به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، علی لطیفی اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از یافتههای مجموعههای مختلف کشور یک مطالعه نیازسنجی انجام دادیم و بالغ بر ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست ما رسید که با تحلیل این یافتهها مجموعهای از شایستگیها احصاء و نظامواره شایستگی بر این اساس تدوین شد.
وی افزود: این نظامواره اکنون تدوین شده و در مرحله پایانی تأمین اعتبار قرار دارد و بر پایه چهار شایستگی اعم از هویت، تفکر، تعقل، ارتباط مسئولانه است. در طراحی کتب جدید و موقعیتهای یادگیری جدید، یکی از نقاط تمرکز آموزش و پرورش توجه بر تأمین این شایستگیها است.
معاون وزیر آموزش و پرورش از تدوین بیانیه هویت در دورههای تحصیلی نیز خبر داد و گفت: بر این اساس میخواهیم مأموریت اساسی هر دوره تحصیلی را مشخص و راهنمای برنامه درسی را اصلاح کنیم، همچنین بازطراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار ما است؛ چراکه جدول عناوین دروس ما از دهه هشتاد تاکنون تغییری نداشته است. امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی اول و دوم پیشنویس کارشناسی را در شش ماهه دوم امسال به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنیم.
وی اضافه کرد: بازآرایی متوسطه دوم نیز در سازمان در حال انجام است. در حال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفهای و کاردانش داریم و اینکه آیا متوسطه دوم باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد، در کارگروه مربوطه در سازمان در حال بررسی است و راهنمای تفصیلی را برای عناوین درسی تولید خواهیم کرد.
لطیفی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی در خصوص بستههای تربیت و یادگیری، تصریح کرد: دوره آموزشی محدود برای توجیه همکاران دوره ابتدایی نسبت به تغییر تحول برنامه درسی با همکاری معاونت ابتدایی برگزار شد و در این دوره معلمان با تجربه مقطع ابتدایی در دوره آموزشی چند روزه شرکت کردند.
چاپ ۱۰۰ درصدی کتب درسی با کاغذ تولید داخل از مهر ۱۴۰۳
وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۷ درصد کاغذ کتب درسی و صددرصد جلد کتب از کاغذ تولید داخل تأمین شد، افزود: امسال کل فرآیند تهیه کاغذ را از محل شرکت داخلی پیش میبریم و سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ کتب درسی ما ۱۰۰ درصد با کاغذ داخلی تولید میشوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در حد فاصل سالهای ۹۱ تا ۹۷ کتبی داشتیم که بدون اجرای آزمایشی و بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدرسه شدند، لذا اجرای کتب نونگاشت بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان به این امر میانجامید که معلمان هیچ فهمی از این کتب نداشتند. سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی تصویب شد و در آن زمان سازمان مکلف بود بخشی از آنچه در این اسناد بر عهده او گذاشته بودند را انجام دهد.
وی ادامه داد: اجرای نظام آموزشی شش، سه، سه آموزش و پرورش را در یک فرآیند بسیار فوری و بدون زمان کافی قرار داد، به طوری که درگیر این مسئله شد که برای پایه ششم ابتدایی بتواند معلمان تأمین کند. در این راستا آموزش و پرورش و سازمان پژوهش برنامه درسی مکلف شدند در بازه محدود زمانی بعضی کتب درسی را برای پایه ششم تولید کنند و این کار بدون اینکه طراحی کافی برای این تولید داشته باشند انجام شد.
لطیفی با بیان اینکه سازمان در آن سال و چند سال بعد آن ناگهان درگیر فرایند تولید کتب بدون پیش نیاز مفهومی و برنامه درسی لازم شد، ادامه داد: در بعضی زمینهها سازمان از ۹۱ تا ۹۷ و ۹۸ کاری نتوانست بکند جز تعدیل و اصلاح کتب سالهای قبل و ارائه آنها به عنوان کتب جدید و این امر به سازمان تحمیل شد. سازمان عنوان این کار را همسو کردن کتب درسی با اسناد تحول گذاشت و این یعنی خود سازمان معتقد بود این کار تنها همسوسازی است و کتب مبتنی بر اسناد تحول نیست.
وی با بیان اینکه طی سال ۹۱ تا ۹۷ کتب آموزشی بدون اجرای آزمایشی به صورت سراسری اجرا شد، گفت: در همه جای دنیا اینگونه است که کتب درسی بعد از اینکه آزمایش را پشت سر میگذارند، وارد مدارس میشوند. با این حال در سال ۹۷ و ۹۸ این فرآیند طاقتفرسا پایان یافت و سازمان در موقعیت تأمل قرار گرفت. ابتدای سال ۱۴۰۱ نقشه راه و طرحوارهای را طراحی کردیم که برای تحول در محتوای آموزشی و برنامه درسی در سطح مدرسه چه باید کرد و در این راه ۱۲ پرسش مهم وجود داشت که سازمان به آنها پاسخ داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی درباره ایجاد تحول در کتب درسی تصریح کرد: اصلاح کل محتوای درسی ۱۲ پایه، ۱۲ سال طول نمیکشد. در حال حاضر نمیتوان زمان دقیقی اعلام کرد که تا پایان آن سال اصلاح به طور کامل انجام شده باشد، اما به طور کلی دو تا سه سال اول معطوف به اصلاح محتوای درسی پایههای اول تا سوم ابتدایی است و پس از آن همزمان اصلاحات متوسطه اول و دوم انجام میشود و همزمان کار تولید محتوا و بستههای جدید را شروع میکنیم.
وی ادامه داد: برای سال آینده در حال تدارک هستیم که اگر مهر ۱۴۰۳ بخواهیم برای پایه اول ابتدایی بسته آموزشی جدید تولید کنیم، باید چه گامهایی را پشت سر بگذاریم. این امر در حال انجام است، همچنین اصلاحات متناسب با چهار شایستگی در نظامواره شایستگی انجام میشود و تغییر در جدول عناوین دروس نیز بر همین مبنا انجام میشود.
سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است
لطیفی با تاکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است، اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبتنام دانش آموز در مدرسه است، بنابراین ابتدا باید ثبتنام دانش آموز در مدرسه قطعی شود چون ما کتب را به مدرسه میفرستیم. در حال حاضر نیز چاپسپاری کتب درسی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به پایان رسیده و از یکی دو هفته آینده چاپسپاری کتب برای مهر ۱۴۰۳ را آغاز میکینم. توزیع کتب از چاپخانه به استانها و از استانها به مدارس در حال انجام است و امسال بالغ بر ۱۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپسپاری کردیم.
وی درباره اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته توسط این سازمان افزود: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانشآموزان را راهاندازی کردیم. همچنین بهسازی کتب درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس ۵۶ کتاب تقویت و مورد بهسازی قرار گرفت. از سوی دیگر در پایه ابتدایی محتوای کتب درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانشآموزان و در برخی تمرینات ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.
انتخاب اختیاری آموزش یکی از دو کتاب «پیامهای آسمانی» و «هدیههای آسمانی» توسط هفتمیها
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی تصریح کرد: شش کتاب در مقطع متوسطه دوم ناظر بر جمعیت و خانواده مورد بازبینی قرار گرفت. امسال سه کتب نونگاشت برای اجرای آزمایشی داریم. یکی از این کتب نونگاشت «پیامهای آسمانی» پایه هفتم است که به طور آزمایشی امسال در مدارس محدودی اجرا میشود و اگر تأیید اجرا را از دبیر و دانشآموز بگیریم، از سال آینده این کتاب به طور موازی با کتاب «هدیههای آسمانی» قبلی قرار میگیرد و دانشآموزان میتوانند انتخاب کنند که کدام کتاب را آموزش ببینند.
وی ادامه داد: دو کتاب نونگاشت دیگر کتاب «کار و فناوری شش و هفت» است که این دو کتاب هم در اجرای آزمایشی قرار دارند. چارچوب این دو کتاب تغییر عمده نکرده است، اما با توجه به گذر ۱۰ ساله از تألیف آن، نیازمند بهروزرسانی بودیم. بخش قابل توجه محتوای این کتاب به صورت چند رسانهای آماده شده است. دوره آموزشی این سه کتب نونگاشت برگزار شده است، اما هر سه اجرای آزمایشی دارند.
نظر شما