به گزارش ایمنا، مهران سالاریه در برنامه تهران بیست در خصوص دلیل گران شدن خودروهای فرسوده در بازار، اظهار کرد: بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست و همچنان هم ادامه دارد. درواقع داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی موضوع کاملاً اشتباهی نیست اما دقیق هم نیست.
وی افزود: برای واردات خودروی خارجی فرد واردکننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کنند از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید ثبتنام کند و خودرو را اسقاط کند و سپس گواهی بگیرد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خاطر نشان کرد: مراکز اسقاط هم هستند که نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام میکنند و وقتی اسقاط میشود، گواهی اسقاط را دریافت میکنند و آن مرکزی که گواهی اسقاط را دارد آن را در سامانه بارگذاری میکند.
سالاریه گفت: مراکز اسقاط هم هستند که نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام میکنند و وقتی اسقاط میشود، گواهی اسقاط را دریافت میکنند و آن مرکزی که گواهی اسقاط را دارد آن را در سامانه بارگذاری میکند. افراد واردکننده نیازی نیست خودشان خودرو بخرند و اسقاط کنند و میتوانند گواهی اسقاط مراکز را دریافت کنند.
وی افزود: تاکنون قانون قید نکرده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود. ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تأمین کنیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ادامه داد: ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح میتوانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را میتوانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود دارد و مشکلی برای تأمین گواهی اسقاط وجود ندارد.
سالاریه تاکید کرد: مردم نباید پول زیادی باید خرید خودروی فرسوده بدهند که در نهایت مرکز اسقاط در نهایت ۵۰ میلیون پول به آنها بدهد بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷.۵ میلیون تومان خریداری کنند.
۱۷ میلیون تومان قیمت خرید گواهی اسقاط از مراکز
محمود مشهدیشریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص پشت پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی نیز اظهار کرد: آن چیزی که سر زبانها افتاده این است که صاحب خودروی فرسوده میتواند خودرو وارد کند و به همین دلیل افراد تشویق شدند که خودروی فرسوده بخرند و در این صورت میتواند خودروی خارجی وارد کنند. این در حالی است که این افراد تنها باید گواهی اسقاط داشته باشند و قیمت گواهی اسقاط هر خودروی سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را پرداخت کنند و با ۱۷.۵ میلیون میتوانند گواهی دریافت و خودرو وارد کنند.
وی افزود: هر فردی بخواهد، میتواند به مرکز اسقاط مراجعه کند و گواهی اسقاط بخرد. در واقع ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود است و با این میزان گواهیها میتوان نزدیک به ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد؛ هیچ نگرانی در خصوص واردات وجود ندارد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در ادامه گفت: قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود که ما فقط کمبود ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم و میتوانیم این میزان را نیز تولید کنیم. ۱۰ هزار خودرو تا پایان سال گواهی اسقاط خواهد گرفت.
مشهدیشریف تاکید کرد: آئیننامه شفاف بیان نشد و باعث شد که موجی در رسانهها شکل بگیرد. برای واردات خودروی خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است. ۱.۵ درصد قیمت خودرو اگر گواهی اسقاط نباشد، به صندوقی واریز میشود و این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی میشود.
وی خاطرنشان کرد: باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر گرفته شود تا افراد تشویق به اسقاط شوند ولی تمام اقدامات ما تنبیهی است. این باعث شده است هر خودروی فرسوده در طول روز ۱۳۲ هزار تومان بیشتر از خودروی نو بنزین مصرف میکند که در یک سال یک خودروی فرسوده ۵۰ میلیون تومان بیشتر بنزین مصرف میکند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: خودروی فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتعالزایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شود. این در حالی است که این مصوبه در صورتی به بیرون درز کرده که هنوز هم تصویب نشده است و صرفاً باعث التهابات بازار شده است، بهطوری که قیمت خودروی فرسوده بالا برود و مردم فکر کنند که باید خودروی فرسوده داشته باشند. در واقع میتوان گفت این گونه نیست که صاحب خودروی فرسوده اقدام به واردات کند.
مشهدیشریف ادامه داد: در مورد واردات مردم نگرانی نداشته باشند. این فضایی که یک هفته است در کشور جریان پیدا کرده، صرفاً یک بازی رسانهای است. خرید گواهی اسقاط برای واردات خودروی میلیاردی به مبلغ ۱۷.۵ میلیون تومان اصلاً قیمتی نیست.
نظر شما