به گزارش ایمنا، فروش سینمای ایران در سال جاری رکورد خوبی را ثبت کرده است، اما فروش تنها یک فیلم بیش از نیمی از فروش کل سینمایی ایران را شامل شد تا این رکورد وارد حاشیه و بحثهای متفاوت شود.
نکته مهم رونق فروش سینما و البته رشد اقتصاد سینما است، اکنون بعد از گذشت نزدیک به ۷ ماه از شروع اکران «فسیل» و صدرنشینی همیشگی این فیلم در آمار گیشه، «هتل» ساخته مسعود اطیابی به صدر پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران رسیده است، انیمیشن «بچه زرنگ» هم دومین فیلم پرفروش گیشه سینما در ۳۰ روز گذشته است. «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیهکنندگی محمد شایسته و «بچه زرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری اکران خود را از پنجم مهرماه آغاز کردهاند.
کل سینما در ۳۰ روز گذشته یک میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۶۸ نفر مخاطب داشته است که این تعداد مخاطب در ۵۱ هزار ۷۴۱ سانس به سینما رفتهاند.
نگاهی به فیلمهای پرفروش
«هتل»
اولین فیلم پرفروش گیشه سینمای ایران در ۳۰ روز گذشته «هتل»، ساخته مسعود اطیابی است، این فیلم مطابق با آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در مدت زمان حضور روی پرده نقرهای ۹۵۷ هزار و ۱۵۸ مخاطب داشته است.
این میزان مخاطب در ۱۷ هزار و ۶۶۶ سانس به سینما رفتهاند و این یعنی بهصورت میانگین در هر سانس ۵۵ مخاطب داشته است، همچنین باید گفت «هتل» از کل فروش سینمای ایران در این ۳۰ روز حدود ۵۴ درصد را شامل میشود.
پژمان جمشیدی و محسن کیایی زوج اصلی «هتل» را تشکیل میدهند و ریما رامینفر، صدف اسپهبدی، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، مریم وحیدزاده، فرزانه قاسمزاده، جواد پولادی و سام نوری سایر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
انیمیشن «بچه زرنگ»
طبق آمار سمفا «بچه زرنگ» در ۳۰ روز اخیر با ۳۲۲ هزار و ۲۸۷ نفر مخاطب در ۹ هزار و ۳۸۶ سانس دومین اثر پرفروش گیشه در این بازه زمانی است. این انیمیشن بهطور میانگین در هر سانس ۳۴ مخاطب داشته و توانسته است ۱۸ درصد از گیشه سینما را به خود اختصاص دهد.
لازم به ذکر است روز گذشته خبر ۲۰ میلیاردی شدن این نمایش منتشر شد، در حالی که در سامانه سمفا همچنان این عدد تغییری نکرده و روی ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مانده است که این مسئله نشاندهنده اختلال در این سامانه است.
«بچه زرنگ» ماجرای پسربچهای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان میداند و راهی سفری پرماجرا برای نجات آخرین ببر ایرانی میشود.
این فیلم سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و پخش آن را فیلمیران به عهده دارد.
این انیمیشن سینمایی محصول مشترک گروه هنرپویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و به همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از هنرمندان جوان ایران ساخته شده است، همچنین بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی کارگردانان این اثر هستند.
«فسیل»
سینمایی «فسیل» بعد از مدتها از صدر گیشه فروش پایین آمده و اکنون با ۱۸۱ هزار و ۶۰ مخاطب در رتبه سوم ایستاده است، نکته قابل توجه این است که این فیلم بعد از حدود ۸ ماه اکران همچنان ۳۷۸ سالن و ۵ هزار ۹۹۰ سانس را برای اکران در اختیار دارد و به فروش ادامه میدهد.
این فیلم با فروشی بیش از ۲۷۰ میلیارد تومانی رکورد جدیدی را در سینمای ایران ثبت کرده است.
پس از این ۳ فیلم «شهر هرت» کریم امینی با ۱۱۱ هزار و ۸۲۹ مخاطب، «نارگیل» داوود اطیابی با ۶۴ هزار و ۸۳ مخاطب و «گیجگاه» عادل تبریزی با ۵۸ هزار و ۲۲۸ مخاطب در رتبههای بعدی قرار دارند.
کمدی، همچنان در اوج
از میان کل آثار در ۶ رتبه ابتدایی گیشه سینما در بازه زمانی بررسی شده تنها «بچه زرنگ» و «نارگیل» برای مخاطب کودک ساخته شدهاند و سایر آثار همه جزو سینمای کمدی بهحساب میآیند، هرچند که این دو فیلم هم با گونه کمدیها بیگانه حساب نمیشوند.
اگر به جمع کمدیهای تخصصی پرفروشی که نامشان را ذکر کردیم (بدون احتساب آثار کودک) فیلمهای «هولیا» اثر مرتضی آتش زمزم، «آهنگ دونفره» اثر آرزو ارزانش و «عروس مردم» اثر مجید توکلی را اضافه کنیم، آثار کمدی در مجموع یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۸۵ مخاطب داشته است که این یعنی از کل گیشه این ۳۰ روز ۷۶ درصد به آثار کمدی اختصاص دارد.
این یعنی آثار طنز تاکنون نقش بسیار مهمی در احیا و رشد اقتصاد سینما داشتهاند.
منبع: فارس
نظر شما