیایی دفاتر باشد، اما موضوع دیگر این است که بعضی از دفاتر به دلیل فعالیت و ارائه خدمات به شکلی مناسبتتر شهرت پیدا کردهاند.
کاظمیفرد در مورد نحوه عملکرد سامانه تنظیم تصریح کرد: سامانه تنظیم نفرات حاضر در صف و زمان نزدیک شدن به نوبت با ارسال پیامکی آن را به افراد اعلام میکند تا شهروندان در موعد مقرر به دفتر مراجعه کنند و از خدمات مورد نظر خود بهرهمند شوند.
وی با اشاره به یکی از ویژگیهای این سامانه که در لحظه میتوان تعداد مراجعهکنندگان به دفاتر قضائی را رصد کرد، اضافه کرد: این سامانه در حال حاضر تنها در تهران است، اما در چند ماه آینده سایر استانها نیز تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات افزود: به طور معمول نمایی که از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مشاهده میشود تراکم بالای مراجعه است، اما در این سامانه مشاهده میشود که این حس شلوغی واقعی نیست، چراکه ممکن است یک دفتر خیلی شلوغ باشد، اما دفاتر زیادی وجود دارد که بسیار خلوت است و شهروندان میتوانند با طی کردن فاصلهای کوتاه دفتر دیگری را انتخاب و با مراجعه به آن سریعتر خدمت خود را دریافت کنند، البته زمانی که ترافیک مراجعه در دفتری بالا میرود میتواند به این دلیل باشد که اشکالی در ارائه خدمات وجود دارد و این سامانه میتواند به مرکز آمار جهت رصد این موضوع کمک کند.
کاظمیفرد گفت: در ادامه مسیر، خدمات دیگری نیز روی این سامانه مانند اخذ نظر از کاربران است و نمایش آن برای سایر شهروندان ارائه خواهد شد و برای ما نیز مشخص میشود که اگر دفتری شلوغ است، به دلیل کیفیت بالای ارائه خدمات و تمایل زیاد شهروندان برای مراجعه است یا ایرادی در ارائه خدمات آن وجود دارد که موجب تراکم بالا میشود و همین امر به ارتقای کیفیت خدماتدهی دفاتر الکترونیک خدمات قضائی کمک میکند.
وی با بیان اینکه ۶۰۰ دفتر الکترونیک خدمات قضائی بهزودی به مجموع دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قضائی اضافه خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال با اضافه شدن ۶۰۰ دفتر خدمات الکترونیک قضائی شلوغی را بهطور کامل از بین خواهیم برد.
منبع: میزان
نظر شما