به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل دهه ۸۰، موضوع اتصال ایران به عراق با استفاده از شبکه ریلی مطرح شد و در سال ۱۳۹۰ راهآهن سراسری ایران به شلمچه رسید، برای اتصال این خط راهآهن به بصره، مشکلاتی وجود داشت که از جمله آن میتوان به لزوم پاکسازی مسیر از مین و توافقهای دوجانبه اشاره کرد، این راهآهن ۳۲ کیلومتر طول دارد که باید در خاک عراق ساخته شود.
در دولت سیزدهم مسئولان ارشد راهآهن ایران و عراق و مقامات سیاسی دو کشور تفاهم نامهای برای اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه-بصره را امضا کردند، در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد، طرفین در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا اروند رود و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه-بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مینروبی، زمانبندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شطالعرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایهها و سپس اجرای پل تفاهم کردند.
این پروژه برای تسریع انتقال مسافران و زائران عتبات مقدسه میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران اجرا میشود، در این راستا امروز کلنگ عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حملونقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران با حضور «محمد مخبر دزفولی» و «محمد شیاع السودانی» بر زمین زده شد.
احداث این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد در مدت ۱۸ ماه آماده بهرهبرداری خواهد شد، که ۱۶ کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راهآهن جمهوری اسلامی و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق توسط دولت این کشور احداث میشود. راهآهن شلمچه-بصره کلاً در خاک عراق و ۳۲ کیلومتر طول دارد، همچنین یک پل بازشونده روی اروندرود (پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر) در این مسیر ریلی ساخته خواهد شد.
باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در این خصوص گفته است: پس از تأیید وزارت حملونقل عراق و استانداری بصره، مراحل مقرر در مصوبه (۲۳۳۳۳) هیئت وزیران مربوط به اجرای خط ریلی پروژه بصره-شلمچه تکمیل شد و امروز کلنگ عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حملونقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران بر زمین زده میشود.
وی با اشاره به اینکه این پروژه مقدمهای بر پروژههای حمل و نقل راهبردی است که عراق و کشورهای همسایه را به هم پیوند میدهد، میگوید: دولت برای اجرایی شدن این پروژه که پس از سالیان متمادی بر روی آن بحث و بررسی شده اما اجرایی نشده بود، تلاش کرد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره گفته است: این پروژه در سه فاز ساخته میشود. در فاز اول ۱۶ کیلومتر مینروبی شد. که حدود ۸۳۰ امین و در مرحله دوم ۸۰۰ مین را از منطقه پاکسازی کردیم. ضمن اینکه ۸۰۰ تریلی و کامیون خاک را که مناسب نبود از منطقه خارج و خاک مناسب آوردیم.
سیدمیعاد صالحی با اشاره به سفرهای اربعین و جدیدترین وضعیت خط آهن شلمچه-بصره میگوید: این خط ریلی سابقه ۴۰، ۵۰ ساله دارد. خط ریلی شلمچه-بصره در ایران ۱.۴ کیلومتر خط جدید در منطقهی عملیات کربلای پنج، ساخته شده است، بر اساس توافق دو کشور خط ریلی شلمچه-بصره برای تردد زائران مورد استفاده قرار میگیرد.
صرفهجویی در گازوئیل با احداث راهآهن شلمچه-بصره
با احداث خطآهن شلمچه-بصره درآمد شرکت راهآهن ایران افزایش قابل توجهی خواهد یافت، حجم بالای صادرات کالا از ایران به عراق سبب شده است تا موضوع زیرساختهای حمل و نقل بین دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشد، طبق تخمینها حدود ۸ میلیون تن بار از مجموع ۱۲ میلیون تن صادرات ایران به عراق جذب این خطآهن خواهد شد، این یعنی ۸ میلیون تن بار، بهطور متوسط حداقل ۵۰۰ کیلومتر در شبکه ریلی ایران سیر خواهد کرد که درآمد راهآهن از محل این میزان سیرِ بار، افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
از سوی دیگر رونق سفرهای زیارتی و عتبات همچنین رشد و توسعه گردشگری از مزایای تکمیل خطآهن شلمچه-بصره است، کاهش قابلتوجه مصرف سوخت نسبت به مدل جادهای، از دیگر مزایای اجرای این خطآهن است؛ بنابر محاسبات کارشناسی سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، به ازای حمل هر تنکیلومتر بار، صرفهجویی ۳۵ سیسی و در حوزه مسافری نیز به ازای هر نفر کیلومتر، ۲۰ سیسی صرفهجویی در مصرف سوخت گازوئیل حاصل میشود، بر همین اساس با فرض انتقال ۳۰ درصد از حجم بار و مسافر حمل شده به عراق بر روی ریل، میتوان سالانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر گازوئیل صرفهجویی کرد.
از آنجا که هر قطار معادل ۱۵ اتوبوس و ۶۰ تریلی ظرفیت حمل دارد، با اتصال به شبکه ریلی عراق، بخش قابلتوجهی از ترددها (معادل ۶۰۰ هزار تریلی و ۲۰۰ هزار اتوبوس مسافری که سالانه بین دو کشور تردد میکنند) قابلیت انتقال بر روی ریل را پیدا میکند، به علاوه در این صورت از هزینههای پنهان ناشی از تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.
از سوی دیگر با ساخت این پروژه ریلی و تکمیل مسیر شلمچه-کربلا، راهآهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل خواهد شد و پیش بینی میشود حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران بیاید.
افزایش حجم تبادلات تجاری ایران و عراق تا ۳۰ میلیارد یورو
محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور امروز در جمع خبرنگاران در خصوص این پروژهی ریلی اظهار کرد: اتصال حرمین با دسترسی خطوط ریلی دو کشور کامل میشود و حجم تبادلات تجاری ایران و عراق با تکمیل راهآهن شلمچه - بصره تا ۳۰ میلیارد یورو قابل افزایش است.
وی گفت: افتخار ما این است که مراسم پیادهروی اربعین، بزرگترین رویداد جهانی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با عشق و اخلاص، همدلی و همراهی، همگام و هم هدف، به سوی حرم حضرت اباعبداللهالحسین (ع) راهپیمایی میکنند. این یک رویداد تمدنساز است و انشاءالله مقدمه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کند.
احداث مسیری جدید برای اتصال شلمچه به بصره
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز امروز در آئین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح راهآهن شلمچه بصره اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی طرح راهآهن شلمچه بصره خبر خوشی است که امروز به مردم کشور میدهیم. این پروژه به دلایل مختلف چهل و چند سال بود که متوقف بود و اجرای آن امکان پذیر نمیشد.
پروژه راهآهن شلمچه بصره طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا است که علاوه بر اتصال راهآهن دو کشور، میتواند تکمیلکننده مسیرهای بینالمللی حملونقل باشد.
وی افزود: مقدمات این طرح در قالب چند توافقنامه میان وزرا هر دو کشور انجام شده بود. همچنین جلسات کارشناسی مدیران راهآهن هر دو کشور انجام و زیرساختهای لازم مهیا شد تا امروز عملیات اجرایی آغاز و در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طول این طرح ۳۲ کیلومتر است که ۱۶ کیلومتری از عملیات مینروبی در حریم راهآهن و احداث یک پل در اروندرود به عهده کشور ما است. با اجرای این طرح زائران از این پس میتوانند مسیر جدیدی را از شلمچه به سمت بصره و پس از آن به طرف نجف اشرف و کربلای معلی طی خواهند کرد.
نظر شما