به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به تربیت اسلامی توجه به حیاتیترین مقوله است، روی آوردن به تربیت صحیح, پرداختن به ضروریترین امور انسان است و رسالت همه پیامآوران الهی نیز تربیت انسان بوده است، پیادهروی اربعین به عنوان سمبل یک آئین دینی تأثیرات تربیتی شگرفی دارد، ابعاد تربیتی این رویداد بی نظیر را بر فرد، خانواده و جامعه را باید مدنظر قرار داد زیرا میتواند در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای فرهنگی اجتماعی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
پیاده روی اربعین حسینی از وجوه ممتاز هجرت در فرهنگ سیاسی شیعی است که به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی جهانی برگزار میشود، این اجتماع با شکوه مذهبی علاوه بر دارا بودن وجوه ممتاز مذهبی، واجد پیامهای عمیق سیاسی و اجتماعی است.
در فرهنگ و آئین ملل مختلف، برخی رویدادها و مناسبتها هستند که نقطه عطف تاریخی و هویتبخش تمدن آنها محسوب میشوند؛ لذا مقدس شمرده شده و تبدیل به نماد آن فرهنگ و تمدن میشوند و همه ساله با برنامهای شکوهمند، آن رویداد تاریخی را گرامی داشته و هویت تمدنی خود را با آن بازنمایی کرده و آئین خود را از آن طریق ترویج و تبلیغ میکنند؛ بدون شک نهضت عاشورا یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخی تمدن اسلامی است و پیادهروی اربعین نیز یکی از مهمترین نمادهای بزرگداشت و پاسداشت این رویداد بزرگ اجتماعی است که معرف هویت تمدن اسلامی به جهانیان است.
محوریت تنها خانواده و جذب جوانان بود
سجاد حیدری یک موکبدار شهرکردی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار میکند: ارگانهای زیادی با بودجه فرهنگی وجود دارد اما من و با تعدادی از دوستانم طرح ایجاد موکب بدون حمایت ارگانها را دنبال کردیم میخواستیم کار مردمی باشد، محوریت تنها خانواده و جذب جوانان بود این برنامه را در چند نقطه تهران اجرا کردم بعد از اینکه به شهرکرد آمدم یک موکب راهاندازی کردم.
وی میافزاید: یادم میآید یکبار تشییع یک شهید گمنام در موکب صورت گرفت همین زمان سه خانم که بسیاری از افراد آنان را قبول ندارند و حجاب درستی نداشتند تنها برای دریافت چای نذری آمده بودند چند خانم مسئول در موکب با آنان صحبت کردند آنان را به داخل دعوت کردیم کمی که گذشت آنچنان دلشان لرزید که گفتند ما نباید وارد موکب شویم ما به آنان گفتیم شما باطن پاکی دارید و منعی برای حضور شما نیست آن شب آنان در برنامه موکب حضور داشتند هنگام اتمام برنامه با نذورات پذیرایی شدند و یک چادر به آنان هدیه داده شد فردای آن شب همان خانمها در حالی که چادر به سر داشتند برای تشکر به موکب آمدند در تمام مراحل هیچ اجباری در کار نبود.
موکبدار شهرکردی تصریح میکند: برای راهاندازی موکب و اینکه چه برنامههایی داشته باشیم بسیار از اهل فن مشورت گرفتیم یکی از برنامهها برپایی انواع بازی برای کودکان بود به دنبال بچهها خانوادهها داخل موکب میآمدند و از برنامههای دیگر استفاده میکردند.
حیدری خاطرنشان میکند: یک شب دیگر یک خانم نوجوان که روسری به سر نداشت در حال گذر از کنار موکب بود، مشغول تماشا شد همان زمان همه را به داخل موکب دعوت کردیم و توسط همکارانم چند روسری شاد و رنگی خریداری کردیم، خانمهای مسئول در موکب آنان را به خانمها از جمله این نوجوان هدیه دادند و خود این دختر در حین برنامه آرام آرام کادو را باز کرد و کمی بعد آن را به روی شانههای خود انداخت و پس از آن با گذشت مدت زمانی آن رو روی سر انداخت و مدتی دیگر که گذشت آن را پوشید و به همراه مادرش با آن روسری عکس گرفت، از این رو ما مبنای کار را جذب خانواده گذاشتیم و عقیده داریم میتوان بهتر عمل کرد و در این حین ما هیچ برخورد بدی با او نکردیم؛ در این مسیر تفکر ما تفکر حاج قاسم است که "همان دختر بی حجاب دختر من است" و اگر ما آن را جذب کنیم میتوانیم بگوییم کاری کردیم.
وی ادامه میدهد: این موکب هیچ گونه حمایت مالی نداشت تنها من و دوستانم با هزینه شخصی آن را اداره کردیم، ما تنها برای عزاداری موکب برگزار نکردیم بلکه در شادیهای ائمه هم موکب برپا کردیم که همگان دین را تنها با عزای ائمه نشناسند؛ با این روش پله پله سعی کردیم دین را به نسل جدید بشناسانیم.
آسمانها بر حضرت سیدالشهدا ۴۰ روز گریه کردند
حجتالاسلام غلامعباس مولوی کارشناس مذهبی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، میگوید: پیادهروی اربعین مربوط به اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران ایشان است، سادهترین پاسخ برای اینکه چرا عزاداری اربعین برپا میشود این است عظمت مصیبتی که بر حضرت سیدالشهدا وارد شد بزرگ بود ایشان در کربلا از باارزشترین نعمات همچون جان خود در ۵۳ سالگی، تمام فرزندان خود به غیر از امام سجاد که برنامه خدا حفاظت از جان امام سجاد بود و ۷۲ از یاران با وفای اسلام گذشت تا دین حق زنده بماند.
وی میافزاید: عظمت این مصیبت به حدی است که امام صادق (ع) خطاب به زُاره از اصحاب اهل بیت و از اصحاب خاص امام صادق (ع) و امام باقر (ع)، فرمودند "آسمانها بر حضرت سیدالشهدا ۴۰ روز گریه کردند"، از مزمون این روایت این چنین به دست میآید که ملائکه خدا و هر چه در آسمانها و زمین بود ۴۰ شبانهروز برای امام حسین (ع) گریه سر دادند که این گریه برای بشر عادی قابل درک نیست البته قطعاً امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) که در کربلا بودند این عزاداری را درک کردند؛ در زیارت عاشورا هم داریم که این مصیبت، مصیبت بزرگی برای امام حسین (ع) است.
منشأ و خواستگاه اربعین امام حسین (ع)
کارشناس مذهبی خاطرنشان میکند: دو نقل وجود دارد نقل مشهورتر که علمای تراز اول شیعه به آن قائل هستند این است که اربعین روزی است که اُسرای کربلا، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) و دیگر بازماندگان کربلا از شام به مدینه مراجعه کردند که این امر به دنبال ورود این افراد به مجلس یزید است بعد از اینکه حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) و حضرت سکینه (س) خطبه خواندند و یزید و دیگر ملعونان گریه کردند بعد از همه این ماجراها در روایت داریم که یزید دستور داد این کاروان را تحتالحفظ به مدینه ببرند و این کاروان روز چهلم امام حسین (ع) به مدینه رسید زیرا حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) اهل مدینه بودند که آنان را به محل زندگی خودشان بردند، پس اربعین طبق این نقل روزی است که اُسرا وارد مدینه شدند.
نخستین زائر سیدالشهدا در روز اربعین
حجتالاسلام مولوی تاکید میکند: نقل ضعیفی هم وجود دارد که میگوید اُسرا از شام به کربلا آمدند و حضرت زینب (س) در این زمان درخواست کرد مرا به زیارت قبر برادرم و شهدای کربلا ببرید و چهلم روز زیارت کربلا است اما چیزی که قطعاً رخ داده آمدن جابربن عبدالله انصاری از اصحاب پیامبر است که در کوفه متوجه شد امام حسین (ع) در کربلا به شهادت رسیدند پس به کربلا رفت، نزدیک قبر امام حسین (ع) قدمهایش را کوتاه برمیداشت و تکبیر و صلوات میگفت و زیارت کرد و او نخستین زائر سیدالشهدا در روز اربعین است.
وی اظهار میکند: تقریباً بعد از این اتفاق زیارت روز اربعین یک امر مستحبی شد و در روایات بسیاری برای پیاده رفتن به زیارت امام حسین (ع) ثوابهای زیادی همچون بخشیدن گناهان انسان، طولانی شدن عمر و استجابت دعا نقل شده است، به ازای هر قدمی که انسان برای زیارت امام حسین برمیدارد هزار گناه از او بخشیده میشود و هزار ثواب برای او نوشته میشود.
کارشناس مذهبی تصریح میکند: زیارت اربعین به دو دلیل بسیار حائز اهمیت است نخست اینکه نماد وحدت امت اسلام است همان طور که مسلمانان برای مناسک حج حاضر میشوند در اربعین که نمادی از مهدویت و ظهور امام زمان (ع) است و شیعه قائل به ظهور امام زمان است پس باید نام امام حسین (ع) با نام امام زمان (ع) گره بخورد و پیادهروی نمادی برای ظهور امام زمان (ع) است و دوم ارادت همه مسلمانان به شیعیان را نشان میدهد، اربعین نماد تشیع است؛ کسی در این پیادهروی حاضر میشود که امام حسین را قبول دارد و شیعیان خودشان راهبر این پیادهروی هستند.
وی میگوید: در حال حاضر استکبار جهانی شیعه را به عنوان یک تروریسم معرفی میکند در حالیکه در ماجرای پیادهروی اربعین هر کسی از هر جای دنیا آید متعجب میشود زیرا نه تنها نمادی از تروریست نمیبیند بلکه رأفت انسانی در حد اعلا را میبیند بدون اینکه این افراد یکدیگر را بشناسند و تنها زبان مشترک حُب امام حسین (ع) است این قشر بسیار به یکدیگر خدمت میکنند که جلوههایی از رأفت اسلامی است و دقیقاً برعکس اسلامهراسی است؛ در پیادهروی اربعین ایمان نوجوانان و جوانان به دین توسط امام حسین (ع) افزایش مییابد.
حجتالاسلام مولوی تاکید میکند: امام صادق فرمودند"حداث الحسین کسانی که با امام حسین گفتوگو میکنند" و منظور شیعیان و عاشقان امام حسین هستند که بعد از غیبت امام زمان (ع) گرد شمع وجود امام حسین (ع) میچرخند و این کار را با برپایی موکبها، پخش نذورات، آزادی زندانیان و تأمین هزینه ازدواج جوانان انجام میدهند و در حقیقت هم کلام با امام حسین (ع) هستند.
نظر شما