به گزارش ایمنا، مدیران خودرو از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت، مونتاژ کننده برخی از محصولات شرکت خودرو سازی چینی چری است که خودروهای این کمپانی را در قالب دو برند فونیکس و امویام در بازار ایران عرضه میکند. جدیدترین عضو خانواده تیگو ۸ در ایران فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نام دارد که به پیشرانه پلاگین هیبریدی مجهز شده است و در ایران مونتاژ میشود.
خودروهای پلاگین هیبریدی
خودروهای پلاگین هیبریدی که به اختصار «PHEV» نامیده میشوند، از قوای محرکه متشکل از موتور احتراق داخلی و برقی بهره میبرند که هم از سوخت فسیلی و هم از الکتریسیته ذخیره شده در باتریها نیرو میگیرد. این نوع خودروها امکان شارژ باتریها را همانند خودروهای تمام برقی فراهم میکنند و امکان رانندگی به صورت تمام برقی و رانندگی در حالت مشترک (استفاده از هر دو موتور بنزین سوز و برقی) را دارند. خودروهای پلاگین هیبریدی در مقایسه با مدلهای هیبریدی به باتریهای قدرتمندتری مجهز و مسافت قابل پیمایش آنها در حالت تمام برقی بیشتر است.
بررسی خودرو فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
خودرو فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یا همان تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی (PHEV) اولین محصول کراس اوور پلاگین هیبریدی مونتاژی کشور، توسط مدیران خودرو معرفی شد. فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در صورت فول شارژ بودن باتریها، میتواند مسافتی در حدود ۷۵ کیلومتر را طی کند. این خودرو دارای شتاب بسیار خوبی همراه با سواری نرم است. پیش از واردات و یا مونتاژ خودروهای برقی و پلاگین باید زیر ساخت مناسبی از جمله استند های متعدد شارژ در سطح کلان شهرهای ایران و سپس شهرها و شهرستانهای دیگر تعبیه شود، همچنین آموزش تکنسینهای مجرب برای ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان این سبک از خودروها باید مهیا گردد.
خودروهای کراساوور
خودروی نیمه شاسی یا سی یو وی ( Crossover Utility Vehicle یا بهطور مخفف CUV) از نظر شاسیسازی ترکیبی از خودروهای شاسیبلند و خودروهای هاچبک است که در زبان عامیانه به آنها «نیم شاسی» میگویند.
مشخصات فنی خودرو فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو در کنار دو پیشرانه برقی (سوار بر محور جلو) است. قدرت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس از مجموع یک موتور بنزینی و دو موتور برقی تأمین میشود. نهایت قدرت ترکیبی در این کراس اوور به ۳۲۶ اسب بخار میرسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است. قدرت از طریق جعبه دنده ۳ سرعته DHT (جعبه دنده مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخهای جلوی این کراس اوور ۷ نفره میرسد و با این مشخصات تیگو ۸ پرو e+ به قویترین کراس اوور مونتاژی ایران تبدیل میشود. مصرف سوخت تیگو ۸ پرو e پلاس در حالت بنزینی حدود ۶.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است و در صورت فعالیت پیشرانه الکتریکی به صورت همزمان، مصرف سوخت این کراس اوور ۷ نفره چینی به ۱.۵۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر میرسد. شتاب صفر تا صدی این خودرو برابر با ۷.۶ ثانیه است.
مشخصات کلی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
نوع موتور |
خطی بنزینی + دو موتور برقی |
حجم موتور بنزینی |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
توربوشارژ |
ظرفیت باتری |
۱۹.۲۷ کیلووات ساعت |
حداکثر قدرت |
۳۲۶ اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
۵۱۰ نیوتن. متر |
گیربکس |
DHT |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۷.۶ ثانیه |
سرعت |
۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت |
۱.۵۵ لیتر در صد کیلومتر (هیبرید) ۶.۵ لیتر در صد کیلومتر (بنزین) |
بُرد خودرو در حالت برقی |
۷۵ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۶ |
فرمان |
برقی |
بدنه |
کراس اوور |
نوع رینگ |
آلومینیومی |
موتورهای برقی در تیگو ۸ پرو PHEV
پک باتری تیگو ۸ پرو e پلاس ظرفیت ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی دارد و شارژ آن حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان میبرد.
موتور برقی اول | ۷۴ اسببخار +۱۶۰ نیوتن متر |
---|---|
موتور برقی دوم | ۹۴ اسببخار +۱۵۵ نیوتن متر |
مجموع قدرت در حالت برقی | ۸۵ اسببخار |
مجموع گشتاور در حالت برقی | ۱۵۰ نیوتنمتر |
نوع باتری | لیتیومی |
ولتاژ باتری | ۳۵۰ ولت |
ظرفیت باتری | ۱۹.۲۷ کیلووات ساعت |
زمان شارژ باتری | ۳ الی ۴ ساعت |
پیمایش در حالت برقی | ۷۵ کیلومتر |
ابعاد و ظرفیتها خودرو تیگو ۸ پرو PHEV
طول |
۴۷۲۲ میلیمتر |
عرض |
۱۸۶۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۷۴۵ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۷۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۷۶۹ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ – ۷ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۱۹۳ – ۱۱۷۹ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۵ لیتر |
قطر رینگ |
۱۸ اینچ |
حالتهای رانندگی تیگو ۸ پرو e پلاس
حالتهای رانندگی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس شامل رانندگی با یک یا دو موتور الکتریکی، حالت ترکیبی و حالت شارژر باتری با موتور بنزینی است که عبارتند از: HEV+NORMAL /EV+NORMAL /HEV+SPORT HEV+ECO /EV+ECO
امکانات و تجهیزات تیگو ۸ پرو e پلاس
خودرو فونیکس تیگو ۸ پرو PHEV دارای امکانات و تجهیزات زیر است:
- شارژر قابل حمل
- شش ایربگ
- سیستم ضدسرقت بدنه
- سیستم ضدسرقت موتور
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC)
- سیستم کمکی حرکت در سرازیری (HDC)
- دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت HD
- دوربین عقب با خطوط داینامیک
- سنسور پارک جلو و عقب
- سنسور باران
- سنسور نور
- سنسور فشار باد تایر (TPMS)
- سنسور ضدمانع برای سانروف و شیشهها و درب صندوق
- رادار هشدار نقطه کور (BSD)
- رادار هشدار تغییرلاین (LDW)
- رادار هشدار تصادف جلو (FCW)
- رادار هشدار تصادف هنگام دنده عقب (RCTA)
- رادار هشدار برخورد هنگام باز کردن دربها (DOW)
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA)
- سیستم کروز کنترل هوشمند (ACC)
- سیستم ترمز اضطراری (AEB)
- سیستم تنظیم ارتفاع نور اتومات
- چراغ جلو و عقب LED
- چراغ مه شکن عقب
- چراغ چرخشی در پیچ (AFS)
- چراغ روز (DRL)
- چراغ بدرقه
- چراغ ولکام روی آینههای جانبی
- نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ
- خروجی اگزوز دوگانه
- تودوزی چرمی با رنگ قهوهای و مشکی
- مانیتور ۱۲.۳ اینچی به همراه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی صفحه کیلومتر
- تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با پنل ۸ اینچی لمسی
- سیستم عامل اندروید اتو / اپل کارپلی
- بلوتوث
- سیستم پخش سونی با ۸ اسپیکر
- دو پروت USB در ردیف جلو و یک پورت در ردیف عقب
- فرمان برقی دیکات
- تنظیم برقی فرمان در ۴ جهت
- گرمکن فرمان
- صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته برقی
- تنظیم ۴ حالته برقی گودی کمر برای صندلی راننده
- مموری ۳ حالته برای صندلی راننده
- صندلی سرنشین جلو با تنظیم ۴ حالته برقی
- امکان تنظیم برقی صندلی شاگرد از ردیف دوم
- صندلی تاشو ردیف دوم و سوم
- سردکن صندلیهای جلو
- گرمکن صندلیهای جلو و عقب
- کول باکس
- شارژر وایرلس
- کیلس استارتر
- سقف پانوراما با پرده برقی
- آینه تاشو برقی با گرمکن و مموری راننده
- تنظیم خودکار آینه جانبی هنگام دنده عقب
- آینه عقب الکتروکرومیک
رقبای فونیکس تیگو هشت پرو e پلاس
فونیکس تیگو هشت پرو e پلاس در حال حاضر رقیبی در بازار ایران ندارد زیرا توجه به محدودیتهای واردات خودرو، امکان واردکردن خودروهایی مثل میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید به کشورمان وجود ندارد. تا به این لحظه هیچ شرکت دیگری تصمیم به عرضه کراساوور متوسط هیبریدی نگرفته است. بنابراین حداقل تا زمان عرضه یک رقیب جدی، فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار خودرو ایران بیرقیب خواهد بود.
قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو e+
خودروهای هیبریدی به طور معمول گرانتر از نسخههای درونسوز هستند، از این رو انتظار داریم تا قیمت نسخه پلاگین هیبریدی تیگو هشت پرو از دو نسخه پیشین آن گرانتر تعیین شود. قیمت تخمینی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس، در محدوده دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.
نظر شما