داریوش گلعلیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حوزه هوا و تغییر اقلیم، دو بحث وجود دارد که یکی از آنها قانون هوای پاک است، اظهار کرد: این قانون از سال ۹۶ جایگزین قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد که در آن با احصای حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاهها به منظور تقویت ارزیابی عملکرد، سامانهای طراحی شد و دستگاههایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و این سامانه در اختیار دولت و دستگاههای نظارتی قرار گرفته است.
وی با اشاره به عملکرد دستگاهها در زمینه قانون هوای پاک افزود: مطابق با نظرسنجی تأثیر اسقاط خودروهای فرسوده در آلودگی هوا مشخص شد، اجرای آن در بهبود هوای پاک ۱۰ درصد اثر دارد، مبحث استاندارسازی سوخت مصرفی وسایل نقلیه ۱۰.۸ درصد، بهینهسازی و مصرف سوخت خانگی و صنایع ۱۰.۵ درصد، توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی ۹.۲ درصد، ارزیابی عملکرد مبتنی بر بودجه ۷.۲ درصد، تجهیز نیروگاهها به سیستمهای کنترلی ۷.۲ درصد، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر ۶.۱ درصد و استانداردسازی سوخت مصرفی صنایع و نیروگاهها ۵.۹ درصد است.
۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور وجود دارد
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را یکی از تکالیف اصلی دستگاه اجرایی دانست و تصریح کرد: از حدود ۳۷ میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت، نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که به عنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوا در شهرهای بزرگ نقش ایفا میکنند.
وی با اشاره به اینکه مطابق قانون هوای پاک طی دو سال گذشته حدود ۲۹ هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است، گفت: بر اساس ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو که اصلاحیه آن در مجلس و شورای نگهبان مورد تأیید قرار گرفته است، خودروهای تولید داخل مکلف شدند ۲۵ درصد از تولیدات خود را به اسقاط خودروهای از رده خارج تخصیص دهند.
گلعلیزاده درباره اسقاط خودروهای وارداتی اظهار کرد: چنانچه خودروهای وارداتی کمتر از استانداردهای تولیدی شرکتها باشد، به ازای هر دو دستگاه وارداتی یک خودرو اسقاط میشود، همچنین موضوع اسقاط موتورسیکلتها فرسوده، استفاده از حملونقل پاک و تاکسیهای الکترونیکی در دستور کار شهرداری است.
وی با بیان اینکه بر اساس برگزاری جلسات تاکید کردیم در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دارند، اولویت بر خودروهای الکتریکی باشد، نه دیزلی افزود: اگر قرار است ناوگان حملونقل عمومی را توسعه دهیم و نوسازی کنیم نباید دیگر به سمت اتوبوسهای دیزلی و تاکسیهای بنزینسوز برویم و باید میزان خودروهای برقی را افزایش دهیم.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: اکنون نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار وسایل نقلیه برگه اسقاط برای موتورسیکلت و سواری تولید داخل لحاظ شده است.
وی با بیان اینکه تعداد روزهای ناسالم در نیمه نخست سال جاری با پدیده گردوغبار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در فصول تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل میشود و شاهد این نوع آلودگی هوا در تابستان هستیم.
گلعلیزاده درباره اینکه با انباشت آلایندهها که منشأ انتشار آن بیشتر، صنایع و منابع متحرک است و نقش بخش خانگی هم دور از انتظار نیست در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دما مواجه میشویم، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاهها و انبارها و نیز مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها میتوانیم آلایندگیهای اولیه را نظارت کنیم و این میزان از آلایندگیها را کاهش دهیم.
نظر شما