به گزارش ایمنا، بررسی عملکرد ۳۲ فیلم اکران شده یا در حال اکران سینماهای کشور از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ۱۴۰۲ نشان میدهد مجموعاً ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۳۸۷ نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در ۳ میلیون و ۲۴۲ هزار سانس بلیت تهیه کردند و روی صندلی سینما به تماشای فیلم نشستند که این تعداد مخاطب مجموعاً ۴۶۱۶ میلیارد و ۲۶۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۹۰۳ ریال بهگیشهها واریز شد.
این در حالی است که مقایسه آمارهای نیمه نخست سال گذشته با دوره مشابه امسال، نشان میدهد ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۶۴ نفر بیشتر از سال قبل برای دیدن فیلم مورد علاقه خود بلیت سینما تهیه کردهاند، اینگونه که آمارهای ثبت شده برای عملکرد سینماها در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ اینگونه ثبت شده که ۸ میلیون و ۱۰۱ هزار ۶۲۳ مخاطب فیلمهای اکران شده در آن دوره طی ۳۳۶ هزار و ۶۰۳ سانس بلیت تهیه کردند و مجموعاً مبلغ ۲,۵۵۷ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۴۳۸ ریال به گیشهها واریز کردند که البته بخش عمدهای از تفاوت ریالی درآمد سینماها نسبت به سال قبل مربوط به افزایش نرخ بلیت بوده است.
سهم ۹۴ درصدی آقایان در کارگردانی
از سوی دیگر مقایسه ژانرهای این ۳۲ فیلم فهرست شده در سامانه سمفا به عنوان منبع رسمی اطلاعات و آمار عملکرد فیلمهای کشور از ابتدای سال تا پایان ششمین ماه سال جاری نشان میدهد که علیرغم تفاوت آماری بسیار اندک - ۳ درصدی - میان تعداد فیلمهایی با ژانر اجتماعی و کمدی مخاطبان هنر هفتم کشور در مجموع به ژانر کمدی روی خوش بیشتری نشان دادهاند و به دنبال آن سایر ژانرها مثل اجتماعی، جنگی و.. توانستهاند نظر علاقمندان به سینمای ایران را به خود جلب کند.
این درحالی است که با وجود تاکید بسیاری از منتقدان نسبت به سودآور بودن تولید فیلم سینمایی برای کودکان و البته مهم بودن آن از نظر آموزش به آیندهسازان کشورمان بازهم نیم نگاهی دقیق به تنوع ژانر فیلمهای اکران شده یا درحال اکران دوره مورد نظر کاملاً واضح نشان میدهد که سهم کودکان از این صنعت ناچیز بوده یا به نوعی نادیده گرفته شده است چون از میان ۳۲ فیلم مورد نظر تنها ۳ فیلم در این میان وجود دارد که یکی از آنها قابلیت محاسبه شدن در بخش کمدی را نیز دارد.
البته اگر از مقایسه آماری فیلمهای مورد نظر در این دوره شش ماه نیز بگذریم نکته قابل توجه میزان مشارکت کارگردانهای زن در این گزارش است که بررسی نشان میدهد سهم مردانی که فیلمهای اکران شده یا درحال اکران از اولین روز فروردین تا سی و یکمین روز شهریور ۱۴۰۲ از کل فیلمها ۹۴ درصد بوده است و کریم امینی به تنهایی با دو فیلم فسیل و شهرهرت به تنهایی ۷ میلیون و ۴۶۶ هزار ۳۳۸ نفر یعنی معادل ۶۹.۵۰ درصد از کل مخاطبان شش ماه نخست سال را در اختیار دارد.
عملکرد آماری فیلمها به صورت انفرادی
از سوی دیگر اگر از بررسی و مقایسه عملکرد فیلمهای اکران شده یا درحال اکران در نیمه نخست سال جاری بگذریم نوبت به بررسی موردی عملکرد فیلمها به صورت انفرادی میرسد و نام فیلم فسیل با مجموع ۵ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۵۴ مخاطب که کمی بیشتر از ۵۰ درصد کل مخاطبان برای ۱۱۱ هزار و ۵۱۶ سانس اکران و درآمد ۲۶۰ میلیارد تومانی در جایگاه نخست قرار دارد و به دنبال آن فیلم شهرهرت با فروش یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۸۴ بلیت در ۴۰ هزار و ۶۰۸ سانس و درآمد ۶۲۷ میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۵۰ ریالی جایگاه دوم را در اختیار گرفته است.
فیلم سه کام حبس نیز با مجموع ۴۱۷ هزار و ۳۶۵ مخاطب برای ۱۶ هزار و ۴۱۴ سانس و درآمد ۱۹۶ میلیارد و ۸۱۴ میلیون و ۱۹۰ هزار ریالی سومین رتبه و چهارمین رتبه نیز در اختیار فیلم آهنگ دونفره با ۴۵۲ هزار ۹۸۸ مخاطب برای ۱۹ هزار و ۹۹۷ سانس و درآمد ۱۹۳ میلیارد و ۹۱ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال قرار گرفته است تا جایگاه پنجم به کت چرمی با ۳۰۹ هزار و ۲۴۶ نفر برای ۱۴ هزار و ۰۰۲ نفر ۱۴۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۵۰ ریال برسد.
همچنین عروس خیابان فرشته نیز با ۲۳۷ هزار ۱۱۸ بلیت فروخته شده برای ۱۲ هزار ۷۰۶ سانس و درآمدی معادل ۱۰۱ میلیارد و ۳۳۸ میلیون و ۳۴۰ هزار ریال ششمین رتبه را به خود اختصاص داد و نارگیل ۲ هم با ۲۵۷ هزار و ۶۰۹ مخاطب برای ۱۳ هزار و ۱۶۶ سانس با درآمد یکصد میلیارد و ۹۹۶ میلیون و ۴۱ هزار و ۷۰۰ ریال جایگاه هفتم را در اختیار گرفت و پس از آن فیلم غریب با ۲۳۳ هزار ۸۷۱ بلیت فروخته شده برای ۱۰ هزار و ۲۱۱ سانس و درآمد ۹۷ میلیارد و ۳۳۸ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۵۰۰ ریال به هشتمین جایگاه رضایت داد.
از سوی دیگر نهمین جایگاه با ۲۰۱ هزار و ۷۲۵ مخاطب برای ۱۰ هزار ۲۲۸ سانس و درآمد ۸۵ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۳۲۰ هزار ریالی به عروسی مردم رسید و جایگاه دهم نیز به مصلحت با ۱۸۵ هزار و ۹۸۶ مخاطب برای ۱۲ هزار ۱۶۵ سانس با درآمد ۷۲ میلیارد و ۲۸۷ میلیون و ۴۹۰ هزار ریال اختصاص یافت و البته جنگ جهانی سوم هم با ۱۳۸ هزار و ۹۲۲ مخاطب برای ۶ هزار ۱۲۳ سانس و درآمد ۶۸ میلیارد و ۷۶۵ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال به یازدهمین جایگاه بسنده کرد.
بیمادر هم با مجموع ۱۲۱ هزار و ۳۰۴ نفر مخاطب برای ۸ هزار ۴۰۳ سانس اکران و درآمد ۵۲ میلیارد و ۴۷۱ میلیون و ۵۴۰ هزار ریالی جایگاه دوازدهم و رتبه سیزدهم هم به دسته دختران با ۱۳۷ هزار و ۵۱۹ نفر مخاطب برای ۶ هزار ۹۷۹ سانس و درآمدی معادل ۴۲ میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۵۰۰ ریال رسید تا جایگاه چهاردهم به بابا سیبیلو با ۱۱۷ هزار و ۳۴۵ مخاطب در ۷ هزار ۵۶۸ سانس و درآمد ۴۱ میلیارد و ۸۲۴ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۵۰۰ برسد.
رتبه پانزدهم هم به آخرین تولد با ۸۱ هزار و ۳۶۰ مخاطب در ۵ هزار و ۷۹ سانس و درآمد ۳۷ میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی رسید و پس از آن معجزه عشق با ۷۱ هزار و ۲۶۳ مخاطب در ۳ هزار و ۹۱۳ سانس و درآمد ۲۹ میلیارد و ۱۰۹ میلیون و ۳۹۰ هزار ریال شانزدهمین رتبه را در اختیار گیرد و پس از آن نیز فیلم راهیافته به اسکار ۲۰۲۴ ایران یعنی فیلم نگهبان شب با ۵۵ هزار ۵۱۵ مخاطب در ۴ هزار و ۸۰۶ سانس و درآمد ۲۳ میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۹۵ هزار ریالی در جایگاه هفدهم قرار گرفت.
ستارهبازی که محصول مشترک ایران و آمریکاست با ۴۸ هزار ۴۷۱ مخاطب برای ۲ هزار ۸۲۶ سانس و درآمدی معادل ۲۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون و ۹۳۵ هزار ریال نیز در جایگاه هجدهم ایستاد و یقهسفیدها نیز با ۴۸ هزار و ۹۳۹ مخاطب برای ۳ هزار ۱۰۳ سانس اکران با درآمد ۲۱ میلیارد و ۱۰۴ میلیون و ۵۲۵ هزار ریالی نوزدهمین رتبه را در اختیار گرفت تا فیلم تصور با ۳۷ هزار و ۱۹۴ مخاطب برای ۲۷۵۷ سانس و درآمد ۱۷ میلیارد و ۴۸ میلیون و ۷۶۵ هزار ریال به جایگاه بیستم بسنده کند.
فیلم شهرک نیز با مجموع ۳۰ هزار ۵۳۲ مخاطب برای ۲۸۱۱ سانس کران شده و درآمد ۱۲ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۹۶۰ هزار ریال به رتبه بیست و یکم رسید و در پی آن نیز فیلم بعد از رفتن با ۱۸ هزار ۶۳۱ مخاطب در ۱۵۷۸ سانس و درآمد ۹ میلیارد و ۱۴۴ میلیون و ۵۰ هزار ریالی بیست و دومین جایگاه را در اختیار گرفت تا فیلم دستانداز نیز با ۱۸۲۵۸ مخاطب برای ۱۹۶۴ سانس اکران شده درآمدی معادل ۸ میلیارد و ۴۷۶ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال بیست و سومین جایگاه را به نام خود کند.
تازه وارد هولیا نیز در دوره کوتاه اکرانش مجموعاً ۱۳۱۷۰ مخاطب برای ۵۰۸ سانس اکران درآمدی معادل ۷ میلیارد و ۲۰۸ میلیون و ۳۲۵ هزار ریال را تجربه کرد تا جایگاه بیست و چهارم را در اختیار داشته باشد و بعد از آن نیز آخرین ساخته کیومرث پوراحمد فیلم پرونده باز است با ۱۳۳۱۴ مخاطب برای ۱۷۲۲ سانس اکران شده درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۷۶۹ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال را تجربه کرد تا با این عملکرد جایگاه بیست و پنجم را به دست آورد.
فیلم فصل ماهیسفید نیز با ۱۱۹۸۴ مخاطب برای ۱۳۶۹ سانس اکران شده مجموعاً درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال داشت تا جایگاه بیست و ششم را تجربه کند و بعد از آن هم فیلم ستون ۱۴ با فروش ۸۹۸۶ بلیت برای ۹۷۴ سانس اکران شده و درآمد ۴ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۳۷۵ هزار ریالی جایگاه بیست و هفتم را به نام خود کرده باشد و زنبور کارگر هم که یک فیلم تازه وارد دیگر است در دوره اکران با مجموع ۲۳۰۱ مخاطب برای ۱۱۳ سانس و درآمد یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال فعلاً به جایگاه بیست و هشتم بسنده کرد.
فیلم شماره ۱۰ که یکی دیگر از تازهواردهای فهرست اکران سینماهای کشور است نیز با پایان آخرین روز شهریورماه گذشته مجموعاً ۱۶۵۹ بلیت برای ۱۱۹ فروخت تا با درآمد ۹۴۸ میلیون ریالی خود جایگاه بیست و نهم را به نام خود کرده باشد و در ادامه فیلم ارثیه فامیلی هم با ۱۱۶۸ مخاطب برای ۱۷۰ سانس درآمدی معادل ۴۳۶ میلیون و ۶۴۵ هزار ریال را تجربه کرد تا سیامین جایگاه را در اختیار گیرد و در ادامه فیلم بچههای طوفان با فروش ۷۱۱ بلیت برای ۱۵۷ سانس درآمد ۲۹۲ میلیون و ۶۴۰ هزار ریالی را تجربه کرد تا جایگاه سی و یکم را به نام خود کرده باشد.
اما آخرین جایگاه یعنی رتبه سی و دوم فهرست عملکرد فیلمهای اکران شده یا در حال اکران نیمه نخست سال جاری با فروش ۵۹۵ بلیت برای ۱۴۵ سانس و درآمدی معادل ۲۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به فیلم میان صخرهها رسید.
منبع: تسنیم
نظر شما