به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ اغلب خیابانهای سراسر دنیا در مالکیت خودروها قرار داشت و عابران پیاده کمترین سهم از این فضاهای عمومی را به خود اختصاص داده بود. گسترش کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، گرایش مردم را به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه عمومی به حداقل رساند و همین امر باعث شد افرادی که دارای خودروهای خصوصی نبودند، بهپیادهروی و دوچرخهسواری روی بیاورند. در مدت زمانی بسیار کوتاه، نرخ پیادهروی در سراسر جهان افزایشی باورنکردنی را تجربه کرد و به دنبال آن، مدیران بسیاری از خیابانها را به روی خودروها بستند تا شهروندان راحتتر و ایمنتر به عبور و مرور بپردازند. در بررسیهایی که محققان در مورد اثربخشی پیادهراه شدن بسیاری از خیابانها بر جنبههای مختلف شهری انجام دادند، متوجه مزایای شگفتانگیز آن بر رونق اقتصاد جوامع میزبان شدند که البته محدود به دوران شیوع کرونا نبود و پیش از این نیز در مطالعات مختلف اثبات شده بود. در ادامه به معرفی مهمترین مزایای اقتصادی وجود پیادهروها در شهرهای گذشته و آینده میپردازیم که هریک به سهم خود در بهبود معیشت مردم نقش مهمی ایفا کرده است.
افزایش ارزش داراییها
نتیجه یکی از تحقیقاتی که گروهی از محققان آمریکایی در سال ۱۹۹۹ انجام دادند حاکی از آن بود افرادی که قصد خرید خانه را داشتند، مایل بودند ۲۰ هزار دلار بیشتر پرداخت کنند تا صاحب خانههایی با بیشترین نزدیکی به پیادهراهها شوند. امروزه نیز مردم مایل به سکونت در مناطق میزبان پیادهروهای باکیفیت هستند و همین امر ارزش داراییهایی چنین مناطقی را بهطور قابلتوجهی نسبت به سایر محلههای شهر افزایش داده است.
نتیجه بررسیهایی که توسط محققان استرالیایی نیز انجام شد نشان داد که در خیابانهای مردم-محور میزان رضایت شهروندی بسیاری بالاتر از سایر محلهها است و همین امر افزایش ارزش داراییها را، بسته به مساحت و کیفیت ساخت، بین ۵۰۰ تا سه هزار دلار افزایش داده است. از سوی دیگر، افزایش گرایش مردم به حضور در مراکز تجاری و خرید و فروش از آنها واقع در خیابانهای بسته به روی وسایل نقلیه، ارزش فروشگاههای این مناطق را نیز افزایش میدهد که این امر به سهم خود در رونق معیشت صاحبان کسبوکار نقش مهمی ایفا میکند.
حمایت از اقتصاد محلی
حمایت از اقتصاد محلی از دیگر مزایای اقتصادی وجود پیادهروها در شهرها است که به واسطه حمایت از خردهفروشهای هر منطقه محقق میشود. در واقع زمانی که زمینه تردد راحت و ایمن عابران پیاده از مراکز فروشگاهی وجود داشته باشد، شهروندان خرید از آنها را به پیمودن مسیرهای طولانی برای رفع نیازهای روزمره خود ترجیح میدهند که این امر به سهم خود میتواند افزایش خرید و فروش در منطقه را به دنبال داشته باشد و به رونق اقتصاد منجر شود. مناطق میزبان پیادهراههای متعدد اغلب میزبان مراکز مختلف مانند رستورانها، کافهها، دفاتر اداری و مسکن است و در نتیجه، تعامل در آنها در سطح بالایی قرار دارد که این امر به سهم خود میتواند به افزایش خرید و فروش منجر شود.
سیاتل از شهرهای آمریکایی با بیشترین موفقیت در رونق اقتصادی ناشی از پیادهراهها است که توسعه این مسیرها در آن از طریق تغییر کاربری اراضی و ایجاد مناطق شهروند-محور بهوجود آمده است. پیادهراههای سیاتل که در مجموع ۴۲ خیابان از سراسر شهر را در بر گرفته، شامل فروشگاهها و مراکز تجاری بسیاری است که در آنها تمام خواستههای مردم و صاحبان مراکز بهخوبی برآورده شده است. گزارشها حاکی از آن است که از زمان بسته شدن خیابانهای سیاتل به روی خودروها و تبدیل آنها به پیادهراهها نهتنها رضایت شهروندان از زندگی در شهر افزایش یافته، بلکه آلودگی هوا، سروصداهای دائمی و وقوع سوانح خیابانی به حداقل رسیده که این امر به سهم خود هزینههای مربوطه برای هر مورد را کاهش داده و بر اقتصاد شهر تأثیر مثبت گذاشته است.
کاهش هزینههای تردد
تحقیقاتی که پژوهشگران کالیفرنیا انجام دادند نشان از آن داشت که هزینههای تردد در مناطق پرترافیک شهری برای مردم، بهویژه کارمندان، به دنبال مصرف سوخت، هدر رفتن ساعات کاری، وقوع سوانح خیابانی و لطمه به محیط زیست بسیار بالا است. اگرچه حجم بالای ترافیک معمولاً به بالا رفتن هزینه برای شهروندان منجر نمیشود، با این حال سپری کردن مسیرهای طولانی برای رسیدن به مقصد بسیار پرهزینه است. محققان کالیفرنیایی استدلال کردهاند که در مناطقی با بیشترین دسترسی به پیادهراهها اغلب فضاهای کاری، تجاری، اداری و تفریحی متمرکز است و در نتیجه نیازی به سوار شدن به خودروها برای رفع نیازهای روزمره نیست که این امر به سهم خود میتواند اقتصاد را نیز به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد.
به حداقل رساندن مالیاتها
رهبران تجاری محلی و ملی بر این باور هستند که تراکم پایین جمعیت از یکسو و استفاده نامناسب از فضا، اغلب بهخاطر اولویت بخشیدن به خودروها، میتواند به صرف هزینههای بسیار بالا و مالیاتهای کلانی برای شهرها منجر شود. اداره ارزیابی فناوری آمریکا تخمین زده است که احداث تنها یک خانه در حاشیه شهر نیازمند صرف ۱۰ هزار دلار هزینه بیش از مرکز شهر تنها برای خدمات عمومی است.
جذب گردشگران
شهرهایی که از قابلیت پیادهروی بیشتری برخوردار است، نسبت به سایر نقاط دنیا توجه گردشگران را به حضور بیشتر در خود جلب میکند. تجربه نشان داده است افراد جهانگرد مایل به آشنایی با فرهنگ مردم شهرهای میزبان هستند و پیادهروی قابلیت تماس هرچه بیشتر آنها را با اطراف فراهم میآورد. در چنین شرایطی انجام فعالیتهای مشترک میان ساکنان و گردشگران ممکن میشود که این امر به سهم خود میتواند تجربه سفر را برای افراد جهانگرد دوچندان کند و آنها را به بازدید دوباره از آن در آینده سوق دهد.
وبگاه اداره گردشگری ورمونت در ایالات متحده آمریکا دارای بخشی اختصاصی در مورد مناطقی با قابلیت پیادهروی است که اطلاعات کاملی را در این خصوص در اختیار گردشگران میگذارد و همین امر، باعث افزایش چشمگیر حضور افراد جهانگرد در شهر شده است.
نظر شما